Kleine brander gezocht

1
Welke branders zijn goed voor kleine batches?

Verbruik ongeveer een kilo per maand.

Liefst compact met minimaal rommel.

Liefst ook geen afzuigsysteem benodigdheden 😅 Bestaat dat überhaupt? Want ik ga niet buiten staan branden.

Liefst èèn keer een degelijke kopen dan lopen klooien met inconsistente of niet te zuipen troep wat resulteert in irritatie ofwel einde oefening en de boel op marktplaats 😁
Espressomachine: Nurri L-Type Leva
Grinders: Wug2-83a Hybrid & ULF - Comandante Hammerhead - 1Zpresso J-Ultra
Filter: V60 - Aeropress Premium

Re: Kleine brander gezocht

2
Ik denk dat je dan al snel naar een Ikawa achtige brandertje gaat. Kleine porties dus nauwelijks rook, compact en met een appje redelijk hufterproof. Je mist wel wat body tov een klassieke trommelbrander maar het is wel erg gemakkelijk om met verschillende groene boontjes en brandprofielen te pielen. Het gaat alleen snel op werk lijken als het volume toeneemt.

3
Pti schreef: za 06 jun 2026, 19:26 Ik denk dat je dan al snel naar een Ikawa achtige brandertje gaat. Kleine porties dus nauwelijks rook, compact en met een appje redelijk hufterproof. Je mist wel wat body tov een klassieke trommelbrander maar het is wel erg gemakkelijk om met verschillende groene boontjes en brandprofielen te pielen. Het gaat alleen snel op werk lijken als het volume toeneemt.
Ik was inderdaad al uitgekomen bij ikawa. Ik zie tweedehands wat staan op marktplaats maar 50 gram capaciteit, lijkt me ook net te klein eigenlijk want dan blijf je maar branden.

Ik zie ook hier wel eens kaleido genoemd worden. Ik probeer te begrijpen waarover ze verschillen van elkaar buiten natuurlijk de capaciteit om.
Prijs zijn ze best gelijk aan elkaar.

En Artisan programma, is dat te veel voor een beginner of juist handig?
Laatst gewijzigd door Hk87 op zo 07 jun 2026, 14:18, 1 keer totaal gewijzigd.

4
Ik heb in TKA ook al 2x een Aillio Bullet voorbij zien komen

Bij mij staat ie onder de afzuigkap en je ruikt wel dat er koffie gebrand is maar niet extreem of hinderlijk
ACS Vesuvius Evo Leva (DS) - G-iota Pro83VS SSP LS
Bezerra Strega (PSM) - etzMAX LM
La Pavoni Esperto Abile - Eureka Mignon XL

7
Zoveel leuks opzich voor relatief zachte prijzen maar waarom is de ogenschijnlijk simpelste (ikawa) en kleinste zo veelvoudig keer duurder?

Is het ergens ook echt beter in wat de prijs verantwoord?

8
Ikawa is niet altijd zo kostbaar geweest hoor en de eerste generaties HOME machines hadden zelfs dezelfde onbeperkte instelmogelijkheden waar je tegenwoordig een PRO voor moet kopen. Maar er zit wel een heel erg gepolijst ecosysteem achter met een up-to-date app en bonen die je icm een verfijnd brandprofiel kunt aanschaffen. De PRO versie was redelijk revolutionair in de groeiende markt van kleine/middelgrote koffiebranderijen en aantrekkende direct trade principes. Daardoor hebben ze zich heel goed kunnen positioneren als marktstandaard en daar betaal je voor, in dure britse ponden.

9
Volgens mij is zo'n kleine sample roaster leuk als je nu al simpele bonen drinkt, en niet gewend bent vaak te wisselen van bonen.

Maar als je gewend bent specialty bonen te drinken van verschillende origins en branders. en dus een beetje van afwisseling houdt, dan lijkt een thuisbrander mij beperkend.
Je zal moeite hebben om het niveau van een goede branderij te evenaren.
En je zal wat meer groene bonen moeten kopen om de juiste branding te vinden, en dan zit je af en toe met bonen die je net wat te licht of te donker hebt gebrand. En als je dan het juiste brandprofiel hebt, blijf je dan dezelfde bonen branden of ga je hetzelfde proces weer door met andere bonen? Lijkt mij persoonlijk dus wat beperkend.

Of je komt erachter dat je hem toch niet zo vaak gebruikt. Wat natuurlijk prima is als je het geld niet voor iets anders nodig hebt.
Espresso: Meticulous Espresso × etzMAX LM × Hedone Honne
Filter: Pietro Probrewing × Moccamaster Cup-One ☕

10
robinfcb schreef: di 09 jun 2026, 12:51 Volgens mij is zo'n kleine sample roaster leuk als je nu al simpele bonen drinkt, en niet gewend bent vaak te wisselen van bonen.

Maar als je gewend bent specialty bonen te drinken van verschillende origins en branders. en dus een beetje van afwisseling houdt, dan lijkt een thuisbrander mij beperkend.
Je zal moeite hebben om het niveau van een goede branderij te evenaren.
En je zal wat meer groene bonen moeten kopen om de juiste branding te vinden, en dan zit je af en toe met bonen die je net wat te licht of te donker hebt gebrand. En als je dan het juiste brandprofiel hebt, blijf je dan dezelfde bonen branden of ga je hetzelfde proces weer door met andere bonen? Lijkt mij persoonlijk dus wat beperkend.

Of je komt erachter dat je hem toch niet zo vaak gebruikt. Wat natuurlijk prima is als je het geld niet voor iets anders nodig hebt.
Allereerst is het vooral een bezigheid en ontdekken. Met zelf branden kan je dat eigenlijk naar de volgende stap tillen en branden naar geheel persoonlijke smaak. Wat ik nu lekker vind zal misschien voor een ander vies kunnen zijn. Daar zit voor elke branderij denk ik ook wel de uitdaging. Je probeert dan denk ik een brandprofiel wat de meeste zal aanspreken.
Ik vind de meeste branders met name voor espresso te licht branden. Er zijn grote stappen vooruit gemaakt voor filterkoffie maar ik geloof niet dat hetzelfde geldt voor espresso. Ik denk dat de meeste kiezen voor lichtere branding om mee te doen aan de hype, en vermoedelijk (ik zit niet in dat business) zit er ook een veel grotere winstmarge aan light roast. Terzijde, ik denk dat sommige bonen ook onnodig licht gebrand worden terwijl er misschien wel meer te halen geweest zou zijn bij een iets donkerdere branding. Ik wil echt niet het harde werk van al die branderijen afkraken maar ik geloof dat de meeste gewoon de winst proberen te maximaliseren. Velen in dat kamp drinken zelfs geen espresso meer en enkel nog filter.

Iemand heeft daar tijd geleden een interessant filmpje over gemaakt en ik denk dat daar de spijker op zijn kop geslagen wordt:
https://m.youtube.com/watch?v=ky56hfbnR ... aWNsZXI%3D

Fantastische groene bonen komen vast wel binnen hier in het land maar voor de bekende namen is het al taboe geworden om iets donkerder te branden. Jammer genoeg merk ik dat meer en meer ook minder bekende koffie roasters meegaan in die hype.
Anderzijds heb je ook nog wel koffiebranderijen die wel donker branden maar dat gaat dan vaak ten koste van andere aspecten. Slechte kwaliteit in inkoop of lage kwaliteit door massa productie.

Ik heb laatst van Cafe Lusso een ogenschijnlijk saaie medium roast in huis gehad met hele saai en standaard smaak beschrijvingen als chocolade en dergelijke op de verpakking. Het was echt waanzinnig lekker.

Als je echt van espresso houdt dan is het het beste om zelf te leren branden. Dat zal ongetwijfeld niet makkelijk gaan. Maar juist een kleine batch brander kan helpen om te ontdekken, hoop ik. Voordat je met kilos gaat smijten om te uit te vogelen wat persoonlijk werkt kan je dus klein 50-100 gram branden in verschillende profielen. En wat je overhoudt dan branden als wat je het lekkerst vind. En dat is gelijk ook het leerproces, hoop ik.
Het is gewoon maar ontdekken of het ook zo werkt.

Ik weet ook niet zeker of het verstandig is voor mij om me nu te storten in zo een gewaagde project maar ik geloof wel echt dat dat de weg verder is voor mij.