Re: Welk apparaat?

21
Ha ha, nee filter is juist ontzettend hip! "Slow Coffee" heet dat dan opeens, terwijl zo'n Dolce Gusto natuurlijk ...., ehh... ècht niet hip is ;) .

Ik geloof best dat je de "ouderwetse" filterkoffie niet zo lekker vind, maar wat als je nu eens moderne, eigentijdse filter koffie probeert, de koffie waar Bluecold het over heeft?
Gebruik versgebrande goede bonen, maal ze vlak voor het zetten, en zet ze op de juiste temperatuur met een goed apparaat (als de Technivorms, of de DE-filterapparaten). Eens kijken (proeven) of je dan nog de DG lekkerder vindt dan de filterkoffie...
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

22
Haha, misschien hebben jullie wel gelijk! Waarschijnlijk heb ik nooit echte goede filterkoffie gedronken, maar mijn ervaringen met die apparaten die ik thuis heb gehad zijn niet best. Ik ben blij met mijn DG, maar wil best eens echte goede filterkoffie proeven!

23
Goed idee! Je kan hier inschrijven op "The Traveling Chemex" hè?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

24
Vanmiddag weer koffie uit de Chemex bij mijn moeder gedronken.De koffie had ik afgelopen donderdag gemalen uit vers gebrande bonen en smaakte toen echt lekker.
Vanmiddag was het spul dus niet meer te drinken.Bitter.Smerig gewoon.Zo snel gaat dat dus.Vier dagen in een luchtdichte pot .Kan het lekker oxideren.Was smerig.

25
Maar weet je dan zeker dat het aan de ouderdom van de bonen ligt? Bonen van (ruim) een week oud zijn nu ook weer niet bepaald oud... Kan me voorstellen dat er ergens anders iets mis ging?

26
Spironski schreef:Maar weet je dan zeker dat het aan de ouderdom van de bonen ligt? Bonen van (ruim) een week oud zijn nu ook weer niet bepaald oud... Kan me voorstellen dat er ergens anders iets mis ging?
Bonen had ik 6 dagen eerder gemalen.Mijn moeder heeft geen maler maar bewaard de koffie in een bus.Dat proef je geloof me.

27
Spironski schreef:Maar weet je dan zeker dat het aan de ouderdom van de bonen ligt? Bonen van (ruim) een week oud zijn nu ook weer niet bepaald oud...
Bonen niet, maar gemalen bonen is wat anders, toch? Ik geloof dat ik van jou meerdere malen heb gelezen dat zelfs na een uur al bij gemalen bonen alles eraf is..

28
Mijn fout, had niet begrepen dat de koffie een weekje eerder al was gemalen. Inderdaad gooi ikzelf gemalen koffie weg als het langer dan een uur geleden is gemalen. Ik meen zelfs dat Jim Schulman kon proeven als bonen langer dan een kwartier voor het zetten waren gemalen!
En heb ook wel eens gelezen dat 2 minuten na het malen al 80% van de CO2 uit het maalsel is verdwenen, maar dat is natuurlijk alleen voor espresso belangrijk en niet voor filter.

29
Ik heb zelf nu een Jura Ena 9 gekocht. Lekker makkelijk en voorwel koffie, esspresso als cappuchino. Gewoon 1 druk op de desbetreffende knop een een paar seconden later is de koffie klaar. Vers gemalen bonen, vers water etc. Ideaal en veel lekkerder dan Senseo, die wij echt niet kunnen waarderen