Even druk geweest met werk dus weinig tijd voor het duo revisie project maarrrrr er is er vooruitgang. Zometeen meer daarover.
@turboyeast, thanks voor de tip, heb inmiddels een paar opties in rotterdam gevonden voor glasparelstralen, los van de verbeterde looks lijkt me dit een goed idee, benieuwd of er dan nog andere mankementen aan het licht komen. Heb je dit zilversolderen met acetyleenbrander ook wel eens zelf gedaan? Ik heb dit altijd al wel eens willen proberen maar mijn schuur (lees trapkast in apartement) is helaas niet groot genoeg voor zulke gasflessen haha. Thx voor de tips in elk geval!
Na een onderonsje met chatgpt een overtuigende italiaanse mail weten te schrijven naar COMEA met een vraag om hulp. Na wat aandringen was hun advies als volgt:
het betreft een hardsoldeerverbinding (saldobrasatura) met een messinglegering; het zou voldoende kunnen zijn om de verbinding opnieuw te gloeien (ricuocere) zodat deze zich opnieuw vermengt en de ontstane porositeit weer afdicht.
Eerste stap is nu denk ik vooral iemand vinden met ervaring en een acetyleenbrander, ik denk dat ik dan met het advies van TY en COMEA een heel eind ga komen...
Tegleijkertijd heb ik in wat losse momentjes een beetje zitten prutsen met de defecte machine van marktplaats.
Hier op het aanrecht zonder motorkap.
De boiler was leeg dus de boiler schakelaar met rust gelaten, bij het indrukken van de andere knop klapte de aardlekschakelaar er direct uit. Vervolgens de pomp getest, direct op 220, die deed het prima. Toen de tweewegklep even losgekoppeld en nog een keer de knop ingedrukt, hendel naar voren en de pomp begon mooi te lopen. Het probleem zat hem dus in de Gicar of de tweewegklep. Bij nadere inspectie van de tweewegklep bleken de draden op een andere manier aangesloten dan op machine nr1. Een van de draden zat op de aarde van de spoel aangesloten, logisch dus dat de aardlek er telkens uit klapt. Draadjes goed aangesloten en de spoel klapperde vrolijk open en dicht alsof er niks aan de hand was. Probleem opgelost!
verkeerd
correct
Opzich was dit visueel al te zien maar dan moet je wel van te voren weten hoe zo'n spoel precies werkt, dat heb ik nu proefondervindelijk geleerd haha (regel 1 van debugging: UNDERSTAND THE SYSTEM).
Na dit alles natuurlijk geprobeerd om een espresso te maken maar dit lukte helaas niet, het water spoot langs alle kanten uit de groep dus ik denk dat we maar eens wat rubbertjes, pakkingen en ringen gaan bestellen, de pistonring is zo hard als beton haha. Verder komt de machine wel mooi op temperatuur en krijg ik al droge stoom, de lampjes functioneren maar hebben kapotte glaasjes en de knoppen zijn ook aan vervanging toe.
Vraag: Is er iemand die aan mij kan bevestigen dat de Domobar Super op de waterleiding de boiler vult enkel op de waterdruk van de leiding? Dit leek mij eigenlijk logisch maar bij de reservoir editie gaat dit met de pomp.
Nog een vraag: hoe gaan jullie om met het vervangen van onderdelen als pressostaat, tweewegspoel, gicar, pomp etc bij het opknappen van een machine? Zoals te zien op de foto's zijn sommige delen goed verkleurd door de hitte maar ze functioneren nog prima. Of toch beter om het preventief te vervangen voor nieuw? En zijn er wat jullie betreft upgrades aan te raden, geloof dat DRTrading nog wel eens wat verbeterde alternatieven aanbied bijvoorbeeld. Benieuwd naar jullie mening!
To be continued..........