Voorstellen

1
Hallo allemaal,

Ik ben Ryan (42) en woon samen met mijn vrouw Kim en 2 kinderen in een dorpje onder de rook van Arnhem.
In corona tijd heb ik mijn eerste espresso machine aangeschaft, een Sage Barista Pro.
Puur om te kijken of ik het leuk vond en vooral om het onder de knie te krijgen. Dit is aardig gelukt al zeg ik het zelf.
In de tussentijd nog IMS showerscreen erop gezet en IMS basket aangeschaft.

Na een kleine 3 jaar met deze machine te hebben gewerkt wilde ik de kwaliteit nog een boost geven en heb toen een losse bonenmaler erbij aangeschaft, een Baratza Sette 30 met de update kit naar de Sette 270. De maler is luid maar doet prima zijn werk, een stuk consistenter dan de maler in de Sage.
Afbeelding

Nu vind ik het tijd om de volgende stap te zetten, ik denk namelijk dat de koffie thuis nog lekkerder kan.
Veel al gelezen op dit forum maar iets met bomen en bos :lol:
Om de volgende stap te zetten, wat zou een wijze stap zijn met een budget van ca. € 1250,-?
Sage Barista Pro - Baratza Sette 30 met 270 upgrade - Nespresso Pixie

Re: Voorstellen

2
Welkom!

Als je in Arnhem woont dan kun je jezelf laten informeren door vrienden en sponsors van het forum Espressowinkel.nl.

Persoonlijk ben ik niet kapot van de Sette. Voor je budget kun je kiezen voor een redelijke nieuwe machine die echt wel een stap voorwaarts is, maar zal een nieuwe maler niet tegelijk passen. Met dit budget zou ik wachten tot er bijvoorbeeld een DF64V op marktplaats langs komt en afwachten wat je tweedehands ziet voor rond de 1.000 euro voor je machine. Dan houd ik er rekening mee dat de Sage en Sette ook wat gaan opleveren in verkoop.
Londinium R - Option-O P80 - Umikot Planetary Distribution Tool by FrancisPavoni - Puqpress - Aeropress - Flair GO - Aergrind V3 - Puckrake (gold edition) by ArjenT5R™

3
ErikvW schreef: do 21 mei 2026, 10:48 Welkom!

Als je in Arnhem woont dan kun je jezelf laten informeren door vrienden en sponsors van het forum Espressowinkel.nl.

Persoonlijk ben ik niet kapot van de Sette. Voor je budget kun je kiezen voor een redelijke nieuwe machine die echt wel een stap voorwaarts is, maar zal een nieuwe maler niet tegelijk passen. Met dit budget zou ik wachten tot er bijvoorbeeld een DF64V op marktplaats langs komt en afwachten wat je tweedehands ziet voor rond de 1.000 euro voor je machine. Dan houd ik er rekening mee dat de Sage en Sette ook wat gaan opleveren in verkoop.
Hi Erik, dank je!

Goede tip, ik weet dat ze er zitten inderdaad, wel eens koffie besteld. Ik ga ze zeker bezoeken!
Eerst de maler om op een later moment de machine te vervangen is natuurlijk ook een optie!

6
Welkom op het forum! Leuk ook om te lezen over je reis tot nog toe.

Het staat hier (denk ik) ergens op het forum. Ik had ooit een baratza sette 270wi als min of meer eerste maler, en er zijn twee problemen, om te beginnen het lawaai (oorverdovend), en het vervolgende probleem is dat deze malers het niet lang uithouden, want de tandwielkast houdt ermee op. Prima after sales service (gratis vervanging), dat wel, maar feitelijk een slecht product. Maar zolang het werkt, is het weer prima!

Wat betreft de upgrade, dat is helemaal aan jou. Zelf zou ik gewoon een (liefst kapotte) HX machine kopen, die een beetje opknappen en proeven en instellen, etc. Ik heb er laatst zoeen gekocht, gewoon met pressostaat en geen pid. Die doet het perfect en er kan minder aan kapot. Dit is nu onze wisselmachine, want in ieder huishouden van onze familie staat natuurlijk een espressoapparaat, en die hebben dan weer wat onderhoud nodig.

7
Dank je Bob, Dirk Jan en Heink.

Zelf ben ik (nog) niet zo handig dus niet mijn eerste keuze om er zelf een op te knappen. Wel handig om het te kunnen!
W.b.t. de Sette, voor mij werkt hij gelukkig nog goed maar zal naar waarschijnlijkheid als eerste vervangen worden. 😄.
Van het weekend even tijd maken om naar Espressowinkel.nl te gaan voor advies en nieuwe malers te bekijken.

8
Leuk!

Als je nou bent geweest, kun je altijd nog even met ons overleggen wat je denkt te gaan kopen. Voor deel van de Eureka malers met 65mm schijven is dat de maalkamer heel weinig retentie heeft omdat er bijna geen ruimte is rondom de maalschijven.

Ga wel voor een maler met minimaal 64mm platte schijven want dat maakt het wat makkelijker met zoeken naar de juiste maalgraad voor een espresso die netjes doorloopt in een bepaalde tijd en dus smaak. Je "bandbreedte" is namelijk groter als de schijven groter zijn.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!