Jura ENA

1
Met de smalle volautomaat voor espresso en koffiespecialiteiten geeft JURA een volkomen nieuwe definitie van de compacte klasse.
Door ruimtegebrek moesten veel koffieliefhebbers tot nu toe de voordelen van een volautomaat voor espresso en koffiespecialiteiten missen, zodat ze niet konden genieten van vers gemalen en bereide koffie.

Afbeelding

Nu is de oplossing gekomen: de nieuwe ENA van JURA is maar 23,8 cm smal en vindt dus ook een plaatsje waar maar weinig ruimte is. De ENA is compact, jong en gemakkelijk te bedienen.
  • Krachtige, in vijf standen verstelbare, conische molen
  • Draaibare en in hoogte verstelbare koffie-uitloop
  • CLARIS plus-filterpatroon voor ENA
  • Easy Auto Cappuccinatore
Verdere details en de beschikbare kleuren vind je op de site van Jura >
  • Connector System©
Martijn Verhaeg - mountainbike clinic
Cookin' BV - www.cookin.nl
Het weblog voor koffiegekken - www.koffiegek.nl
Het weblog voor theegekken - www.theegek.nl
Horecaondernemer? - www.horecakoffie.nl
Gek van fietsen? www.rideit.nu

Re: Jura ENA

2
Ik heb de ENA getest: dat is geen rommel!

Leuk design natuurlijk (daar zijn ze bij Jura nogal ged in vind ik) en redelijk betaalbaar ook. Enige mogelijke nadelen:
- klein waterreservoir (1.2 liter);
- klein bonenreservoir (weet niet precies hoeveel);
- geen 'echte' volautomaat omdat er niks is voor geprgrammeerd.

Verder zijn de meeste onderdelen hetzelfde als die van zijn grote broers. De ENA5 (ENA3 nergens gezien) heeft een erg goed melkopschuim tuitje voor capu's.

Voor 1 of 2 pesoonshuishouden is dit denk ik een betaalbaar (mwah) top appraat die je verzekert van een goede espresso.

3
Zeker mooi ding!
Ook erg degelijk, mooi spul maken die Zwitsers ook he :)

Alleen 1,2 liter water? Dat is niet veel zeg!
Vindt 1,5 van de Odea al zo weinig, maar misschien drink ik wel teveel koffie ;)
I barista, do you?
Izzo Alex Duetto - Macap M4 Digitaal - Compak K10 WBC -Xpressivo Barista tamper

4
Hallo,

Ben net nieuw op dit forum en op zoek naar een goede machine.
De ENA5 van Jura had mijn voorkeur ( design, gemak ) totdat ik de Pavoni ( http://www.kieskeurig.nl/product/76E966 ... 467AA8.htm ) zag. Persoonlijk vind ik dat ook een heel mooie machine, maar ik weet niet wat er nu beter aan de een of aan de ander is.

Zijn deze apparaten te vergelijken? Wat zijn de nadelen van een Pavoni?
Of denken jullie dat ik beter af ben met een andere machine van deze range/prijsklasse?
Wie helpt mij?

7
NorthSeaGlass schreef:
Sebastiaan007 schreef: Alleen 1,2 liter water? Dat is niet veel zeg!
Vindt 1,5 van de Odea al zo weinig, maar misschien drink ik wel teveel koffie ;)
Ristretto's gaan drinken... Gaat het water ook niet zo hard... :twisted: :P
Oeps, dubbele ristretto's drink ik op moment met een vleugje melk :)
Moet wat he ;)
I barista, do you?
Izzo Alex Duetto - Macap M4 Digitaal - Compak K10 WBC -Xpressivo Barista tamper

8
tikkel schreef:Hallo,

Ben net nieuw op dit forum en op zoek naar een goede machine.
De ENA5 van Jura had mijn voorkeur ( design, gemak ) totdat ik de Pavoni ( http://www.kieskeurig.nl/product/76E966 ... 467AA8.htm ) zag. Persoonlijk vind ik dat ook een heel mooie machine, maar ik weet niet wat er nu beter aan de een of aan de ander is.

Zijn deze apparaten te vergelijken? Wat zijn de nadelen van een Pavoni?
Of denken jullie dat ik beter af ben met een andere machine van deze range/prijsklasse?
Wie helpt mij?
Dit zijn 2 zeer verschillende machines de Pavoni is handmatig; voordelen alles zelf in te stellen en minder kwetsbaar voor storingen, nadelen minder comfortabel, m.a.w. minder makkelijk snel tussen door even een espresso pakken.

Ena 3 en 5 zijn volautomatisch voordelen: makkelijke en mooi, tegen ; kwetsbaarder ( ikzelf durf deze jura nog niet te verkopen, ga dan eerder voor de Siemens TK65001) en minder warme koffie.

Professioneel zou ik altijd een piston machine nemen (zoals pavoni)
Privé zijn veel mensen beter af met een automaat, alleen als je lol hebt in het ritueel is de Pavoni een echte aanrader (ik heb wel goede ervaringen met de Pavoni Domus Bar)

Succes met de keuze..
http://www.fleurdecafe.nl voor vers gebrande en ongebrande koffiebonen.