5
door Erik82
Denk maar niet dat deze trend over zal gaan. De koffie van nu is van veel hogere kwaliteit dan 10-15 jaar geleden en leent zich daardoor goed voor een lichtere branding en daardoor ook aanzienlijk hogere prijzen. Daarnaast hebben we nog de trend van koffie proberen zoveel mogelijk naar andere dingen dan koffie te laten smaken met alle extreme fermentatiemethoden die ook weer veel hogere prijzen opleveren. Degelijke koffies donkerder branden heeft totaal geen zin omdat het niet beter gaat smaken dan een koffie van wat mindere kwaliteit. Met steeds minder ruimte voor plantages zal de focus meer op kwaliteit komen te liggen en dus ook nog hogere prijzen.
Eigenlijk ben je alleen maar beter af als lichte branding niet je ding is omdat die koffie en de apparatuur veel minder hoeft te kosten om het echt goed te doen. Dat is het grootste probleem van lichte branding en waarom het veel mensen niet lukt er iets zinnigs uit te krijgen. Daarnaast zie ik dat het overgrote deel van de kleinere branders ook met de hype meegaan maar totaal niet de kennis, kunde ne kwaliteit bonen hebben om goed licht te branden. De prijzen zijn dan vaak net wat lager waardoor meer mensen het proberen en het afschrijven omdat de kwaliteit gewoonweg slecht is en dat generaliseren naar light roast. En daar zitten genoeg branders tussen die ik hier regelmatig voorbij zie komen. Dat is hetzelfde als dat je een zwartgeblakerde french roast pakt en op basis daarvan alles wat donkerder is dan medium af schiet omdat het verkoolde zooi is.
Natuurlijk is het ook goed mogelijk dat het niet je smaak is maar dat was koffie, bier, wijn, whiskey en ga zo maar door waarschijnlijk ook niet de eerste keer dat je het probeerde. Het is ook wel een kwestie van gewenning en bijstellen van je palet in plaats van het na een paar probeersels af te schieten. Uiteindelijk kan het alsnog niet je smaak zijn en daar is helemaal niks mis mee maar op dit forum lijkt er wel een heftige antibeweging te zijn richting lichte branding die vaak gebaseerd is op wat hierboven al is beschreven. En ja ik ben het er ook mee eens dat er meer goede donkere brandingen bij moeten komen want die zijn ook gewoon heel lekker en tegenwoordig lastig te krijgen.
Zelf ben ik wel ontzettende fan van hele lichte branding....... voor filterkoffie. Voor espresso mag het ook best wat meer ontwikkeling hebben alhoewel dat voor de meeste waarschijnlijk alsnog erg licht is.
De i200D zijn leuke instapschijven voor lichte branding die meer richting medium zijn ontwikkeld. Ze zullen niet het echte fruitige profiel geven van meer dedicated unimodale schijven en zijn een mooie middenweg. Niet het scherpe vervelende randje van een SSP 64MP maar wel meer unimodaal dan een SSP 64HU. En natuurlijk ook een goede set voor filterkoffie als je smaak wat meer richting medium gaat.
Strietman CT2, LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 (102HU en OM), Pietro M-Modal, 1ZPresso J-Ultra, LWW The BIRD, Orea V4/Z1, Hario V60/NEO, OXO Rapid Brewer, Acaia Lunar en Pearl S, Sworks Billet basket 15gr en 18gr en nog veel meer