Re: Even voorstellen: Marc

11
fob schreef: di 10 feb 2026, 09:24 Als de hoeveelheid koffie duidelijk verschilt per keer zou ik niet alleen vertrouwen op de timer van de molen, maar de koffie wegen.
Op dit moment ben ik wel tevreden over de precisie van de Eureka molen.
Als het teveel gaat fluctueren, zal ik eens gaan wegen. Wat doe ik dan met het evt teveel gemaalde. Hoe weeg jij de koffie op een handige manier?

Re: Even voorstellen: Marc

13
marrem schreef:
gilleko B. schreef: ma 09 feb 2026, 08:10 Goedemorgen Marc, gefeliciteerd met je koffieontdekkingsreis. Hoe meer je erin duikt, hoe meer vragen. Maar na enige tijd smaakt je koffie beter als in het overgrote deel van de horeca.

Additioneel op de vraag van Frans, welk merk filterbakjes gebruik je, en staat daar een gewichtrange (vaak door codering) op. Van belang voor je puckprep en brewratio. De kracht tot vooruitgang zit um in de identieke herhaling van handelingen.

Afbeelding
Hoi gilleko,

Op dit moment gebruik ik de bijgeleverde bakjes. Eigenlijk alleen het 1 portie bakje.
Ik heb inmiddels wat handigheid in het malen en tampen, waardoor ik een goede extractie krijg.
Maar ik ben niet zo tevreden met dat bakje. Het heeft een soort trechtervorm, waardoor je als je er niet genoeg koffie in doet, je het niet goed aangestampt krijgt. De tamper gaat stoot namelijk op de rand van het smallere deel. Teveel koffie zorgt er dan weer voor dat je de filterhouder niet in de groep gedraait krijgt, omdat de koffie tegen het doucheschrem komt. En het verschil tussen te weinig en te veel is heeel klein. Bijvoorbeeld, te hoge druk, dan maal ik wat grover, maar dan neemt het volume ook iets toe, waardoor je harder moet tampen, waardoor de druk juist weer toeneemt. Komt allemaal heel nouw.

Ik las in een ander forum op deze site over https://shop.mokaconsorten.com/QM-Quick-Mill-Poccino deze bakjes. Ik ga die bestellen, inc de vultrechter en kleine tamper. Benieuwd of dat het makkelijker maakt.
Je zou ook eens aan een ridgeless mandje van bijvoorbeeld van IMS voor 16-18 gram kunnen denken. Ben zelf van 14 naar 16 gegaan (bij 14 moet je aanzienlijk fijner malen), maar ga binnenkort een tijd lang de
18 gr proberen. Maar buitengewoon wat die verschillende doseringen met de smaak doen. Succes!

Afbeelding