Re: Nieuwe machine: advies gevraagd

11
Bedankt voor alle feedback iedereen!

Ik had al een paar keer gekeken naar de BZ07, dus goed om te horen dat mensen daar tevreden over zijn. Zit ik wel meteen met een volgend dilemma: PID of geen PID?

Duikelman in Amsterdam (fijne zaak vind ik) heeft de BZ07PM PID voor € 1139 en de BZ07PM voor € 975.

Als ik het goed heb begrepen, zorgt zo'n PID ervoor dat de temperatuur minder schommelt dan bij een traditionele thermostaat. Zijn er nog meer voordelen? En zijn die voordelen de € 165 meerprijs waard?

13
Heb je de zoekfunctie gebruikt? Lees deze draad maar eens: KLIK!

Ikzelf denk dat je dat geld maar beter in je zak kan houden. Voor zover ik kan zien zorgt de PID voor een temperatuur-nauwkeurigheid in de boiler die door andere factoren verderop in het proces volledig teniet wordt gedaan. Het ding geeft m.a.w. alleen maar de schijn van nauwkeurigheid.

Maar er zijn ook mensen op het forum die het ding hebben, misschien kunnen ze mijn punt ontkrachten.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

14
Spironski schreef:Heb je de zoekfunctie gebruikt? Lees deze draad maar eens: KLIK!

Ikzelf denk dat je dat geld maar beter in je zak kan houden. Voor zover ik kan zien zorgt de PID voor een temperatuur nauwkeurigheid in de boiler die door andere factoren verderop in het proces volledig teniet wordt gedaan. Het ding geeft m.a.w. alleen maar de schijn van nauwkeurigheid.

Maar er zijn ook mensen op het forum die het ding hebben, misschien kunnen ze mijn punt ontkrachten.

Maar die andere omstandigheden zijn wel een constante factor.Je kunt altijd met een kwiktermometertje van 2 euro de espresso in je kop meten en aan de hand daarvan de temp. middels PID aanpassen.

15
Volgens mij zijn die andere factoren dus juist zo variabel als wàt, elke keer opnieuw. Als je wat langer/korter een coolflush doet en/of een wat langere/kortere rebound hanteert, heeft dat een veel groter effect op je zet temperatuur dan een graadje verschil in je boilerwater.

Voor een DB heeft een PID absoluut zijn voordelen, maar van het nut voor een HX heeft niemand me nog kunnen overtuigen.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

18
Jacobs schreef:Bedankt voor alle feedback iedereen!

Als ik het goed heb begrepen, zorgt zo'n PID ervoor dat de temperatuur minder schommelt dan bij een traditionele thermostaat. Zijn er nog meer voordelen? En zijn die voordelen de € 165 meerprijs waard?
Ik heb de PID en de DE. Ik moet zeggen dat ik wel wat expirimenteer, maar niet heel veel verschil proef. Maar ja, een espresso na 8 minuten opwarmtijd vind ik ook best te pruimen terwijl dat volgens anderen op dit forum ongeveer slootwater zou moeten zijn. Achteraf zou je kunnen zeggen dat de PID dus niet heel veel toevoegd. Maar ik vind hem wel mooi :D . De DE zou ik daarintegen niet meer zonder kunnen. Vooral als je veel kopjes achter elkaar moet maken werkt dit handig.

roelof
Bezzera BZ07, Mahlkönig Vario.

19
Ja, zo'n DE knopje is wel handig. Overigens red ik me best met een timertje van een tientje. Knop indrukken, klap op de timer, en ik weet precies hoe lang het duurt. Daarnaast laat ik me toch vooral leiden door het uiterlijk van de koffie.
En de PID is vooral een mooi gezicht. :) Het oog wil ook wat.
Bezzera BZ07 PID, Rossi RR45

20
Bert K schreef:Overigens red ik me best met een timertje van een tientje. Knop indrukken, klap op de timer, en ik weet precies hoe lang het duurt.
Daar heb je gelijk in, maar ik probeer altijd veel zaken gelijktijdig te doen. Dus als de koffie loopt ga ik naar de koelkast, pak ik een kannetje, klets ik even met de kinderen etc. Dan is het heel handig dat je niet hoeft op te letten. Maar als je budget het niet toelaat kan je er natuurlijk uitstekend zonder.

roelof
Bezzera BZ07, Mahlkönig Vario.