Re: koffie zurig

3
Wat mij hielp was om de bonen eerst 4 minuten op 150C te laten drogen, daarna meteen vol op 225C (het traject tussen 170C en 200C moet zo snel mogelijk verlopen). Verder zou je wellicht wat zwaarder kunnen branden? Hoe ver na de eerste krak brand je? En wat voor brandprofiel gebruik je?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

5
En voordat je de bonen er in doet het apparaat zelf ook eerst een paar minuten laten opwarmen op 150C hè?
Je zou vervolgens kunnen proberen wat langer te branden. Ikzelf brand vaak 3 à 4 minuten na de eerste krak, tot net aan het begin van de tweede krak. Vervolgens de bonen actief, buiten de machine koelen.

En wat voor bonen gebruik je?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

8
Veel van die Midden-Amerikaanse bonen hebben behoorlijk fruit (zurig?) in de smaak, maar zo'n Brasil zou gewoon zacht moeten zijn. Kan me tot nu toe niets anders voorstellen dan verandering van brandprofiel. Zou handig zijn als je eens liet zien welk profiel je gebruikt.

9
Vandaag gebrand een honduras, het laatste restje 100 gram(normaal 200gr), 4 min. opwarmen op 150 gr daarna naar 240gr na 10 min naar 245gr na 11min start 1e crack na 13,5 min gestopt en extern gekoeld. het resultaat is een city/city+ roast die ik nu een paar dagen laat rusten. opbouwende kritiek graag.
groet
Ferry :D

10
Ik zou proberen om altijd 240 gram te roosteren, verschillende hoeveelheden beïnvloeden het brandresultaat.
Verder vind ik 245C nogal heet, ikzelf brand meestal tussen 220- en 235C, ik heb het idee dat de Europese Genes (op 230V) een stuk heter branden dan de Amerikaanse (op110V) uit alle internetverhalen.

Probeer de volgende keer eens iets dergelijks:

-machine 4 minuten op 150C voorverwarmen

-Met bonen:
0-4 min. op 150C
4-10 min. op 225C
10-18 (?) min. op 230C

Na de eerste krak de bonen minstens 3 minuten door branden tot aan 2-de krak. Dus die 18 minuten is maar een indicatie. Als het volume is toegenomen, er iets meer rook verschijnt, de boontjes iets beginnen te glanzen, en je het geluid van de 2-de krak begint te horen zit je zo op Full City (+). De frisse (zure) tonen gaan dan plaats maken voor roost- (chocolade) smaakjes.

Tijden en temperatuur zijn hier indicatief, die verschillen per koffiesoort en omstandigheden, en moeten altijd in de gaten worden gehouden en evt. aangepast.