Omdat de maling van mijn Jura S9 niet echt fijn meer was heb ik een setje nieuwe maalschijven aangeschaft en deze ingebouwd. De oude schijven vertonen inderdaad wat slijtagesporen.
Het punt is echter dat de bonen met de nieuwe schijven niet goed door de molen worden gevoerd, terwijl het naar mijn idee wel goed is gemonteerd. Wellicht moet er het eea beter worden afgesteld. Waar moet ik op letten bij het afstellen?
Re: Jura S9 maalschijven vervangen
2Beste Djuke,
Ik ben zeer benieuwd naar die maalschijven en vooral wat je ervoor hebt betaald.
Letten op:
- Veertje en lager (3 stuks elk)
- Goed plaatsen maalschijfhouder (onderste)
- Aanwezigheid stofring onder maalschijfhouder
- Onderste maalschijf goed op lagers leggen
- Meest gemaakte fout: Nokhouder met schroef niet goed op maalschijfhouder geschroefd
En dan nog 20 dingen die je fout kan doen. Evt. telefoonnummer in Dm sturen, kan ik je bellen om je te helpen hiermee
Groet
Ik ben zeer benieuwd naar die maalschijven en vooral wat je ervoor hebt betaald.
Letten op:
- Meest gemaakte fout: Nokhouder met schroef niet goed op maalschijfhouder geschroefd
En dan nog 20 dingen die je fout kan doen. Evt. telefoonnummer in Dm sturen, kan ik je bellen om je te helpen hiermee
Groet
* Alles van JURA, Rocket, Quick Mill & Bravilor *
3Service hoor!
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder
4@3aan,
Je hebt PB functie niet aanstaan, kan je dus niet dm'en...
Waarschijnlijk vraagt de machine om een reinigingsprogramma, hetgeen los staat van het zelf schoonmaken van de zetgroep. Hij kan namelijk niet 'zien' dat deze is afgewassen.
Het reinigingsprogramma dient men op te starten in het menu en gaat verder dan alleen het fysieke reinigen van de unit. Zo te lezen is er niets mis met de machine, maar moet er nog een knopje ingedrukt te worden.
Waarschijnlijk vraagt de machine om een reinigingsprogramma, hetgeen los staat van het zelf schoonmaken van de zetgroep. Hij kan namelijk niet 'zien' dat deze is afgewassen.
Het reinigingsprogramma dient men op te starten in het menu en gaat verder dan alleen het fysieke reinigen van de unit. Zo te lezen is er niets mis met de machine, maar moet er nog een knopje ingedrukt te worden.
5Maalschijven heb ik in Duitsland gekocht voor 26.90, lijken behoorlijk op de oude met wat kleine wijzigingen, zou V3 moeten zijn.Jura_Impressa schreef:Beste Djuke,
Letten op:
Groet
Zaken die je noemt heb ik op gelet, het lijkt ook goed te draaien, maar het probleem lijkt dat de bonen niet vanzelf de maler ingetrokken worden, vandaar dat ik de instelling verdacht. Ik zal vanavond nog eens controleren.
6Ik wil je mood niet verzieken, maar dezelfde maalschijven hebben wij voor bijna de helft. Alleen 'mogen' wij ze niet openlijk aanbieden. Heb je de hele molen uit de machine gehad? Dan heb je de voeding omgedraaid wellicht en draait de molen de verkeerde kant op en worden de bonen inderdaad teruggeduwd.
7Het bedrag is niet zo erg, maar ik doe het onderhoud nu eenmaal graag zelf. Heb de hele machine al helemaal uit elkaar gehad. Ik word alleen een beetje boos op Jura dat ze voorkomen dat je in NL aan onderdelen kan komen. Maar ik zal je onthouden voor de volgende keer.Jura_Impressa schreef:Ik wil je mood niet verzieken, maar dezelfde maalschijven hebben wij voor bijna de helft. Alleen 'mogen' wij ze niet openlijk aanbieden. Heb je de hele molen uit de machine gehad? Dan heb je de voeding omgedraaid wellicht en draait de molen de verkeerde kant op en worden de bonen inderdaad teruggeduwd.
