Voor een vereniging ben ik op zoek naar een grote koffiemachine. Zeg maar zo'n apparaat die je vaak in een kantine etc ziet.
Nu heb ik verstand van espressomachines maar niet van dit grote spul. Wie kan mij hierin adviseren?
Enige specs die ik heb:
De machine moet van 5 tot 50 liter koffie kunnen zetten.
Er hoeft enkel (filter)koffie uit te komen, geen cappu / latte etc.
Vragen:
Welke merken / leveranciers zijn de moeite waard?
Waar moet ik op letten bij aanschaf?
Re: advies nodig: grote machine nodig
2Wat ik van dit forum begrijp kan je de beste filterkoffie uit een mokkamaster halen van technivorm.
Misschien is dit dan wat: http://www.moccamaster.nl/produkten/at_work/aquaserver/" onclick="window.open(this.href);return false;?
Misschien is dit dan wat: http://www.moccamaster.nl/produkten/at_work/aquaserver/" onclick="window.open(this.href);return false;?
Mahlkönig Vario, Rancillio Silvia, Technivorm Moccamaster, Aeropress
3Moccamasters zijn wel heel goed, maar voor 50 liter koffie? Ik denk dan toch meer aan een Bravilor o.i.d.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder
4Ik zie op die site van Technivorm verschillende machines die de klus wel aankunnen.
Bezzera BZ07 PID, Rossi RR45
5 Ik was een beetje voorbarig, zonder de link te bekijken. Lijkt er op dat Technivorm inderdaad ook oplossingen heeft.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder
6In feite lijken ze wel op de bekende machines van Bravilor, en daar heb ik erg slechte ervaringen mee. Maar meestal was dat terug te voeren op slechte, oude koffie, en kommen die al drie uur op het warmhoud-plaatje stonden, fouten die je met zo'n technivormapparaat net zo goed kan maken.
7Volgens mij redt je dat niet met die van Technivorm, maar ik ben dan ook een beetje bevooroordeeldDe machine moet van 5 tot 50 liter koffie kunnen zetten.
Er hoeft enkel (filter)koffie uit te komen, geen cappu / latte etc.
Om in de buurt van 50 liter te kunnen komen, heb je op zijn minst een dubbele B20 van Bravilor nodig, maar die is weer niet handig om 5 liter koffie te zetten. (Voor 5 liter koffie op een vlakfilter gestrooide filterkoffie wordt naar de buitenkant van de filterpan gespoeld) Met een trucje kun je dat wel weer redelijk goedkoop oplossen, door een (aangepaste) filterkorf van 5 liter er in te zetten. Uiteraard in combinatie met B5 korffilters. Normaal is de B20 een vlakfiltermachine. Deze filters zijn goedkoper dan de korffilters, dus niet in de verleiding komen om voor de B20 ook korven te kopen, want dan ben je op lange duur veel meer aan het betalen. Als je het chic wilt doen, kun je naast de 2 B20 containers een B5 container met filterpan en -deksel aan schaffen. Dat deksel moet dan aangepast worden met een pijp die het verschil in hoogte opvangt tussen de B5 en B20 containers. Doe of laat dat professioneel doen en probeer dat niet met een stukje slang oid te doen. De B20 of BHW20 (de laatste met een aparte heetwateraftap) zijn hele krachtige machines die een loszittend pijpje of stuk tuinslang er van af blazen. Moet je niet willen met klanten of collega's in de buurt.
Conclusie:
Voor hoeveelheden tussen 5 en 50 liter filterkoffie van zeer goede kwaliteit (!!) heb je 1 B20 of BHW20 zuil nodig met een dubbel tableau en twee B20 containers, kompleet met filterpannen, schommelschijven en filterpandeksels. Voor thee kun je een extra deksel kopen met verlengpijp om zonder filterpan te werken. En om hoeveelheden van 5 liter koffie met zo'n ding te zetten, raad ik je een aangepast 5 liter korf met B5 korffilters aan. Mooiere oplossing is een extra B5 container met aangepast deksel.
Even voor de goede orde, dit zijn professionele machines, die ook als zodanig behandeld en onderhouden moeten worden. Slechte ervaringen zijn dan ook bijna altijd terug te voeren naar slecht onderhoud, niet of te weinig schoonmaken of tekort of zelfs geen ervaring/kennis van koffiezetten met dit soort machines. (daar hoort ook koffie bij die uren lang in een pot of container staat) De meeste van deze machines, koop je 1 x en worden nooit vervangen zolang jij in die kantine staat, 25-30 jaar oud is geen uitzondering!
Succes met je beslissing, Boy
8@Boy: Bedankt! Ontzettend goed info!!!!12much schreef:Voor hoeveelheden tussen 5 en 50 liter filterkoffie van zeer goede kwaliteit (!!) heb je 1 B20 of BHW20 zuil nodig met een dubbel tableau en twee B20 containers, kompleet met filterpannen, schommelschijven en filterpandeksels. Voor thee kun je een extra deksel kopen met verlengpijp om zonder filterpan te werken. En om hoeveelheden van 5 liter koffie met zo'n ding te zetten, raad ik je een aangepast 5 liter korf met B5 korffilters aan. Mooiere oplossing is een extra B5 container met aangepast deksel.
Ik ga een paar offertes opvragen!
@Bert: Ik vind op de site van Technivorm enkel machines tot enkele liters koffie. Kun je aangeven welke je bedoelt?Bert K schreef:Ik zie op die site van Technivorm verschillende machines die de klus wel aankunnen.
http://www.technivorm.com/pages/products-work.html
9Ik zie nu dat die Technivorms wel de hoeveelheid halen, maar dan per uur. Dat is misschien niet wat je bedoelt.
10Bedankt voor alle hulp! het is een dubbele B20 machine van Bravilor geworden