Smaakintensiteit koffie uit Jura J5 valt tegen...?

1
Sinds ong. 3 jaar ben in het bezit van een Jura J5 volautomaat. Zo nu en dan proef ik her en der koffie uit andere automaten (zowel half als vol) en moet ik concluderen dat mijn Jura een beduidend minder sterke bak zet dan al z'n concurrenten.

Zelfs met de sterkste bonen, het fijnst gemalen, de automaat op de sterkste stand en weinig water krijg ik een bakkie waar ik niet bepaald van achterover sla (bijv. vers gebrande Ristretto bonen van Maison blanche dael, volledige maaltijd (14sec dacht ik?) op 30ml water).

Ik vraag me af wat hiervan de oorzaak kan zijn. Ik maak de machine (zo goed en kwaad als dat als gebruiker kan) regelmatig schoon (dwz met de hand alle losse koffie prut eruit halen), gebruik altijd een Claris filter (met ontkalkingsmiddel komt er enkel schoon water uit; conclusie is dat het Claris filter prima werkt) etc etc.

Is dit gedrag normaal voor een J5 (heb nl. geen J5 om 'm mee te vergelijken)? Een Bosch B30 zet een veel betere koffie dan een J5 (en die apparaten zouden aardig vergelijkbaar moeten zijn).

Alle tips zijn welkom!

Re: Smaakintensiteit koffie uit Jura J5 valt tegen...?

3
oxxo schreef:Het kan zijn dat je molen op enig moment een steen te verwerken heeft gekregen. Als ie precies ongelukkig van formaat is gaat ie met 1 klap door de molen. De molen blijft gewoon verder malen maar maalt niet meer fijn genoeg. Een andere oorzaak kan vervuiling van de molen zijn met suiker (caramel) en/of vocht.
Hi Oxxo,

Wawnneer ik naar de gemalen koffie kijk dan zie ik enkel mooi fijn gemalen koffie. Ik denk dat dat wel snor zit.

Kan ik zelf de molen schoonmaken indien dat nodig is?

Gr. Robin

Re: Smaakintensiteit koffie uit Jura J5 valt tegen...?

4
Beste Robin,

Ik denk dat Oxxo in de juiste richting zit. Je zal niet de eerste of laatste zijn met een machine waarvan de maalschijven beschadigd zijn geraakt. Niet alleen de fijnheid laat dan te wensen over, ook de hoeveelheid koffie die gemalen wordt, laat te wensen over.

Mag ik je uitnodigen om kosteloos naar de machine te kijken, want die J5 moet gewoon prachtige koffie kunnen geven!
* Alles van JURA, Rocket, Quick Mill & Bravilor *

Re: Smaakintensiteit koffie uit Jura J5 valt tegen...?

5
Jura_Impressa schreef:Beste Robin,

Ik denk dat Oxxo in de juiste richting zit. Je zal niet de eerste of laatste zijn met een machine waarvan de maalschijven beschadigd zijn geraakt. Niet alleen de fijnheid laat dan te wensen over, ook de hoeveelheid koffie die gemalen wordt, laat te wensen over.

Mag ik je uitnodigen om kosteloos naar de machine te kijken, want die J5 moet gewoon prachtige koffie kunnen geven!
Uitnodigen mag zeker, klinkt interessant! Je hebt zo te horen verstand van die machientjes? :-)

Waar in het land (neem aan Nederland) vertoef je ergens? Ik zit zowat in het zuidelijkste puntje van het land (zuid Limburg)... weet niet of dat enigzins handig in de buurt ligt?

Re: Smaakintensiteit koffie uit Jura J5 valt tegen...?

6
rajdiederen schreef:
Jura_Impressa schreef:Beste Robin,

Ik denk dat Oxxo in de juiste richting zit. Je zal niet de eerste of laatste zijn met een machine waarvan de maalschijven beschadigd zijn geraakt. Niet alleen de fijnheid laat dan te wensen over, ook de hoeveelheid koffie die gemalen wordt, laat te wensen over.

Mag ik je uitnodigen om kosteloos naar de machine te kijken, want die J5 moet gewoon prachtige koffie kunnen geven!
Uitnodigen mag zeker, klinkt interessant! Je hebt zo te horen verstand van die machientjes? :-)

Waar in het land (neem aan Nederland) vertoef je ergens? Ik zit zowat in het zuidelijkste puntje van het land (zuid Limburg)... weet niet of dat enigzins handig in de buurt ligt?
Dat is tog un sjone zjeste van Jurainpressa.Ich zou doa mer gebroek van make jung.

Zittert Alaaf.

Re: Smaakintensiteit koffie uit Jura J5 valt tegen...?

7
cremalover schreef:
rajdiederen schreef:
Jura_Impressa schreef:Beste Robin,

Ik denk dat Oxxo in de juiste richting zit. Je zal niet de eerste of laatste zijn met een machine waarvan de maalschijven beschadigd zijn geraakt. Niet alleen de fijnheid laat dan te wensen over, ook de hoeveelheid koffie die gemalen wordt, laat te wensen over.

Mag ik je uitnodigen om kosteloos naar de machine te kijken, want die J5 moet gewoon prachtige koffie kunnen geven!
Uitnodigen mag zeker, klinkt interessant! Je hebt zo te horen verstand van die machientjes? :-)

Waar in het land (neem aan Nederland) vertoef je ergens? Ik zit zowat in het zuidelijkste puntje van het land (zuid Limburg)... weet niet of dat enigzins handig in de buurt ligt?
Dat is tog un sjone zjeste van Jurainpressa.Ich zou doa mer gebroek van make jung.

Zittert Alaaf.
Landgraaf boppe :p

Zeker een mooi gebaar, zal ik niet ontkennen. Maar ik weet ook hoe de wederhelft kijkt wanneer ik met m'n koffiemachine in de auto spring en 600km ga rijden... dan moet ik daar op z'n minst een dagje winkelen in Parijs tegenoverzetten (niet dat ik dat zo erg vind, maar ehh.. you catch my drift :-)).