Afgesplitst van: "2 bonen reservoirs in espresso machine, bestaat dit?"
Dat je dure onderhoudskosten hebt met een jura schijnt al enige jaren achterhaald te zijn. Als je ontkalkt en je reinigingsprogramma's draait als de machine daarom vraagt, schijnt dat nauwelijks nodig te zijn. Iedere volautomaat heeft volgens mij trouwens een bakje voor 1 kopje gemalen koffie.
Re: 2 bonen reservoirs in espresso machine, bestaat dit?
2Heeft Jura haar zetgroep dan aangepast?Marjolein schreef:Dat je dure onderhoudskosten hebt met een jura schijnt al enige jaren achterhaald te zijn. Als je ontkalkt en je reinigingsprogramma's draait als de machine daarom vraagt, schijnt dat nauwelijks nodig te zijn. Iedere volautomaat heeft volgens mij trouwens een bakje voor 1 kopje gemalen koffie.
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit
3@Bluecold: nee, maar dat onderhoudsverhaal van Jura wordt door de concurrentie ook ver overtrokken. Advies: eens in de 2 tot 3 jaar onderhoud laten uitvoeren op de machine (dus niet alleen de zetgroep). Worden alle o-ringen, uitloop, molen e.d. ook schoongemaakt. Zetgroep wordt vervangen en een enkele prutser reviseert het ding. Voor € 149,- incl BTW vervangen we 'm voor een nieuwe met 12 maanden garantie.
Een machine zonder regulier professioneel onderhoud (uitneembare zetgroep?) gaat in de praktijk 4 tot 5 jaar mee.
Een machine zonder regulier professioneel onderhoud (uitneembare zetgroep?) gaat in de praktijk 4 tot 5 jaar mee.
* Alles van JURA, Rocket, Quick Mill & Bravilor *
4En hoeveel kost dan die hele beurt waarbij ook de zetgroep wordt vervangen? In jouw verhaal is het gemiddeld dus zo dat je zo'n machine koopt, deze na 2/3 jaar laat reviseren voor € ??, en dan na nog eens 2/3 jaar dat ding weggooit? Of is er nog verlenging?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder
5€ 149,- incl BTW en onderdelen/arbeid. Valt m.i. erg mee. Als er mensen in geïnteresseerd zijn heb ik een mooie berekening waarin je kan zien wat afschrijving/onderhoud/onderhoudsmiddelen kosten.
6Tja, op zich geen gekke prijs van Jura, maar dan zijn jullie wel relatief goedkoop?
€200-250 is wat ik hoor van Jura bezitters. Dat is wel veel op een aanschafprijs van (voor mij) €495.
Maar aan de andere kant, als ik het hele apparaat van binnen kan reinigen (incl de trechter vd maler) en onderhouden, wie doet je dan wat?
De leeftijd van max 4-5-jaar lijkt me overdreven kort. Die van mij gaat nog altijd als een zonnetje en wordt dit jaar 5...
€200-250 is wat ik hoor van Jura bezitters. Dat is wel veel op een aanschafprijs van (voor mij) €495.
Maar aan de andere kant, als ik het hele apparaat van binnen kan reinigen (incl de trechter vd maler) en onderhouden, wie doet je dan wat?
De leeftijd van max 4-5-jaar lijkt me overdreven kort. Die van mij gaat nog altijd als een zonnetje en wordt dit jaar 5...
Behmor 1600+, Baratza Sette 270W, La San Marco SM95A, Faema MC90, La Pavoni Europiccola, mini Gaggia, Bezzera Magica, Bosch B30
7149 is het bedrag dat een geautoriseerd service centrum of service partner van Jura mag vragen. Dus bij een hoger bedrag gaat er iets mis of val je in een categorie voor zakelijk gebruik bijv.
Niemand doet je wat als je alleen de trechter en de zetgroep kan reinigen. Echter zit er ook een molen en een element in een machine. De molen wordt dus in 5 jaar tijd niet gereinigd (yuk!), de uitloop niet (das echt smerig!) en niemand ziet lekkages op o-ringen en vervangt deze preventief. Lekkages zijn dus vaak einde verhaal na 4-5 jaar. Jij hebt dus mazzel maar wel een vieze uitloop en een vuile molen? Doe mij maar thee...
Oh..en de gemiddelde prijs van een Jura ligt in de praktijk toch echt hoger. De range loopt van €799 tot €3650 voor particulier gebruik (bruto verkoop)
Niemand doet je wat als je alleen de trechter en de zetgroep kan reinigen. Echter zit er ook een molen en een element in een machine. De molen wordt dus in 5 jaar tijd niet gereinigd (yuk!), de uitloop niet (das echt smerig!) en niemand ziet lekkages op o-ringen en vervangt deze preventief. Lekkages zijn dus vaak einde verhaal na 4-5 jaar. Jij hebt dus mazzel maar wel een vieze uitloop en een vuile molen? Doe mij maar thee...
Oh..en de gemiddelde prijs van een Jura ligt in de praktijk toch echt hoger. De range loopt van €799 tot €3650 voor particulier gebruik (bruto verkoop)
8En hoe vaak is het gemiddeld nu economisch verantwoord om zo'n beurt van €150 uit te laten voeren? Dus hoe lang kan je dan het leven van zo'n apparaat oprekken?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder
9Economisch gezien zou ik de laatste beurt uit laten voeren tot een leeftijd van 6 tot 7 jaar. Gaat íe nog 3 jaar mee. Kan daarna nog steeds onderhoud laten uitvoeren want Jura garandeert 10 jaar lang (na productie van laatste machine van een type) onderdelen te leveren.
Consument geeft de machine een economische levensduur van 6 tot 7 jaar, daarna wordt de machine vaak ingeruild voor een nieuwe (motivatie: nieuwe techniek, stiller, handiger). Kreeg er net een binnen, Jura Impressa F50, gekocht 15/9/2006 met 9.011 handelingen op teller voor eerste beurt. Die staat van de week weer fris en fruitig (dat is íe nu niet) klaar. Nieuwe zetgroep, maalschijven, o-ringen, uitloop etc etc.
Consument geeft de machine een economische levensduur van 6 tot 7 jaar, daarna wordt de machine vaak ingeruild voor een nieuwe (motivatie: nieuwe techniek, stiller, handiger). Kreeg er net een binnen, Jura Impressa F50, gekocht 15/9/2006 met 9.011 handelingen op teller voor eerste beurt. Die staat van de week weer fris en fruitig (dat is íe nu niet) klaar. Nieuwe zetgroep, maalschijven, o-ringen, uitloop etc etc.
10Met een beetje creativiteit krijg ik de hele uitloop schoon leeg (aquarium borsteltjes en aangepast opzetstukje voor de stofzuiger.
)
De molen reinig ik met grindz, ben nog wel eens van plan em eruit te halen.
Een nieuwe zetgroep, o-ring setjes, malers enz kan je voor niet gek veel krijgen via Duitse websites.
En ja, Jura's zijn duurder, maar toch van dezelfde fabrikant...
De molen reinig ik met grindz, ben nog wel eens van plan em eruit te halen.
Een nieuwe zetgroep, o-ring setjes, malers enz kan je voor niet gek veel krijgen via Duitse websites.
En ja, Jura's zijn duurder, maar toch van dezelfde fabrikant...
Behmor 1600+, Baratza Sette 270W, La San Marco SM95A, Faema MC90, La Pavoni Europiccola, mini Gaggia, Bezzera Magica, Bosch B30