Vorige week onze Jura E8 voor onderhoud gebracht bij een gecertificeerde Jura onderhoudsbedrijf. Vandaag belletje, niet dat ie klaar was, maar dat de Jura er klaar mee was. Drainagepompmotor (leuk voor scrabble) van de steun gebroken. Wat ook het rare geluid van de afgelopen periode misschien verklaarde.
Het schijnt niet vaak te gebeuren, maar na 2,5 jaar is wel erg vlot. Winkel waar we hem hebben gekocht gebeld met deze mededeling. Die werden er niet warm of koud van, was al de 3e dit jaar met dit probleem. Morgen even langsbrengen en zij sturen hem door naar Jura, en dan even afwachten wat ze bij Jura ervan vinden en hoe ze dit verder gaan afwikkelen.
Het is wel bizar dat zoiets zo snel kan afbreken, vooral met het geringe aantal bakkies wat wij er doorheen trekken.
Aangezien dit wel vaker voor lijkt te komen, zou je toch verwachten dat ze bij Jura inmiddels de constructie iets zouden aanpassen om het probleem van afbreken (=total loss verklaren) te voorkomen.
Aangezien je, ik = geen techneut die iets uit elkaar haalt om het dan weer werkend in elkaar te schroeven, 2 jaar garantie hebt op die dingen, lijkt het me raadzaam om bij 1 jaar en 11 maanden je machine voor onderhoud aan te bieden bij Jura of een gecertificeerde onderhoudsbedrijf. Gebreken vallen dan in de garantie. Nu is het even afwachten hoe coulant ze bij Jura zijn. Misschien valt het mee.
Hiervoor 8 jaar een Siemens gehad, die begon te lekken, met nieuwe ringetjes in de uitneembare zetgroep verholpen, maar trok havermelk (teerbeminde kan niet tegen koemelk en drinkt graag cappuccino en latte macchiatto) niet zo goed, dus omgeruild voor een Jura…..
De winkel waar we hem hebben gekocht biedt een leenmachine aan, voor 40 piek.. plus de 50 piek onderzoekskosten van het onderhoudsbedrijf is het al bijna 100 piek voor een tijdelijke oplossing. Misschien toch maar een kleine pistonmachine met stoompijpje overwegen. Teerbeminde blij (zal eerst wel vloekend de keuken ondersproeien tijdens het opschuimen), ik blij, weer eens een echte bak (nu is het overleven met Nescafé oplos espresso, je gaat het leven dan wel echt waarderen)
To be continued……
Re: Jura E8 na 2,5 jaar overleden,
22 jaar is de fabrieksgarantie, dat klopt. Maar je hebt in Nederland ook nog altijd de wettelijke garantie en daar is geen vaste termijn op. Jura moet jou een aanbod doen want 2,5 jaar tijd is niet een redelijke termijn dat zo een machine total loss gaat.Faiz schreef: di 22 sep 2026, 20:33 Vorige week onze Jura E8 voor onderhoud gebracht bij een gecertificeerde Jura onderhoudsbedrijf. Vandaag belletje, niet dat ie klaar was, maar dat de Jura er klaar mee was. Drainagepompmotor (leuk voor scrabble) van de steun gebroken. Wat ook het rare geluid van de afgelopen periode misschien verklaarde.
Het schijnt niet vaak te gebeuren, maar na 2,5 jaar is wel erg vlot. Winkel waar we hem hebben gekocht gebeld met deze mededeling. Die werden er niet warm of koud van, was al de 3e dit jaar met dit probleem. Morgen even langsbrengen en zij sturen hem door naar Jura, en dan even afwachten wat ze bij Jura ervan vinden en hoe ze dit verder gaan afwikkelen.
Het is wel bizar dat zoiets zo snel kan afbreken, vooral met het geringe aantal bakkies wat wij er doorheen trekken.
Aangezien dit wel vaker voor lijkt te komen, zou je toch verwachten dat ze bij Jura inmiddels de constructie iets zouden aanpassen om het probleem van afbreken (=total loss verklaren) te voorkomen.
Aangezien je, ik = geen techneut die iets uit elkaar haalt om het dan weer werkend in elkaar te schroeven, 2 jaar garantie hebt op die dingen, lijkt het me raadzaam om bij 1 jaar en 11 maanden je machine voor onderhoud aan te bieden bij Jura of een gecertificeerde onderhoudsbedrijf. Gebreken vallen dan in de garantie. Nu is het even afwachten hoe coulant ze bij Jura zijn. Misschien valt het mee.
Hiervoor 8 jaar een Siemens gehad, die begon te lekken, met nieuwe ringetjes in de uitneembare zetgroep verholpen, maar trok havermelk (teerbeminde kan niet tegen koemelk en drinkt graag cappuccino en latte macchiatto) niet zo goed, dus omgeruild voor een Jura…..
De winkel waar we hem hebben gekocht biedt een leenmachine aan, voor 40 piek.. plus de 50 piek onderzoekskosten van het onderhoudsbedrijf is het al bijna 100 piek voor een tijdelijke oplossing. Misschien toch maar een kleine pistonmachine met stoompijpje overwegen. Teerbeminde blij (zal eerst wel vloekend de keuken ondersproeien tijdens het opschuimen), ik blij, weer eens een echte bak (nu is het overleven met Nescafé oplos espresso, je gaat het leven dan wel echt waarderen)
To be continued……
Dus je krijgt waarschijnlijk een nieuwe of ze zullen het repareren en een gedeeltelijke vergoeding vragen.
Betreft wettelijke garantie ook wel
conformiteitsgarantie genoemd:
Dit is geen apart contract, maar een recht uit de wet (Burgerlijk Wetboek). Een product moet doen wat je er redelijkerwijs van mag verwachten, voor een periode die past bij de prijs en aard van het product. Geen vaste termijn, bij een goedkoop product is dit korter dan bij bijvoorbeeld een wasmachine. Dit recht heb je altijd, ongeacht wat de verkoper zegt.
Re: Jura E8 na 2,5 jaar overleden,
3@Hk87, klopt die conformiteitsgarantie-kaart houd ik even achter de hand. Wacht ook even de reactie van Jura af. Hopelijk komen ze zelf met die conclusie en een schappelijke oplossing. Vandaar even afwachten. Komen ze met een of andere lousy oplossing, dan gooi ik die wel kaart op tafel. 
Jura E8
Maalgraad 4
Watertemp. Middel
Maalgraad 4
Watertemp. Middel