Re: graag uw comentaar

11
Zo'n weegschaaltje kost haast niks vanuit dealextreme. En wegen is heel wat makkelijker dan meten want een espressokopje heeft meestal geen maatverdeling.
En je hoeft er geen grafiekjes bij te houden. "50%" onthouden is even makkelijk als "30ml" onthouden, en aan die 50% heb je wat, waarbij de 30ml veel minder nuttig is.
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit

12
Ben het niet met je eens. Als je eenmaal weet wat ongeveer 30/60ml in je kopje is kan je dat voor de volgende keren onthouden, heel simpel. Terwijl je bij het meten van gewicht vooraf en achteraf steeds dat weegschaaltje erbij met hebben. Visueel is dit voor ons nu eenmaal een stuk makkelijker in de gaten te houden dan tactiel (wegen).
Ik ben het wel met je eens dat wegen een stuk nauwkeuriger is en het hele "crèma-volume-probleem" omzeilt. Maar ik denk gewoon dat OP nu nog niet zo nauwkeurig en diepgaand met de materie bezig is, dat komt wellicht later wel.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

13
Ben je het wel met me eens dat een weegschaaltje sowieso erg handig is, vooral in het begin?
En dat als je toch een weegschaaltje naast je espressomachine hebt liggen het een kleine moeite is om even te meten hoeveel espresso je hebt gezet?
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit

14
Ik denk dat je allereerst even je nieuwe machines moet leren kennen, waarbij je dan globaal de richtlijnen voor goede espresso probeert aan te houden en je je kan verheugen over de geweldige resultaten van je nieuwe aankoop ;) .

Zodra je daarmee vertrouwd bent en verdieping wil, ben ik het absoluut met je eens dat een weegschaaltje naast je apparaat erg nuttig kan zijn (net als b.v. een naked pf) en dat het dan niet zoveel moeite is om het resultaat te wegen. Dan zal blijken dat "fine tunen" een grote invloed kan hebben op de kwaliteit van je espresso.

Dan is het echter wel te hopen dat je apparatuur de consistentie heeft om alle bevindingen niet in de war te schoppen. Want als je koffie de ene keer bij 88C wordt gezet en de andere keer bij 97C, denk ik dat dit een grotere invloed op de smaak heeft dan of je nu 14 gr. of 16 gr. maalsel hebt gebruikt.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

15
kom ik terug van werk en kijk ik of er reacties zijn op mijn " draadje " :shock:
wist niet dat een paar foto's zoveel teweeg konden brengen :)
maar goed, heb de maal graat wat fijner gezet en na advies van mijn collega heb ik eens gekeken met een weegschaal hoe vol mijn glas is bij 30 gram om te zien hoeveel espresso ik moet verwachten bij 20-25 seconden doorlopen.
teven de personen weegschaal op het aanrecht gezet om bij het tamperen te kijken hoeveel druk ik zet
mijn vrouw vindt dat ik al "erg" met de espresso bezig ben. :)

goed ik zal straks nog een espresso maken en al mijn gegevens hier erbij plaatsen en dan eens kijken of jullie al verbetering zien

16
ok daar gaan we

8 gram versgemalen bonen (Medellin Secret Finca La Luisa Colobia)
maalgraat fijner gezet dan vorige foto
getamperd met 18 kilo druk
26 seconden gemeten vanaf het drukken van de schakelaar
viel me op dat op het einde het "vocht" met druppels ( geen muizenstaart) uit het filter kwam

hier de foto's
foto is met flits genomen, de creme is donkerder dan op de foto lijkt.
gewicht is 35 gram zal dus overeen komen met 35 cl
Afbeelding

Afbeelding

17
jhazenberg schreef:ok daar gaan we

8 gram versgemalen bonen (Medellin Secret Finca La Luisa Colobia)
maalgraat fijner gezet dan vorige foto
getamperd met 18 kilo druk
26 seconden gemeten vanaf het drukken van de schakelaar
viel me op dat op het einde het "vocht" met druppels ( geen muizenstaart) uit het filter kwam

hier de foto's
foto is met flits genomen, de creme is donkerder dan op de foto lijkt.
gewicht is 35 gram zal dus overeen komen met 35 cl

Misschien de volgende keer zonder flits, het maakt het wat moeilijker.

