Re: The Traveling Chemex

83
Jawel, de chemex is heelhuids aangekomen, inclusief een zakje bonen van fascino :) bedankt rik!

Ga er dit en volgend weekend mee spelen.
Is de 6th wave aan het voorbereiden

Re: The Traveling Chemex

85
Hier eindelijk dan mijn bevindingen van de Chemex.

Als eerste wil ik de iniatief nemers bedanken voor deze leuke actie. Een hele leuke manier op kennis te maken met koffie apparatuur.

Tijdens het testen heb ik voornamelijk de koffie vergeleken zoals ik hem maak met mijn Hario V60-02 en Buono ketel. Ik heb voor de Chemex en voor de Hario gebruik gemaakt van dezelfde techniek en geprobeerd de variabelen zo goed als kwaad gelijk gehouden.

Bonen: Dutch Barista Coffee, Cup of excellence, San Julian, Guatemala
Hoeveelheid water: ~400ml
Hoeveelheid koffie: 30-31g
Temp water: 93graden op het moment dat ik begin.
De filters worden met heet water gespoeld, warmt gelijk de karaf op

Ik heb de V60-02 techniek gebruikt zoals ik hem van Barismo ken (veel succes mee) en daar dus ook de maling voor aangepast.

http://shop.barismo.com/education/brewguides

Goed, wat vind ik er nu van. Laat ik voorop stellen dat je met de chemex een prima kop koffie kan zetten, ik heb gekozen voor een techniek die speciaal voor de V60 bedoelt is. Kan goed zijn dat andere technieken met de Chemex een beter resultaat geven, daarnaast is mijn pour techniek nou niet echt optimaal :)

Je krijgt een ''helder'' smakende kop, behoorlijk zacht ook. Echter, de Hario maakt een veel betere kop. Waarom? De filters geven minder papier smaak af. Het viel me ook op dat de filter van de Chemex een grotere restrictie geeft dan de Hario filters (maling moet iets worden aangepast), de Hario produceert ook meer body, en heeft een nog lagere bitterheid, terwijl de kop dus wel krachter is.

Ik miste met de chemex ook smaak en aroma ontwikkeling. het bloemige, kruidige en zoetige van deze koffie was veel beter ontwikkeld met de Hario. Dat merkte je al zodra je de koffie rook. Er zit gewoon meer smaak en body aan de koffie gemaakt met de Hario vergeleken met de Chemex. Waar komt dit door? Goede vraag. De filter? Misschien het unieke filterhouder design van de Hario, of misschien mijn verkeerd gekozen techniek voor de Chemex?

Als ik de hario niet kon zou ik zeker een Chemex kopen, maar nu laat ik hem links liggen :)

Hij staat na vele kopjes weer ingepakt voor de volgende. Naar wie mag ie gestuurd worden?
Is de 6th wave aan het voorbereiden

Re: The Traveling Chemex

89
Maak echt een verschil zo een goede ketel, anders is het schenken erg lastig om goed te doen. Je kan hem volgens mij ook bij dutch barista krijgen. De bodem is vrij dun, weet niet hoe goed dat gaat werken met inductie. Ik gebruik gewoon de water koker.
Is de 6th wave aan het voorbereiden

Re: The Traveling Chemex

90
Was toevallig even in utrecht bij Caffebarista en deze had de Buono nog op voorraad.
Heb hem daar dus gelijk maar even meegenomen inclusief een 8 kops Chemex + Filters.
Hij werkt dus inderdaad ook op inductie...

Ik hoop deze week nog even tijd te vinden om er mee te gaan spelen :D
Bezzera BZ07PM / Mälhkonig Vario / Chemex / Hario Buono