Re: maalstenen versleten?

2
cremalover schreef:Mijn Jolly heeft er inmiddels een dik jaar en 60 kg koffie opzitten.
Heb eigenlijk geen idee hoe lang ze mee kunnen.
Nog wel zo'n jaar of 5 schat ik, de meeste horecamolens draaien er in een jaar tijd 250 a 400 kilo in een jaar door of nog meer en dan worden die schijven eens in de paar jaar vervangen, ik zie het probleem niet.

Heb jij een hoop aanloop of ben je gewoonweg verslaafd ?? ;)
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

5
@3aan schreef:
cremalover schreef:Mijn Jolly heeft er inmiddels een dik jaar en 60 kg koffie opzitten.
Heb eigenlijk geen idee hoe lang ze mee kunnen.
Nog wel zo'n jaar of 5 schat ik, de meeste horecamolens draaien er in een jaar tijd 250 a 400 kilo in een jaar door of nog meer en dan worden die schijven eens in de paar jaar vervangen, ik zie het probleem niet.

Heb jij een hoop aanloop of ben je gewoonweg verslaafd ?? ;)
Laatste.Al 20 jaar. :oops:

6
Mazzer maalschijven zouden 600 kilo mee moeten kunnen. Maar ik zie wel flink wat beschadigingen op de snede van de messen, het lijkt inderdaad alsof er wel eens een steentje mee is gemalen.
Waarschijnlijk zijn die messen dus niet zozeer versleten, als wel beschadigd. Die beschadigingen zouden meer heel fijne deeltjes opleveren... Tja, ik vermoed dat je wel verschil proeft als je ze vervangt.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

8
Op de foto is toch te zien dat het buitenste (=donkere) gedeelte ook beschadigingen heeft?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

9
60 kg x 100 espressi = 6000 per jaar! Dat is inderdaad veel....! Ik zou voor die 60 kg per jaar de schijven wel eens vervangen, 2 cent per shot. In principe moet je hier inderdaad wel 5 jaar mee kunnen doen. Belangrijk is om tijdens fijner te stellen wel je molen aan te zetten, anders kun je deze lichte beschadigingen krijgen, door bonen die er tussen zitten.
La Marzocco Linea 2 2010/Macap RA8/Mazzer Jolly Black 4 x / Mahlkonig Guatemala/SCAE Level 1+2

10
Lineus schreef:60 kg x 100 espressi = 6000 per jaar! Dat is inderdaad veel....! Ik zou voor die 60 kg per jaar de schijven wel eens vervangen, 2 cent per shot. In principe moet je hier inderdaad wel 5 jaar mee kunnen doen. Belangrijk is om tijdens fijner te stellen wel je molen aan te zetten, anders kun je deze lichte beschadigingen krijgen, door bonen die er tussen zitten.
Daar geloof ik niets van.Een boon is vele malen zachter dan de maalstenen.