Ik heb inmiddels zo’n 3-4 jaar gemalen met de Oro single dose met de originele diamond inside all purpose schijven. Heerlijke koffie en minimaal 50 verschillende bonen geprobeerd. Geen reden om van schijven te wisselen anders dan de behoefte wat te experimenteren.
Ik heb de black diamond espresso specialty schijven aangeschaft. Het was een avondje werk om alles perfect uit te lijnen en een schroef te laten verdwijnen in het binnenwerk. Vanochtend inmiddels wat extra koffie gedronken om de maalgraad goed in te stellen.
Enige relevante verschil voor mij is smaak, textuur. Zoals door eureka beschreven proef ik een helderder smaak en nuance in de fruitigheid en is de textuur/ romigheid wat minder. Ik ga nog wat lichter gebrande koffies proberen, dan profiteer ik er hopelijk nog meer van.
Een leuke manier om eens wat anders te proberen, zeker zonder een compleet nieuwe molen te hoeven kopen.
Nieuwe Eureka Mignon 65mm schijven
22Merk jij ook nog verschil in statische lading van het maaisel?preinfuse schreef:Ik heb inmiddels zo’n 3-4 jaar gemalen met de Oro single dose met de originele diamond inside all purpose schijven. Heerlijke koffie en minimaal 50 verschillende bonen geprobeerd. Geen reden om van schijven te wisselen anders dan de behoefte wat te experimenteren.
Ik heb de black diamond espresso specialty schijven aangeschaft. Het was een avondje werk om alles perfect uit te lijnen en een schroef te laten verdwijnen in het binnenwerk. Vanochtend inmiddels wat extra koffie gedronken om de maalgraad goed in te stellen.
Enige relevante verschil voor mij is smaak, textuur. Zoals door eureka beschreven proef ik een helderder smaak en nuance in de fruitigheid en is de textuur/ romigheid wat minder. Ik ga nog wat lichter gebrande koffies proberen, dan profiteer ik er hopelijk nog meer van.
Een leuke manier om eens wat anders te proberen, zeker zonder een compleet nieuwe molen te hoeven kopen.
Re: Nieuwe Eureka Mignon 65mm schijven
23Ik heb geen last van statische lading van het maalsel, ook niet met de vorige schijven. Declumper zit erin.Merk jij ook nog verschil in statische lading van het maaisel?
Cafelat robot | 1Zpresso JX-Pro | Eureka Mignon Oro SD
24Hoe heb je de schijven uitgelijnd? Dit wil ik eigenlijk ook nog eens doen.preinfuse schreef:Ik heb geen last van statische lading van het maalsel, ook niet met de vorige schijven. Declumper zit erin.
25https://youtu.be/Gb3PgeQ6ewYMichaelGaggia schreef:Hoe heb je de schijven uitgelijnd? Dit wil ik eigenlijk ook nog eens doen.preinfuse schreef:Ik heb geen last van statische lading van het maalsel, ook niet met de vorige schijven. Declumper zit erin.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!
26Deze video inderdaad en beginnen met de onderste schijf. Goed opletten waar je de aluminium shims plaatst, op de buitenrand van onderste burr die de bodem raakt in de machine.
Cafelat robot | 1Zpresso JX-Pro | Eureka Mignon Oro SD
27Beste van die aluminium isolatie tape gebruiken. Makelijk want die plakt aan een zijde.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!