Nieuwe machine: advies gevraagd

1
Er zit zo te lezen erg veel koffiekennis op dit forum, dus misschien willen jullie me adviseren?

Ik heb jarenlang een Spidem Essence gehad (foto), maar onlangs heeft hij dan toch de geest gegeven. Ik was er toch al niet meer zo tevreden over (de watertemperatuur was erg wisselend), dus ik wil hem niet laten repareren, maar vervangen door een mooie nieuwe machine.

Mijn gebruik ziet er als volgt uit:
  • 's Ochtends twee tot vier kopjes espresso of lungo (voor 2 personen). Ik houd niet van ochtenden, dus lange opwarmtijden e.d. zijn niet zo aan mij besteed. ;)
  • 's Middags soms een espresso of cappuccino, mooi opschuimen van melk is dus wel fijn.
  • 's Avonds soms nog één of twee espresso.
  • Als ik gasten heb, wil ik ook graag redelijk vlot tot tien kopjes kunnen zetten.
Een heetwaterkraan voor thee e.d. is zeker geen vereiste, maar ik heb er ook geen bezwaar tegen. Het budget is ergens tussen de € 500 en € 1000.

Ik heb al een Mazzer Mini voor het malen van de bonen, daar hoeft wat mij betreft niets aan te veranderen.

Wie kan mij een machine aanraden die hier bij past?

Re: Nieuwe machine: advies gevraagd

4
Ik zou Vibiemme echt niet in de categorie La Cimbali plaatsen. La Cimbali maakt alleen professionele apparatuur en is daarin een van de grootste spelers. Vibiemme maakt ook thuisapparatuur en is een gemiddelde speler op het gebied van professioneel spul.
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit

5
Ik ben zelf de tevreden eigenaar van een Bezzera BZ07. Deze valt binnen jouw prijsstelling kan alles wat jij op je lijstje hebt staan.
Voordeel van de Bezzera is dat deze snel op temperatuur is. Na een minuut of 8 zet ik een bakje espresso. Er is veel discussie geweest over de opwarmtijd en het zal allemaal nog niet perfect zijn na 8 minuten, maar ik proef het verschil niet. Helemaal niet 's morgens vroeg.
Tevens moet ik zeggen dat ik de heet water optie niet noodzakelijk vond, maar dit blijkt de meest gebruikte feature te zijn. (heb twee thee drinkende dochters)
Kortom, aan de Bezzera doe je in ieder geval geen miskoop. Ik heb geen ervaringen met andere machines.

Groet,

Roelof
Bezzera BZ07, Mahlkönig Vario.

6
Bluecold schreef:Ik zou Vibiemme echt niet in de categorie La Cimbali plaatsen. La Cimbali maakt alleen professionele apparatuur en is daarin een van de grootste spelers. Vibiemme maakt ook thuisapparatuur en is een gemiddelde speler op het gebied van professioneel spul.
Zie de volgende link !! niet echt professioneel spul; http://www.francescoceccarelli.eu/lacimbali_eng.htm
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

8
Voordeel van de Bezzera is dat deze snel op temperatuur is. Na een minuut of 8 zet ik een bakje espresso. Er is veel discussie geweest over de opwarmtijd en het zal allemaal nog niet perfect zijn na 8 minuten, maar ik proef het verschil niet. Helemaal niet 's morgens vroeg.
Te lage temperatuur resulteert meestal in zurige koffie, en de Bezzera is pas na 20 minuten volledig op temperatuur.
Dat gezegd hebbende lijkt de Bez wel een logische, en goede, keuze. Je kan de opwarmtijd iets verkorten (een theedoek over de kop leggen help, b.v.), en de machine kan goede koffie zetten en is goed gemaakt. Ik zou zo niet een machine kunnen noemen die sneller op temperatuur is en voldoet aan je andere eisen.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

10
Newbie schreef:Ik ben zelf de tevreden eigenaar van een Bezzera BZ07. Deze valt binnen jouw prijsstelling kan alles wat jij op je lijstje hebt staan.
Tevens moet ik zeggen dat ik de heet water optie niet noodzakelijk vond, maar dit blijkt de meest gebruikte feature te zijn. (heb twee thee drinkende dochters)
Kortom, aan de Bezzera doe je in ieder geval geen miskoop. Ik heb geen ervaringen met andere machines.

Groet,

Roelof
Verschil proef ik nog tijdens het slaapwandelen! ;) Dag en nacht verschil.
Is de 6th wave aan het voorbereiden