ik wil hete espresso !

1
Hallo, ik zou me graag een automatische espressomachine aanschaffen van rond de 300-400 euro die toch enkele jaren zonder probleem kan werken.
Belangrijk voor mij is dat de espresso niet warm is maar echt heet.
Dus als je er je tas vanonder haalt dan wil ik daar zo nog even kunnen op blazen alvorens ik hem
naar binnen werk. Ik hou niet van koffie die je net gepast kan drinken want dan is hij naar mijn gevoel lauw en dat vind ik niet lekker. Koffie moet heet zijn.
Dus zoek ik een machine die echt hete koffie aflevert. Of doen ze dat allemaal tegenwoordig ?
Heeft er iemand ervaring met het merk Delonghi ?
Alvast bedankt voor je reactie.

Re: ik wil hete espresso !

3
Precies, de "thermische massa" van die 30 ml espresso op 90C is natuurlijk niet erg groot. Je zou anders die dubbelwandige Bodumglaasjes kunnen proberen, die bewaren de temperatuur redelijk goed en nemen zelf niet veel hitte op.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

4
Beste Dirk,

De combi van budget en jaren probleemloos werken is al lastig. Je snapt dat 300 tot 400 euro niet al te veel is om de goede componenten in een volautomaat te krijgen. Even afgezien van de wens van hete espresso...

Als ik je bericht lees is de temperatuur het belangrijkste en ik zou me daar op richten ipv de combi van alle voorwaarden te zoeken, want die lijkt me (nog) niet te bestaan.

Succes!
* Alles van JURA, Rocket, Quick Mill & Bravilor *

5
De temperatuur van je kopje / glas doet idd veel voor het verlies aan temperatuur van je koffie. Alhoewel ik zelf niet zo heel erg heet kan drinken, bemerk ik wel een smaakverschil indien de koffie heter is gezet. Voor mij een goede reden om m'n kopje te verwarmen alvorens te vullen met koffie.

Zo te merken is je budget tamelijk krap. Een tip die ik je mee wil geven is dan ook het je kopje voorverwarmen met heet water alvorens er koffie in te doen. Zo hoef je niet uit te kijken naar een volautomaat met ingebouwde (goed functionerende) verwarmer en kun je dus zo vele als mogelijk geld pompen in een automaat. Dat lijkt me, gezien het budget, niet onverstandig.

8
De zettemperatuur is heel iets anders dan de drinktemperatuur. Ik zet (volgens de Pid) op temeraturen tussen de 91 en 96 graden. Dat leverst smaakverschil op. Maar als het in het kopje ligt, met een plons schuim van 75 graden in een keuken waar het 20 graden is, dan is er een heel andere drinktemperatuur.
Maar goed ook, je zou de meest vreselijke brandwonden oplopen. Tap maar eens heet water uit de kraan, dat is meestal 60 graden. Toch al knap warm.
Bezzera BZ07 PID, Rossi RR45

9
Bij mijn Melitta is de hoogste zettemperatuur 93 graden (volgens opgave fabrikant) Als ik het kopje voorverwarm (kokend water-kraan) komt er koffie in het kopje en kan ik dat niet direct drinken (en dat wil ik met espresso wel kunnen). Ik heb de zettemperatuur een stand lager gezet, en dan is het prima. Ik heb ook het idee dat de koffie daardoor wat geuriger, aromatischer is, minder 'hard'.
Melitta Caffeo Bistro, caffetiëre (vakantie) en Fascino Special Espresso bonen
PM3 website Twitter:@HuismanPP

10
Als ik hier even op in mag haken...

Als ik jullie goed begrijp is het dus normaal als je in een dubbelwandig (lauw voorverwarmd) bodum glaasje je espresso laat lopen uit een redelijk voorverwarmde quickmill 820 het volkomen normaal is dat de koffie in dat glas zo'n graad of 75 is? :o

Ben benieuwd naar jullie antwoord!