Koffiebonen cafeinevrij maken

1
http://koffie.info/content/index.php?It ... &task=view :
"H2OC-methode: In dit proces wordt water (H2O) als extractiemiddel gebruikt. De groene bonen worden langdurig met water gespoeld, waardoor de cafeïne oplost in het water. Het water, met de daarin opgeloste cafeïne, wordt vervolgens door een bed van actieve kool (C) gepompt. De actieve kool neemt de cafeïne uit het water op. De gedecafeïneerde bonen worden met warme lucht gedroogd en met koude lucht gekoeld en vervolgens op de gebruikelijke wijze gebrand, gemalen en verpakt. Het water wordt steeds weer opnieuw gebruikt om te decafeïneren."

Valt dit zelf te doen? Iemand hier ervaring mee?
Superkop / Kinu M47 Titan

Re: Koffiebonen cafeinevrij maken

2
Hmm, het lijkt me een riskante onderneming....., ik heb er evenwel nul ervaring mee.

Maareh...., je weet toch wel dat er in een espresso niet zoveel meer cafeïne zit dan in een kop thee hè? ;)
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

3
Ah, dat scheelt weer ;)

Na de zomervakantie ga ik branden en verdiepen in blenden, wellicht kan ik decaf blenden met andere soorten. Ik las ook dat sommige soorten van nature minder cafeine hebben en dat soorten die van nature helemaal geen cafeine bevatten veredeld worden. Genoeg mogelijkheden.

Morgen komt de ombouwset binnen voor m'n 810, kan ik in ieder geval de gemalen decaf uitproberen.
Superkop / Kinu M47 Titan

4
Robustabonen bevatten veel meer cafeïne dan Arabicabonen. Maar Robusta is ook niet zo verfijnd van smaak, en de meeste espresso boontjes zijn toch wel 100% Arabica.
Soms wordt een gering percentage Robusta bijgemengd omdat het "pit" zou geven (vind ik discutabel), maar in elk geval krijg je er veel crèma mee en sommige mensen vallen nu eenmaal op veel crèma.

Maar dat "sterke koffie" (espresso) dus ook veel cafeïne zou bevatten is een fabeltje. Sommige mensen drinken dan geen espresso vanwege de vermeende cafeïne, maar drinken vervolgens zonder omzien een hele pot zwarte thee op. En dat slaat dan eigenlijk nergens op.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder