robinfcb schreef: di 09 jun 2026, 12:51
Volgens mij is zo'n kleine sample roaster leuk als je nu al simpele bonen drinkt, en niet gewend bent vaak te wisselen van bonen.
Maar als je gewend bent specialty bonen te drinken van verschillende origins en branders. en dus een beetje van afwisseling houdt, dan lijkt een thuisbrander mij beperkend.
Je zal moeite hebben om het niveau van een goede branderij te evenaren.
En je zal wat meer groene bonen moeten kopen om de juiste branding te vinden, en dan zit je af en toe met bonen die je net wat te licht of te donker hebt gebrand. En als je dan het juiste brandprofiel hebt, blijf je dan dezelfde bonen branden of ga je hetzelfde proces weer door met andere bonen? Lijkt mij persoonlijk dus wat beperkend.
Of je komt erachter dat je hem toch niet zo vaak gebruikt. Wat natuurlijk prima is als je het geld niet voor iets anders nodig hebt.
Allereerst is het vooral een bezigheid en ontdekken. Met zelf branden kan je dat eigenlijk naar de volgende stap tillen en branden naar geheel persoonlijke smaak. Wat ik nu lekker vind zal misschien voor een ander vies kunnen zijn. Daar zit voor elke branderij denk ik ook wel de uitdaging. Je probeert dan denk ik een brandprofiel wat de meeste zal aanspreken.
Ik vind de meeste branders met name voor espresso te licht branden. Er zijn grote stappen vooruit gemaakt voor filterkoffie maar ik geloof niet dat hetzelfde geldt voor espresso. Ik denk dat de meeste kiezen voor lichtere branding om mee te doen aan de hype, en vermoedelijk (ik zit niet in dat business) zit er ook een veel grotere winstmarge aan light roast. Terzijde, ik denk dat sommige bonen ook onnodig licht gebrand worden terwijl er misschien wel meer te halen geweest zou zijn bij een iets donkerdere branding. Ik wil echt niet het harde werk van al die branderijen afkraken maar ik geloof dat de meeste gewoon de winst proberen te maximaliseren. Velen in dat kamp drinken zelfs geen espresso meer en enkel nog filter.
Iemand heeft daar tijd geleden een interessant filmpje over gemaakt en ik denk dat daar de spijker op zijn kop geslagen wordt:
https://m.youtube.com/watch?v=ky56hfbnR ... aWNsZXI%3D
Fantastische groene bonen komen vast wel binnen hier in het land maar voor de bekende namen is het al taboe geworden om iets donkerder te branden. Jammer genoeg merk ik dat meer en meer ook minder bekende koffie roasters meegaan in die hype.
Anderzijds heb je ook nog wel koffiebranderijen die wel donker branden maar dat gaat dan vaak ten koste van andere aspecten. Slechte kwaliteit in inkoop of lage kwaliteit door massa productie.
Ik heb laatst van Cafe Lusso een ogenschijnlijk saaie medium roast in huis gehad met hele saai en standaard smaak beschrijvingen als chocolade en dergelijke op de verpakking. Het was echt waanzinnig lekker.
Als je echt van espresso houdt dan is het het beste om zelf te leren branden. Dat zal ongetwijfeld niet makkelijk gaan. Maar juist een kleine batch brander kan helpen om te ontdekken, hoop ik. Voordat je met kilos gaat smijten om te uit te vogelen wat persoonlijk werkt kan je dus klein 50-100 gram branden in verschillende profielen. En wat je overhoudt dan branden als wat je het lekkerst vind. En dat is gelijk ook het leerproces, hoop ik.
Het is gewoon maar ontdekken of het ook zo werkt.
Ik weet ook niet zeker of het verstandig is voor mij om me nu te storten in zo een gewaagde project maar ik geloof wel echt dat dat de weg verder is voor mij.