Welke tamper?

1
Ik ben in het bezit van twee tampers. Een van Profitec die standaard geleverd kwam en een Ali versie met instelbare diepte.

Het nadeel wat ik echter dagelijks ervaar is dat de standaard Profitec tamper zorgt voor een scheve puck. Hoe zeer ik ook mijn best doe is die zelden rondom gelijk. En de Ali versie drukt of te diep waardoor die ook scheef gaat. Of te ondiep waardoor de puck niet genoeg aangedrukt wordt.

Ben dus eigenlijk op zoek naar een tamper die én een gelijkmatige Puck creërt én met een veer na een bepaalde druk aangeeft dat de Puck goed is.

Ik had dus zitten kijken naar een vervanger en kwam ik op de Normcore v4 uit. Die is in de meeste koffie filmpjes terug te zien. Maar die zijn ook best prijzig voor een Chinees ding.

Hebben jullie ervaring met een goed tamper die aan de eisen voldoet? Mag ook best iets uit China zijn maar dan mag de prijs er ook naar zijn. Benieuwd waar jullie op uitgekomen zijn.
Profitec Ride 'Black Edition', Eureka Mignon Specialita

Re: Welke tamper?

2
de MHW3-Bomber series zijn een serieus alternatief voor de normcore en ook vaak voor een scherpe prijs te bestellen via Ali Express.

Bijv volgende tamper heb ik zelf en bevalt erg goed:
https://mhw3bomber.com/nl/products/yu-s ... 7967160458

Maar ze hebben ook andere (bijv met houtlook)

Het voorkomt iig wel de problemen die je aangeeft met schuin tampen en evt te hard/zacht (al is te hard bijna niet mogelijk)

Succes
Linea Mini R Zwart - Sculptor 078S Zwart - Specialita Mat Zwart

3
Ik denk dat het niet de tamper maar de hand die hem bedient zorgt voor een scheve puck. Een tamper is immers gewoon een rond zwaar ding.
Quickmill 820 met 9 bar OPV en precisie filterbakje mod - Quamar T80 met single dose bellows en doserless mod - V60 - Aeropress - Delter Press - Handpresso - I-Roast 2 met verlaagd vermogen mod - Tonino

Welke tamper?

4
Bij een gewone tamper heb je gelijk. Dat vereist oefening om hem gelijkmatig te tampen, maar bij zo’n tamper die Mr Blanc aangeeft is het kinderspel en dus niet een simpel zwaar rond ding.

Ik zou dan ook zeker een dergelijke tamper adviseren. Ikzelf gebruik die van Normcore en het is echt kinderlijk eenvoudig om iedere keer consistent recht en met dezelfde druk te tampen.

5
Dank jullie wel zal eens gaan zoeken of ik een betaalbaar alternatief kan vinden. En natuurlijk ligt het aan degene die de tamper vasthoud dat de puck scheef is. Daarom zoek ik nu juist ook een tamper die dat voorkomt.

Mocht er nog iemand meelezen die een andere oplossing/tamper heeft die hier niet genoemd is hoor ik het natuurlijk ook graag.
Profitec Ride 'Black Edition', Eureka Mignon Specialita

6
Bij een traditionele tamper kan je scheef tampen omdat je heel goed moet voelen of je recht omlaag duwt. Als je een tamper hebt met een rand die op het filterbakje rust, krijg je in principe een rechte puck. Maar een rechte puck is nog geen garantie voor een goed kopje koffie. Allereerst moet de koffie goed verdeeld zijn en pas dan stamp je aan.
Londinium R x Mazzer Philos x I200D burrs x 233M burrs x Varia AKU mini x The Force Tamper

7
Ik heb sinds een paar weken de Normcore V5 Spring loaded tamper met walnoot handvat in gebruik. Past mooi bij de handvaten van de Profitec 800 v2 :-) Deze is ook self-leveling.

Tot nu toe erg tevreden over.
(Ongebrand | Koepoort) -> Ikawa (kickstarter versie) -> Quamar M80E -> (Profitec Pro 800 V2 | La Pavoni Stradivari | Bialetti)

8
Peregrine schreef: Dank jullie wel zal eens gaan zoeken of ik een betaalbaar alternatief kan vinden. En natuurlijk ligt het aan degene die de tamper vasthoud dat de puck scheef is. Daarom zoek ik nu juist ook een tamper die dat voorkomt.

Mocht er nog iemand meelezen die een andere oplossing/tamper heeft die hier niet genoemd is hoor ik het natuurlijk ook graag.
Hi Perigine. Ik gebruik een traditionele tamper van redelijk goede kwaliteit (Bezzera, zoiets als Motta). Wat ik echter op een basisbarista cursus heb geleerde is om nadat je de koffie gemalen hebt en het in het filterbakje verdeeld hebt, om dan de het RVS plateau van je tamper tussen je vingers te nemen en die dan heel geleidelijk in het filterbakje op de puck laat zakken. Zonodig dan aan de de steel van de de tamper deze nog heel lichtjes rond te draaien om de puck aan de bovenkant nog wat egaler te laten worden. En dan pas vol kracht op de tamper de puck aandrukken. Op die manier voorkom je vrijwel altijd een scheve puck in het filterbakje. Misschien dat eens proberen ? ! Gr. Ron

9
Grootste fout met tampen is te hard tampen waardoor je vanzelf scheef gaat tampen. Die 20KG is complete onzin (tenzij je graag problemen met ellebogen en RSI wilt) en 5kg is ruim voldoende. Vingers rond de base op de bovenkant en licht aanduwen/geleiden zodat alle vingertoppen de rand van het filterbakje raken. Dan kan je nagenoeg niet scheef tampen. De hendel heeft dan als enige doel de tamper weer uit het bakje te krijgen.
Strietman CT2, LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 (102HU en OM), Pietro M-Modal, 1ZPresso J-Ultra, LWW The BIRD, Orea V4/Z1, Hario V60/NEO, OXO Rapid Brewer, Acaia Lunar en Pearl S, Sworks Billet basket 15gr en 18gr en nog veel meer

10
Ik gebruik gewoon de Lelit tamper. Die is 58.55 mm, en die 0.05 mm extra maakt echt het verschil. Hij heeft weinig marge in het filterbakje en daardoor kun je dus eigenlijk alleen maar recht tampen. Ook gebruik ik een leveler. Dat vind ik ook fijn werken voor een rechte tamp.
Lelit Bianca V2 - Niche zero - Lagom P80 - ROK Espresso maker - Ikape K2 portable espresso maker -