Ik vrees dat een lichte vorm van upgraderitis hier weer eens heeft toegeslagen. Dacht ik post het even hier voor wat wijze en ontnuchterende input.
Ik heb zo'n 10 jaar een Bezzera Strega, met in de loop der tijd allerhande modificaties (PID op de groep, manometer voor de preinfusie, afvoerleiding, allerhande step down baskets).
Nu ben ik al meer dan een jaar aan het denken over een Strietman. Helemaal back to basics spreekt me erg aan, eenvoud en weinig onderhoud, efficientie en snel opwarmen (drink zelf nooit melk), vakmanschap, maar wat me minder aanspreekt is het gebruiks(on)gemak: vooral de puck die je er niet snel uitslaat, en de mini uitlekbak die niet aan te sluiten is op een afvoer. Bij mij staat de boel niet in de keuken, dus dat lijkt me vrij irritant. Flush nu de boel altijd even schoon en direct de afvoerjerrycan in. Of ben ik te pessimistisch?
Nu kan ik voor een aardig bedrag (Strietmanprijzen wel, iets meer nog) ook aan een nieuwe ASC Evo Leva of een Vostoc komen. Lijkt me ook tof, maar aan de andere kant, hoeveel beter gaat dat daadwerkelijk zijn dan de Strega? Dual boiler, maar ik drink vrijwel nooit melk, dus alleen maar meer onderhoud? Vast niet veel sneller warm ook, en alsnog altijd een hele berg water moeten opwarmen voor mijn twee shots in de ochtend. Mooiere groep natuurlijk, maar wel weer heel veel computergebeuren. Beetje onzinupgrade of niet?
Een hoop gewouwel, wat denken jullie?
P.S. Ik heb een Lagom 01, dus daar ben ik voorlopig even uitgeupgrade. Drink enkel light roasts.
Re: Upgraderitis vanaf een Strega
2Combineert dat wel goed met de Strietman, heb je daar ervaringen over gelezen?
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino
3Zeker, vond ik juist erg goed, heb hem vorig jaar een keer getest bij Erik82 (van het forum) thuis. Had aanvankelijk het idee dat dat hem echt moest worden, maar bij Erik stond ie in de keuken.
Ander forumlid Hk87 was een tijdje terug hier bij mij thuis op bezoek met die van hem, en toen vond ik het wel een beetje gehannes met doekjes en die filterhouder die ook niet onder de Lagom past.
Edit: ik las een uitgebreid topic over de Strietman bij onze Duitse vrienden van Kaffee Netz, en dan vooral over de omgang met klanten. Had al een beetje zo'n gevoel na de paar keer dat ik zelf met ze contact heb gehad. Dat wordt hem dus sowieso niet meer. Ik denk dat ik het gewoon lekker bij de Strega hou. De ACS lijkt me heel tof, maar realistisch gezien niet een wezenlijke upgrade/echt wat anders.
4Ik ben al bijna 10 jaar groot fan van de Strietman maar als ik nu zou moeten kiezen zou het de Meticulous Espresso worden, voornamelijk door het grotere shotvolume. Veel opties en altijd vers water en lekker eenvoudig. Die grote machines zijn leuk maar met de enorme boilers en het volume is het zeer inefficiënt.
Strietman CT2, LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 (102HU en OM), Pietro M-Modal, 1ZPresso J-Ultra, LWW The BIRD, Orea V4/Z1, Hario V60/NEO, OXO Rapid Brewer, Acaia Lunar en Pearl S, Sworks Billet basket 15gr en 18gr en nog veel meer
5Die ziet er inderdaad goed uit, maar net als bij een Decent vind ik het heel mooi, maar ook ergens niet zo leuk, alles zo geautomatiseerd. Wel een beter te verteren prijs. Zeker waar met die grote machines en altijd maar dat hele ding opwarmen, dat begint me steeds meer tegen te staan.Erik82 schreef: zo 15 mar 2026, 12:57 Ik ben al bijna 10 jaar groot fan van de Strietman maar als ik nu zou moeten kiezen zou het de Meticulous Espresso worden, voornamelijk door het grotere shotvolume. Veel opties en altijd vers water en lekker eenvoudig. Die grote machines zijn leuk maar met de enorme boilers en het volume is het zeer inefficiënt.
Voor nu heb ik een Oxo rapid brewer voor erbik besteld, echt even wat anders en ook lekker efficiënt. Big Bucks kunnen we altijd later nog uitgeven.
6De saturated boiler/groep combinatie zoals bij de strietman zit in een hele andere orde in vergelijking met wat er gebeurt in de meticulous. Qua temperatuur stabiliteit zullen ze dan ook niet te vergelijken zijn en ik denk daarom niet dat een meticulous dezelfde shotjes kan produceren als de strietman.
Strietman CT2 - C40 Lab Series Hammerhead -
1Zpresso J-Ultra
Pre-order Bookoo Motto Omni80
1Zpresso J-Ultra
Pre-order Bookoo Motto Omni80
7In vergelijking met de Strega ga je het - bij een boilermachine - niet beter krijgen dan bij de Strega. De boiler is kleiner dus sneller opgewarmd en bovendien heeft deze machine verwarmingselementen in de groep. Bij mij was deze met 10-15 minuten heet. Mijn Londinium minimum 30 minuten.
Londinium R - Option-O P80 - Umikot Planetary Distribution Tool by FrancisPavoni - Puqpress - Aeropress - Flair GO - Aergrind V3 - Puckrake (gold edition) by ArjenT5R™
8Met een stroomprijs van 21 cent per Kwh kan ik mij er niet echt heel druk om maken. De benzineprijs hakt er veel harder in met al die accijnzen en oorlogen. Heeft niks met koffie te maken maar ja, het komt uit dezelfde wallet als je het individueel bekijkt.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!
9Ik hou het voorlopig bij de Strega hoor. Ook beter voor het milieu, geen nieuwe dingen kopen. Zojuist even de tweede veer verwijderd. Fluitje van een cent trouwens, in tegenstelling tot wat ik af en toe las nul speciale tools voor nodig. Ben benieuwd naar het verschil morgen.
Vervang de EX5 pomp wellicht ook binnenkort voor een stillere, met wat hogere flowrate, hoewel ik me afvraag of je die hogere flow door die mini leidingen geperst krijgt. Of wellicht een rotatiepomp erin/eraan klussen. Lekker doormodden, dat is toch gewoon het leukste.
Vervang de EX5 pomp wellicht ook binnenkort voor een stillere, met wat hogere flowrate, hoewel ik me afvraag of je die hogere flow door die mini leidingen geperst krijgt. Of wellicht een rotatiepomp erin/eraan klussen. Lekker doormodden, dat is toch gewoon het leukste.
10Voor het milieu niet laten hoor. Wel omdat de strega erg goed is houden.
Gebruiker Knukkel heeft een enorm gemodde strega gemaakt. Staat hier ergens wel op forum.
Gebruiker Knukkel heeft een enorm gemodde strega gemaakt. Staat hier ergens wel op forum.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!