Re: Smaakintensiteit koffie uit Jura J5 valt tegen...?

32
tav dat tanken: neem vanaf de A76 bij Geleen afslag Antwerpen en verlaat de Belgische autoweg op de eerste afslag. Direct na het verlaten van de autoweg kom je op een rotonde. Op die rotonde ligt een Esso tankstation... en daar moet je wezen. Ook interessant voor tabak, mocht je roken.

Je moet er wel voor 20.00 zijn, daarna gaat de prijs omhoog en ben je meer kwijt dan in NL...
Hé, bedankt, zal er zeker langs gaan!
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Re: Smaakintensiteit koffie uit Jura J5 valt tegen...?

33
cremalover schreef:Zou toch wel eens koffie uit zo'n Jura willen testen.
In Boxmeer verkopen ze ze nu ook.
Gaan tot 2500 euro.Verkopen ook Eenhoorn koffie.
Meest verse was van 26 november.Volgens de verkoopster was die pas over 2,5 week echt lekker.Ben ik maar vertrokken. :?
Ik bied je graag een kopje koffie aan! Ben echter bang dat het je niet gaat bevallen :(

De meeste zaken waar je een Jura kunt kopen en testen bieden naar mijn ervaring slechts matige koffie aan. Wel eens geproefd bij Kaldi, Simon Levelt, Kookhuis aan de Maas etc. en al die zaakjes gebruiken toch wel de mindere koffie. Niet echt sterk voor de verkoop zou ik zo denken.

Wat ik altijd wel jammer vind is dat (persoonlijk) mijn voorkeur uit gaat naar een wat vettigere boon (bijv. de Izzo Supermiscela Bar) en die gaan slecht in een volautomaat. Helaas realiseer je je dat pas na aankoop.. ;)

Re: Smaakintensiteit koffie uit Jura J5 valt tegen...?

34
Meest verse was van 26 november.Volgens de verkoopster was die pas over 2,5 week echt lekker.Ben ik maar vertrokken. :?
Nu heb je wel bonen die na branding echt even moeten "rijpen", maar een hele maand? Ik meen dat er drie jaar geleden bij de WBC iemand was met speciale bonen van 19 dagen oud, maar dat is dan ook vrij specifiek, en nog altijd niet een maand.
Wat ik altijd wel jammer vind is dat (persoonlijk) mijn voorkeur uit gaat naar een wat vettigere boon (bijv. de Izzo Supermiscela Bar) en die gaan slecht in een volautomaat. Helaas realiseer je je dat pas na aankoop.. ;)
Bedoel je dan een wat zwaarder gebrande boon? In/na de 2-de krak komen de suikers en oliën uit het boontje namelijk naar de oppervlakte zetten.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Re: Smaakintensiteit koffie uit Jura J5 valt tegen...?

35
Spironski schreef:Bedoel je dan een wat zwaarder gebrande boon? In/na de 2-de krak komen de suikers en oliën uit het boontje namelijk naar de oppervlakte zetten.
In dit geval wel ja, deze boon is tamelijk zwaar gebrand. Nu hou ik daar wel van - ik hou van een krachtige donkere smaak.

Uit je verhaal maak ik voorzichtig op dat er een relatie is tussen de hoeveelheid olien die een boon vrij laat en de mate van branding?

Re: Smaakintensiteit koffie uit Jura J5 valt tegen...?

36
Uit je verhaal maak ik voorzichtig op dat er een relatie is tussen de hoeveelheid olien die een boon vrij laat en de mate van branding?
Exact! Nu zijn het vaak ook suikers die naar de oppervlakte komen, en die worden nog wel eens verward met olie. En naarmate de boon ouder wordt zal deze ook meer gaan glanzen van de olie. Over het algemeen is een flink glanzende boon geen pre.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Re: Smaakintensiteit koffie uit Jura J5 valt tegen...?

38
Spironski schreef:
Uit je verhaal maak ik voorzichtig op dat er een relatie is tussen de hoeveelheid olien die een boon vrij laat en de mate van branding?
Exact! Nu zijn het vaak ook suikers die naar de oppervlakte komen, en die worden nog wel eens verward met olie. En naarmate de boon ouder wordt zal deze ook meer gaan glanzen van de olie. Over het algemeen is een flink glanzende boon geen pre.
OK, ook een beetje offtopic, maar waarom?

1 Reden geef je al - een boon die "zweet" zal wat ouder zijn. Ik merk dit inderdaad bij sommige bonen (bijv. de Cafe Ristretto van Maison blanche deal); deze bonen gaan na een paar dagen in het apparaat gezeten te hebben zweten. Een beetje vettig (zo vind ik ze lekker) zijn ze altijd wel, maar na verloop van tijd worden ze echt glibberig.

Re: Smaakintensiteit koffie uit Jura J5 valt tegen...?

39
rajdiederen schreef:
Spironski schreef:
Uit je verhaal maak ik voorzichtig op dat er een relatie is tussen de hoeveelheid olien die een boon vrij laat en de mate van branding?
Exact! Nu zijn het vaak ook suikers die naar de oppervlakte komen, en die worden nog wel eens verward met olie. En naarmate de boon ouder wordt zal deze ook meer gaan glanzen van de olie. Over het algemeen is een flink glanzende boon geen pre.
OK, ook een beetje offtopic, maar waarom?

1 Reden geef je al - een boon die "zweet" zal wat ouder zijn. Ik merk dit inderdaad bij sommige bonen (bijv. de Cafe Ristretto van Maison blanche deal); deze bonen gaan na een paar dagen in het apparaat gezeten te hebben zweten. Een beetje vettig (zo vind ik ze lekker) zijn ze altijd wel, maar na verloop van tijd worden ze echt glibberig.
Heeft meer met branden te maken.Een meer doorgebrande boon zal gaan glanzen.Hoe donkerder hoe eerder.
Zijn bonen erg licht gebrand dan zijn ze na twee weken nog droog.
Bijna zwarte bonen zijn al vettig als ze uit de brander komen.Mij lijkt die gecaramelliseerde( lees verbrande ) zooi niet echt bevorderlijk voor de gezondheid

Re: Smaakintensiteit koffie uit Jura J5 valt tegen...?

40
cremalover schreef:Mij lijkt die gecaramelliseerde( lees verbrande ) zooi niet echt bevorderlijk voor de gezondheid
Zijn niet gecaramelliseerd. Geen suiker, geen caramel. Wel een maillardreactie. Is ook niet verbrand. Gewoon celwanden in de boon die kapot zijn waardoor de plantaardige olie naar buiten komt zetten. Alleen als je echt verbrande dingen naar binnen krijgt is dat niet goed voor je.
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit