Tja, dan zou je een groter thermoblock moeten nemen. Dan kom je er ook.
Ik geloof best dat het in principe kan, maar om een of andere reden wordt het niet gedaan. Ik denk ook dat je met een zwaar thermobloc het voordeel van de thermobloc kwijt bent. En eigenlijk zou er een PID op moeten, natuurlijk.
Een HX gaat wel degelijk on the fly. Er zit maar een beetje water in de HX, en dat wordt er in veel gevallen juist eerst uitgeflushed. En als je achter elkaar koffie blijft maken is een HX juist erg stabiel.
Ik meen toch dat een thermobloc het water nog sneller dan een HX moet opwarmen. In een thermobloc warmt het water op terwijl het door een doolhofje stroomt, in een HX staat het toch even stil in... de HX, alvorens het voor het zetten wordt gebruikt. Het is bij die laatste niet zo dat het water al stromend tot de juiste temperatuur wordt opgewarmd. Zou je de HX te lang achter elkaar laten stromen, dan zou je zien dat je temperatuur veel te laag uitkomt (zelfs zonder het dempende effect van de kop).
Maar goed, hoe belangrijk is dit alles? In principe zou je een prachtig thermobloc moeten kunnen bouwen. Alleen wordt het bij mijn weten meestal toegepast in wat lichtere en snellere machines met een minder nauwkeurige temperatuur regeling.
Maar als het goed gebeurd kan je, zoals bij de Quicks, best goede espressomachines krijgen. Ik noemde die ook niet voor niets als optie voor OP, mede vanwege de snelheid van opwarmen (zal nog altijd wel 10 minuten zijn?).
In feite is de Bezzera een soort hybride, is het niet, met z'n elektrisch verwarmde kop? Lichter en dus sneller dan een E61, maar zwaarder en dus stabieler dan een thermobloc. Het beste van beide...?