Jammer dat we trouwens bij de evaluatie het belangrijkste punt hadden overgeslagen: Hoe smaakte het? Tampdruk hoef je niet te meten, dat is tamelijk onbelangrijk.

8 gr. koffie voor 35 gr koffie, dat maakt een zetratio van 22% dat is een zeer ruime lungo (ja ik pik het snel op :P ), en zo ziet de crema er ook naar uit (er zit veel crema van de blonding-periode bij, blonding is het punt waar de koffie die uit de filter komt bleker wordt (dit bevat veel bitter en weinig body). Voor lungo's is dat prima, die extra bitterheid, maar voor een single espresso (daar ging je waarschijnlijk voor met de 8 gram) wil je zo'n 33 ml krijgen (20 gram), en het liefst stop je dan wanneer de blonding begint (en die begint dan hopelijk rond de 25 sec :P .

18
En tja, als je de lat gelijk 3 niveaus hoger wilt leggen en er tegelijkertijd geld op kan besparen kan ik je de volgende tip geven: viewtopic.php?f=23&t=1625" onclick="window.open(this.href);return false;

Vers gebrandde koffie smaakt goed, erg goed. De koffies hier bijvoorbeeld zullen je echt enorm verrassen (dat koffie zo kan smaken!),, zijn ook veel makkelijker om mee te werken, en goedkoper.

Koffie 'puristen' zoals wij die waarschijnlijk zijn praten niet in merken (illy, medellin, DE), maar in landen (ethiopie, brazilie, etc), regios (yirgacheffe, minas gerais, etc) en 'weken/dagen na branding'.. oh en ook branding voor degenen die zelf roosteren. Heb je bij Illy een paar variaties, in de 'versgebrande koffiewereld' kan je kiezen wat je wilt; fascino-coffee heeft 55 soorten (vanuit 1 land of melanges) en elke soort heeft zijn eigen profiel/smaak! Het is een wereld van ontdekking! En dat allemaal zo vers als het maar kan, in plaats van dat het een paar weken of maanden in magazijnen of op de boot heeft gezeten en je vervolgens alsnog 19 EUR p/kilo betaalt..

19
Nu is toevallig die Medellin Secret niet zomaar een of ander merk (KLIK), maar Hoenen heeft wel gelijk over versheid. Ikzelf vind gebrande koffie optimaal zo tussen de 5de en de 15-de dag na branding, en na een maand wordt het allemaal wel heel erg minder. Malen ook letterlijk zo kort mogelijk voor het zetten.

Hij heeft ook helemaal gelijk als hij zegt dat we smaak zijn vergeten (dat krijg je met al dat technische gedoe). Proef je smaakverschil? Ook ik denk dat het volume nog wel omlaag kan. Illy zegt wel 7 gram op 30ml., maar dat is waarschijnlijk lang geen 30 gram koffie, en 22% is vrij licht gezet.

De doorloop begint inderdaad vaak aarzelend, neemt dan toe en wordt later weer langzamer. Je bent te ver door gegaan als de laatste druppeltjes lichter zijn dan de crèma in het kopje, je ziet er dan vaak een licht vlekje op liggen.

En dat tampen:... ach, als je eenmaal een beetje gevoel voor die kilo's hebt zou ik de precieze druk verder vergeten, maar probeer het wel een beetje consistent te doen. Veel belangrijker is om het maalsel zo gelijkmatig mogelijk in je portafilter te verdelen zonder klontjes en holtes. En (na het tampen) zéker niet er tegenaan gaan tikken o.i.d..
Verder zou ik wel nieuwsgierig zijn naar de gelijkmatigheid van de watertemperatuur. Heb je een nauwkeurige en snelle thermometer bij de hand?

Slaan we toch meteen al aan het meten! :D

20
mmmm

thermometer heb ik niet maar gaan we wel op de kop tikken
voordat ik mijn espresso machine kocht dacht ik ach wat koffie erin aandraaien knopje drukken en klaar is "ik". Na het lezen van het forum wist ik dat het niet zo werkt
Nu mijn machine er staat begin ik er steeds meer plezier in te krijgen
we gaan gestaag verder en gaan eerst maar uit van mijn ogen en smaak.
alvast bedankt voor het advies en in het tempo waar de koffie nu gemalen is ben ik volgende week toe aan nieuwe koffiebonen en dan kan ik afscheid nemen van dit proef pakket

gr

jan willem