13
door Hk87
Ik heb destijds toen ik de Lelit bianca nog had ook wat geëxperimenteerd met de graph step down.
Ik vond het toen eigenlijk alleen succesvol voor light roast. Voor alles behalve light roast vond ik het maar saaier worden, het miste heel veel smaak die ik dan wel kreeg uit de standaard bakjes.
Het is opzich ook niet zo gek als je er goed over nadenkt. Als je hele lichte branding hebt en je wilt daarmee normale espresso zetten dan moet je veel fijner malen want light roast genereert niet zoveel fines als donkerdere branding. Dus om een beetje normale druk op re bouwen ga je alsmaar fijner en fijner wat eigenlijk een grens overslaat van suboptimaal. Want hoe fijner je maalsel, hoe moeilijker het wordt voor een mooie extractie. Het water zal dan naar zwakke plekken zoeken door de extreem fijne maling, of wel channeling en meer. En qua smaak wordt het alleen maar slechter op. Er zijn uitzonderingen hierop zoals een Slayer en blooming shots maar dat terzijde.
Dan heb je dus nog als oplossing door maar niet fijner te malen en genoegen te nemen aan shots op hele lage druk. Zo zijn Turbo shots populair geworden en nu meest recent de SOUP shots waarbij je in 10-12 seconden een shot afrond op hoge ratio tot wel 80-100ml. Het koffie spuit dan aan alle kanten eruit, zo snel. Sommige zijn er grote fan van, ik totaal niet. Gelukkig valt over smaak niet te twisten en ieder zijn ding. Geen goed of fout hierin
Als alternatief kan je een step down basket nemen waarmee je ook veel groffer kan malen en tegelijkertijd nog normaal druk kan opbouwen.
Mijn voorkeur ging dan naar een step down basket i.p.v. die snelle Turbo of soup shots.
Maar qua workflow vond ik het geen fijne bakje, je moet een puckscreen en een veertje nog bovenop de puckscreen doen. Sommige kiezen daarom een Convex bakje wat eigenlijk dezelfde principes heeft maar geen puckscreen en veertje.
Ikape en 9panda zijn makers die het relatief goedkoop aanbieden.
Nogmaals in mijn mening en ervaring, allemaal heel relevant als je in de light roast hype zit.