Re: Even Voorstellen.

11

RetiredRob schreef:Aan deze kant Retired Rob, ik wens jullie allemaal, heerlijke koffie!
Rob.
Hoi Rob, welkom op ons forum! Leuk dat je aan de slag gaat met koffie. Zo'n flair 58+ lijkt mij een goede keus omdat die uit verschillende reviews goed uit de bus kwam door de temperatuur stabiliteit. De groep is verwarmd op 3 standen, maakt het allemaal eenvoudiger. De Robot vond ik een beetje leuk, daarom verkocht maar er zijn hordes mensen het niet met mij eens en vinden die geweldig. Het is dus allemaal meer persoonlijk. Ikzelf zoek goede smaak op een eenvoudige manier.
Vediep je ook goed in de maler! Heeeel belangrijk, een Eureka XL bijvoorbeeld is betaalbaar en heel erg goed op consistentie en minimaal retentie en smaak.

Oh en als je nou naar zo'n winkel gaat in Den Haag, koop dan niet ineens daar alle spullen. Die verkopers zijn goed in hun werk. Overleg eerst nog even met ons op het forum zodat je goed advies krijgt zonder belangen.
Afbeelding
Succes!

Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

Re: Even Voorstellen.

12
RetiredRob schreef: di 27 jan 2026, 13:36
RonBakker1964 schreef: ma 26 jan 2026, 22:19
RetiredRob schreef: ma 26 jan 2026, 12:30
Ik wens jullie allemaal, heerlijke koffie!
Rob.
Nou, met al heel wat koffiezetmethodes gewerkt zo te lezen. Gaaf hoor. Ik ben overigens ook opgegroeid in Vlaardingen. Woon alweer een aantal decennia nu in het midden van het land. Ik begrijp dat je nu de overstap wilt gaan maken van volautomaat naar volledig handmatige espresso maar nog wel wat twijfel hebt over dat laatste. En overstappen naar een half automaat ? Is dat nog een optie die je overweegt ? Gr. Ron
Hallo Ron,

Ik twijfel over de keuze binnen de handbediende machines, wat ik er zo leuk aan vind, geen elektronica, geen ontkalken of misschien soms en zelf invloed hebben op wat er in je kopje terecht komt. Wat mij aan de Jura irriteert is dat je het ding niet goed kan reinigen of onderhouden, je bent aangewezen op pilletjes van Jura en ook al is de zetgroep helemaal vervuild met koffieresten, misschien verroeste schroeven of beschimmeld. Je ziet er niets van. Dus ook een halfautomaat die er misschien fantastisch uitziet en heerlijke koffie kan zetten, het is toch weer onderhoud, pakkingen lekkages, elektronica die niet meer wil. Dus die kant wil ik niet meer op, ik wil het graag vereenvoudigen.

Groet,
Rob.
l
Hi Rob. Ja ik snap het. Ook een halfautomaat kun je nog zo goed bijhouden qua reiniging en onderhoud, maar daar kom je lang niet overal bij zonder dat íe helemaal uit elkaar moet. Hiervoor had ik ook een Jura. Trouw die reinigingspilletjes gebruikt. En dat zou volgens de leverancier voldoende moeten zijn. Maar na verloop van tijd 'm toch een keer bij zo'n onderhoudsbedrijf uit elkaar laten halen voor reiniging. Nou... bleek toch wel heel hard nodig. Overigens bij de halfautomaat (ik heb sinds een klein jaar een Bezzera Unica PID) kun je ,althans is mijn ervaring, toch best wel zelf "regelen"een beinvloeden. Zeker t.o.v. een volautomaat. Waar ik dacht dan mijn Jura best wel lekkere koffie zette, nou de Bezzera overtreft 'm toch echt enorm daarin. Succes verder met je zoektocht en keuze v.w.b. de handbediende machines. We zien hier dan wel op het forum wat het geworden is.