Re: Bialetti Cuor di Moka Black

41
@3aan schreef: Onlangs werd mij de vraag gesteld of ik wist wat het verschil is tussen een cafetière en een percolator, dit om een discussie tussen twee vriendinnen te beëindigen. Mijn eerste ingeving was om te stellen dat de percolator het kleine aluminium potje is dat op het vuur geplaatst voor koffie zorgt, en dat de cafetière het Schematische weergave van een percolator glazen kannetje is waarbij door middel van een duw-zeefje koffie gemaakt kan worden. Om mijn nieuwsgierigheid te bevredigen ben ik op zoek gegaan naar een antwoord, en volgens Wikipedia blijk ik gelijk te hebben.
Een Bialetti Moka Express is opzeker geen percolator. Een percolator laat de koffie vaker door het filter stromen door het te koken. Dat is volledig anders dan een Mokapotje.
Wikipedia heeft het gewoon fout.
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit

42
Een percolator werkt toch ook nauwelijks met druk? Het koffie mengsel pruttelt dacht ik in een soort ciculaire beweging door een tuitje omhoog-door de koffie omlaag en weer opnieuw...
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

43
Spironski schreef:Een percolator werkt toch ook nauwelijks met druk? Het koffie mengsel pruttelt dacht ik in een soort ciculaire beweging door een tuitje omhoog-door de koffie omlaag en weer opnieuw...
Inderdaad.
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit

44
Ik heb geen zin in een welles nietes spelletje met BC, Het aantal malen doet geen afbreuk aan het feit of het een percolator principe is, het percoleren is niet de omhoogstuwing van het water, maar hetgeen wat met het water of ander vocht gebeurt, percoleren is het door een massa om het even wat, sijpelen van een vloeistof en is niet aan koffiezetten voorbehouden, percoleren, extraheren . . . . . .
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

45
Technisch gezien is een filter apparaat dus meer een percolator dan een cafetière of een mokkapotje. Bij de eerste sijpelt er wat, bij de tweede druk je de koffie door de vloeistof, bij de derde druk je de vloeistof omhoog door de koffie.

Maar belangrijker (nou jaaaa) is dat ik toch een ander beeld krijg bij het woord "percolator", namelijk dat pruttelding waar we het over hebben, waar de koffie een paar keer opnieuw door het maalsel gaat door het te koken. En dat geeft toch wel een heel ander smaakprofiel (zei hij voorzichtig, en dan heb ik het niet nog eens over de medische kant van de zaak).
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

47
Ja, laten we weer on topic gaan. Jammer dat je dan geen leuker bericht hebt, van de regen in de drup, je geduld wordt wel beproefd! Dit kan natuurlijk niet...

49
[quote="fiestaboyke"]idd :cry: Op de chatsessie werd er niet gereageerd op m'n vragen. Heb nu een mail gestuurd met foto's en de vraag wat ze er aan gaan doen :cry: PS : Voor grotere foto, klik op het plaatje ...

Wat heb ik nou niet begrepen ??

@ Fiets van Boyke ;) Na m'n vorige bialetti wil ik toch liever geen 2dehands toestel aankopen, want als daar ook iets aan is zoals ik voor had, dan ben ik m'n centjes helemaal kwijt ;)

Woon je aan de Noordkant van Anvers? ( Foto van BasF )
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.