Voeding is niet losgeweest, had er inderdaad aan gedacht dat hij niet dezelfde kant opdraait, maar dat zal dus niet het geval zijn. Hoe ver stel je de maler in als je nieuwe schijven monteert?
8Ja, dat is zó 2010...dat beschermende
Als het goed is staan er markeringen (vaak blauw). Die moeten samen een lijn vormen. Dat is je ijkpunt.
Is dat ijkpunt al onmogelijk te bereiken (staan de schijven daar al op elkaar), dan zal waarschijnlijk de onderste schijf niet goed op z'n lagers staan of is de nokhouder niet goed gemonteerd.
Als dat geregeld is gaan we het maalsel testen.
Tip: laat de machine openstaan en knip de onderkant uit een kartonnen koffiebeker en gebruik deze als bonentrechter om sneller te kunnen testen.
Test de molen door:
1. Product '2 koffie' op maximaal te doseren in het menu
2. Meet hoe lang de molen maalt in seconden wanneer je op product '2 koffie' drukt. Ca. 9 seconden is goed
2a. daarmee kan je softwarematige fouten uitsluiten
3. Kijk wat er aan output in de zetgroep valt
3a. Teveel kan duiden op te grove maling
3b. te weinig kan duiden op te fijne maling
En dan begint het tweaken op smaak, doorloop, temperatuur etc etc ec etc
Aangezien het de S-serie betreft zal je voor het afmonteren van de behuizing ook de zwarte stelring moeten afstellen, anders past de behuizing niet meer.
Zo en nu weer aan het werk..De nieuwe site moet online (mét alle onderdelen )
Als het goed is staan er markeringen (vaak blauw). Die moeten samen een lijn vormen. Dat is je ijkpunt.
Is dat ijkpunt al onmogelijk te bereiken (staan de schijven daar al op elkaar), dan zal waarschijnlijk de onderste schijf niet goed op z'n lagers staan of is de nokhouder niet goed gemonteerd.
Als dat geregeld is gaan we het maalsel testen.
Tip: laat de machine openstaan en knip de onderkant uit een kartonnen koffiebeker en gebruik deze als bonentrechter om sneller te kunnen testen.
Test de molen door:
1. Product '2 koffie' op maximaal te doseren in het menu
2. Meet hoe lang de molen maalt in seconden wanneer je op product '2 koffie' drukt. Ca. 9 seconden is goed
2a. daarmee kan je softwarematige fouten uitsluiten
3. Kijk wat er aan output in de zetgroep valt
3a. Teveel kan duiden op te grove maling
3b. te weinig kan duiden op te fijne maling
En dan begint het tweaken op smaak, doorloop, temperatuur etc etc ec etc
Aangezien het de S-serie betreft zal je voor het afmonteren van de behuizing ook de zwarte stelring moeten afstellen, anders past de behuizing niet meer.
Zo en nu weer aan het werk..De nieuwe site moet online (mét alle onderdelen )
9Die staat nu aanJura_Impressa schreef:@3aan,
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.
10Gisteren de molen nogmaals uit elkaar gehaald en weer nauwkeurig in elkaar gezet en....hij doet het weer!
Ik heb niet direct iets kunnen ontdekken wat niet goed zat, maar misschien zat er toch ergens wat scheef.
Ten opzichte van de oude maalschijven is duidelijk te merken dat veel fijner gemaald kan worden. Nu weer even tweaken om het koffieresultaat weer optimaal te krijgen.
Ik heb niet direct iets kunnen ontdekken wat niet goed zat, maar misschien zat er toch ergens wat scheef.
Ten opzichte van de oude maalschijven is duidelijk te merken dat veel fijner gemaald kan worden. Nu weer even tweaken om het koffieresultaat weer optimaal te krijgen.