Re: ECM Casa Molen maalt niet fijn genoeg

12
OP vertelde dat hij zo fijn zou moeten afstellen dat de motor niet meer loopt omdat de schijven dan tegen elkaar aan zitten. Als hij ietsje grover afstelt draaien de schijven weer, maar is het maalsel te grof. Dat klopt niet.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

13
Toch mn schijven maar laten vervangen. Scheelt een hoop. Op de fijnste stand komt er een prima maalsel uit.

Ook de smaak is beter. Krijg het gevoel dat de smaak wat subtieler is. Lastig uit de leggen. Je proeft meer in de koffie en niet alleen bitter.

Heb gelijk ook maar ff de aanloopcondensator vervangen. Dit geeft de 250 wat motor net ff meer power tijdens het opstarten. (Er zat een 6 uf in en nu 8 uf...past nèt!)
Isomac Zaffiro - ECM Casa - In de molen: Segafredo Extra Strong

14
MrDry schreef:Toch mn schijven maar laten vervangen. Scheelt een hoop. Op de fijnste stand komt er een prima maalsel uit.

Ook de smaak is beter. Krijg het gevoel dat de smaak wat subtieler is. Lastig uit de leggen. Je proeft meer in de koffie en niet alleen bitter.

Heb gelijk ook maar ff de aanloopcondensator vervangen. Dit geeft de 250 wat motor net ff meer power tijdens het opstarten. (Er zat een 6 uf in en nu 8 uf...past nèt!)
Yep, die 'niet-normale' bitterheid komt van de oneven maling waardoor sommige koffiedeeltjes meer geextracteerd worden dan anderen.

15
Ik had dezelfde ervaring. Meer nuance, zachter en dieper van smaak. Dat gemierenneuk heeft echt wel invloed.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

16
Gisteren weer een espresso gedronken die zeeer matig was.Gezet door een dfame die een meerdaagse barista cursus gelopen heeft.Al een jaar of drie met de apparatuur werkt.Best wel ambitie heeft om een goede espresso te maken.Maalt met een vette Mahlkoenig K30 Vario.De koffie bereidt met een drie jaar oude prachtige San Remo twee groeps.
Resultaat zeer matig.

Wat gaat daar dan fout.
Heel aardig meisje dus ik houd mijn commetaar voor me maar het brandt op mijn lippen om te zeggen " kom eens bij mij een lekkere espresso proeven"
Koffie is verse Rombout.

Ergens in de lijn gaat het dus fout.aan de maalstenen zal het niet liggen.
:cry:

17
Is rombouts niet een soort DE?
Ik vermoed namelijk dat het aan de bonen ligt. Als je eenmaal sjieke apparatuur hebt en een modicum aan kennis, wat je na zo'n cursusje wel hebt, dan is de grootste bepaler in espressokwaliteit toch wel de bonen.
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit

19
Dan wordt het dus interessant om die koffie eens op je eigen apparatuur te testen en vice versa je eigen bonen door haar te laten gebruiken.