e61 kop houd druk na het vervangen van alle rubbers en veren

1
Hoi Allemaal.

Ik heb afgelopen week mijn e 61 kop van nieuwe rubbers en veren voorzien. Ik heb een setje gekocht bij DR traiding en hun video ook gevolgd.

Nu ik alles heb vervangen blijft hij na het zetten van een espresso wat druk houden op de portofilter. Deze blijft ook druppelen en komt dan ook nog zo'n 15 ml koffie uit gedruppeld.
Ik had altijd wel een beetje een natte puk dat vind ik niet zo probleem. Maar nu als ik de portofilter na het zetten direct er uit haal merk je dat er nog druk op staat omdat er dan ook wat aan de boven kant er uit komt.

Ik heb ook alle oude veren weer terug gezet maar blijf het zelfde resultaat houden. Enige wat ik nu anders heb dat daarvoor is dat het sproeiertje boven in een kleiner gaatje heeft.

Heb ik wat verkeerd gedaan?

Gr Patrick

Re: e61 kop houd druk na het vervangen van alle rubbers en veren

3
En ik heb je bericht aan Gemini voorgeschoteld.

Hoi Patrick.

​Goed bezig dat je zelf het onderhoud aan je E61 zetgroep hebt opgepakt! Het is altijd even balen als je na een revisie tegen een nieuw probleem aanloopt, maar dit is gelukkig een bekend fenomeen dat we goed kunnen oplossen.

​Wat je ervaart noemt men in de koffiewereld een "portafilter sneeze". Dit betekent simpelweg dat de restdruk in je filterbakje na het zetten niet wordt afgevoerd. Bij een E61 groep hoort deze druk, zodra je de hendel helemaal naar beneden haalt, via de onderste klep weg te stromen naar je lekbak (via het buisje onderaan de groep). Als de portafilter druk blijft houden en druppelt, betekent dit dat de uitlaatklep (exhaust/drain valve) onderin de groep niet (of niet ver genoeg) opent.

​Hier zijn de meest logische oorzaken om even na te lopen:

​1. Volgorde en oriëntatie van de kleppen

​Een E61 groep heeft drie kleppen (boven, midden, onder). De middelste is de pre-infusieklep, de onderste is de uitlaatklep.

​Controleer of je de middelste en onderste klep niet per ongeluk hebt omgewisseld.

​Kijk ook of ze in de juiste richting wijzen. Als de stangetjes elkaar (of de nok van de hendel) niet goed raken, kan de onderste klep niet opengedrukt worden om de druk te lossen.

​2. Smering van de nok (cam) en kleppen

​De metalen nok die aan je hendel vastzit, duwt de kleppen open en dicht. Heb je deze nok en de stangetjes van de kleppen goed gesmeerd met voedselveilig siliconenvet (zoals Molykote 111)? Als het koper te stroef over elkaar schuurt, kan de uitlaatklep blijven hangen of de hendel niet diep genoeg doordrukken.

​3. Lengte van de messing pinnetjes

​Omdat je de oude veren al hebt teruggeplaatst (slimme check!), zit het probleem waarschijnlijk in de nieuwe kleppen (de messing onderdelen waar de nieuwe rubbers in zitten). Soms zit er in aftermarket setjes een heel klein millimeter-verschil in de lengte van de pinnen in vergelijking met je originele kleppen. Hierdoor kan het zijn dat de nok de klep nét niet ver genoeg open duwt. Je zou kunnen testen of het probleem weggaat als je de originele onderste klep (met indien mogelijk het nieuwe rubbertje) terugplaatst.

​Het kleinere sproeiertje (gicleur)

​Je geeft aan dat de nieuwe gicleur bovenin een kleiner gaatje heeft. Dit beïnvloedt de flow rate (het water stroomt trager in de zetgroep, wat vaak juist zorgt voor een mooiere, zachtere pre-infusie), maar dit heeft geen invloed op het mechanisch openen van je uitlaatklep na de extractie. Die kun je als boosdoener dus veilig wegstrepen.

​Mijn advies: Haal het onderste gedeelte (de paddenstoel onderaan) er nog even af en controleer de volgorde, bewegingsvrijheid en smering van de onderste twee kleppen.

Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!