Rancilio Silvia 5 Jaar, onderhoudsbeurt nodig of niet?

1
Ik heb een half jaar geleden via me werk een Rancilio Silvia weten te bemachtigen. De machine warmde het water niet meer op. Na het apparaat thuis bekeken te hebben bleek de thermostaat kapot te zijn. Deze heb ik vervangen en zinsdien werkt de machine eigenlijk weer prima. En jeetje, wat ben ik hier blij mee :D

Nou is de machine +/- 5 jaar oud en ik betwijfel of de machine echt in het verleden goed is onderhouden.
Ik probeer de machine zelf goed te onderhouden door hem wekelijks goed door te spoelen en 1x in de 2 maanden te ontkalken. Nou ben ik afgelopen weekend bij Kookpunt geweest in Rotterdam en kreeg daar de tip om de machine eens een onderhoudsbeurt te geven. Kosten: 90 euro + eventueel extra kosten die er nog bij komen als er onderdelen vervangen moeten worden.

Een heel verhaal :roll:
Maar is zo'n onderhoudsbeurt nu echt nodig? Wat is de slijtage aan zo'n machine? Ik heb de machine nooit nieuw gehad dus ik heb niet echt vergelijkingsmateriaal. Het enige wat mij opvalt is dat de machine redelijk wat geluid produceert (hij lijkt ergens tegen aan te trillen aan de binnenkant) maar voor de rest lijkt hij nog prima te functioneren.
Alvast bedankt voor het reageren!

Re: Rancilio Silvia 5 Jaar, onderhoudsbeurt nodig of niet?

2
Tja, het ergste wat je krijgt na die tijd is toch veel kalk overal, ondanks braaf ontkalken. Ook koffietroep hoopt zich op. verder zijn de rubber groepsring en een paar kleinere ringetjes intern aan slijtage onderhevig. En het zijn herriebakken, dat klopt. Beetje aan de rubber ophanging van de pomp rommelen, dat scheelt misschien.
Ben je een beetje technisch? Nadruk op beetje, want het is helemaal geen moeilijke machine. Gweoon eens rustig proberen, alles loshalen, ontkalken in een teiltje citroenzuur en met nieuwe rubbers weer in elkaar. Er zijn diverse topics over, hier en op thuisbarista.nl.
Ik heb het ook een paar keer gedaan, en het is best een leuke, goed uitvoerbare klus.

Bovendien doe je het dan veel beter dan bij het Kookpunt, want voor die 90 euro zijn ze een uur bezig en dan zetten ze hem weer in elkaar. Zelf kan je veel meer doen.
Bezzera BZ07 PID, Rossi RR45

3
Maar in dat uur doen ze waarschijnlijk een stuk meer dan jij en ik?
Blijft natuurlijk dat je waarschijnlijk bijna alles wel zelf kan doen, maar of het dan ook net zo goed gebeurd is net de vraag. Heb je alle apparatuur in huis om de verschillende instellingen te controleren? En vergeet niet dat je toch ook dan iets moet investeren in rubbertjes en waarschijnlijk ook een nieuw groepsrubber e.d.(maar dat kost niet schrikbarend veel).

Als je het geld kan missen, zou ik in die onderhoudsbeurt investeren. En anders maak je d'r een mooi leerproject van.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

4
Niet mee eens. Uiteraard zetten ze er bij die beurt een nieuw groepsrubber in, en misschien werken ze een stuk sneller dan jij en ik, maar in een uur halen ze echt niet de hele machine uit elkaar. Zelf heb je alle tijd van de wereld, en kan je rustig en zorgvuldig werken.
Wat ze zeker niet doen is de boiler open maken. Maar dat is in feite een makkelijke klus, gewoon acht inbussen losdraaien. Je ziet dat precies in welke staat de machine is. (Bovendien kan je dan meteen daar een rubber ring vernieuwen.)
En de onderdelen een nachtje in het zuur zit er ook niet in voor je geld, dat kan je beter zelf, en dan wordt het echt schoon.

Maar als je niet zo technisch bent, is dit misschien toch teveel van het goede, dan moet je hem wegbrengen.
Bezzera BZ07 PID, Rossi RR45

5
Ik ben niet heel erg technisch, al heb ik recent wel de Thermostaat vervangen 8-)
Ben je toevallig in het bezit van een goede Topic? Ik wil deze uitdaging denk ik wel aan gaan!

Over welke rubbertjes heb je het precies? En welke onderdelen doe je exact in teiltje citroenzuur.
En Is er toevallig ook nog een manier om de waterdruk te meten want dit is wellicht ook anders geworden na al die jaren...