Ik ben op zoek naar één of liefst 2 portafilters voor een E61-machine. De vorige eigenaars van mijn machine hebben 'm altijd netjes gebackflushed, maar met een rubbertje die de pf afsloot ipv een blindfilter. Het gevolg is dat de chroomlaag van mn pfs eraf is versleten. Op zich niet vreselijk, maar wel redelijk lastig schoon te houden en dat begint me te storen.
Dus als iemand nog een aantal redelijke portafilters over heeft voor een leuk prijsje, laat het me weten! Hoeven niet als nieuw te zijn. Bij voorbaat dank.
Re: Portafilter(s) voor E61
2Ik zie niet hoe het gebruik van dat rubberen schijfje het chroom van de pf haalt?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder
3Het rubberen schijfje zelf natuurlijk niet, maar het chemisch middeltje wat ze ervoor gebruikten wel. Bij een blindfilter blijft dat gescheiden van het chroom van de pf, maar het rubbertje stopt eigenlijk alleen het gaatje. Ze waren nogal hardnekking met schoonmaken, en teveel is soms ook niet goed (chroomlaag van mn stoompijpje is er ook een beetje af omdat ze 'm met dat middeltje hadden schoongemaakt). De binnenkant van de zetgroep is niet beschadigd oid.
4Ja, backflushmiddel kan redelijk agressief zijn. Maar het maakt toch niet uit of je nu een rubberen schijfje in een filter legt, of een echt blindfilter gebruikt? Bovendien moet je sowieso ook altijd de binnenkant van je pf met backflushmddel schoonmaken (dus zonder enig filter).
Wellicht hebben de vorige eigenaren ook royaal de buitenkant staan te boenen met het middel...
Edit: of bedoel je dat de binnenkant van je pf niet meer verchroomd is? Volgens mij is dat volkomen normaal.
Wellicht hebben de vorige eigenaren ook royaal de buitenkant staan te boenen met het middel...
Edit: of bedoel je dat de binnenkant van je pf niet meer verchroomd is? Volgens mij is dat volkomen normaal.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder
5De binnenkant van m'n pfs gaat het inderdaad om. Ik was wellicht niet helemaal duidelijk, sorry. De pfs maak ik inderdaad ook schoon bij elke chemische backflushbeurt, maar dan is het natuurlijk wel aardig verdund in de bak water. Als je backflusht, ligt het middel in z'n volle concentratie in de pf, dat is blijkbaar nogal een verschil.
6Maar mijn pf's zijn allemaal "blank" van binnen, volgens mij heeft dat niet zoveel met het backflushmiddel te maken?
En als ik het middel in het blindfilter doe, gebruik ik 1x zo'n maatschepje, maar als ik de filters en de pf's even in een schaaltje laat inweken vertaal ik dat naar 4x zo'n maatschepje. Per slot van rekening zit ook daar aanslag die net zo goed verwijdert moet worden, toch?
En als ik het middel in het blindfilter doe, gebruik ik 1x zo'n maatschepje, maar als ik de filters en de pf's even in een schaaltje laat inweken vertaal ik dat naar 4x zo'n maatschepje. Per slot van rekening zit ook daar aanslag die net zo goed verwijdert moet worden, toch?
7De mijne ook, zeker geen chroom aan de binnenkant.Spironski schreef:Maar mijn pf's zijn allemaal "blank" van binnen, volgens mij heeft dat niet zoveel met het backflushmiddel te maken?
Ik gebruik Cafiza als backflushmiddel. In die bus zit geen maatschepje. In de gebruiksaanwijzing staat om 3 gram in het blindfilter te doen.Spironski schreef: En als ik het middel in het blindfilter doe, gebruik ik 1x zo'n maatschepje, maar als ik de filters en de pf's even in een schaaltje laat inweken vertaal ik dat naar 4x zo'n maatschepje.
Hoeveel gaat er in jouw maatschepje?
Gene Café, Mahlkönig Vario Home II, Rancilio Silvia + Auber PID, Fiorenzato T80, Kyocera CM-50-CF handmaler.
8Ik heb zo'n Pällo borstel/schepje, geen idee hoeveel er in gaat, maar 't zal ongeveer een theelepel zijn.
9Jij bezit zeker wel een 0,1 g weegschaaltje. Meet eens svp hoeveel erin gaat?Spironski schreef:Ik heb zo'n Pällo borstel/schepje, geen idee hoeveel er in gaat, maar 't zal ongeveer een theelepel zijn.
Gene Café, Mahlkönig Vario Home II, Rancilio Silvia + Auber PID, Fiorenzato T80, Kyocera CM-50-CF handmaler.
10Joh, dat had ik niet verwacht. Ik gebruik eenzelfde borsteltje geloof ik, bevalt me goed (zeker voor de zetgroep/douchefilter/rubberen ring schoonmaken). Dacht dat het echt verweer was, maar als ik de verhalen zo lees, kan dit topic wel dicht denk ik. Het is normaler dan ik dacht!
Het nadeel ervan vind ik het (relatief) lastige schoonmaken. Koffieresten (zwart/donker laagje) blijft nogal makkelijk aan het koper hangen; aan chroom hecht het wat minder goed en kan je het er zo afvegen met een doekje. De boel leek me wat makkelijker schoon te maken als het verchroomd van binnen; doekje erover en klaar.
Overigens heb ik een onhandige verpakking met backflushmiddel, ooit gekocht bij de Simon Lévelt. Het poeder is verpakt in zakjes, maar in zo'n zakje zit veel meer dan nodig is voor je zetgroep. Ik verdeel het nu over zetgroep + bak voor pfs, maar echt handig is het niet (en trouwens ook erg duur ivm Cafiza). De doos is bijna op, volgende keer bestel ik een pot Cafiza bij fascino, kan ik weer een jaar vooruit ofzo.
Het nadeel ervan vind ik het (relatief) lastige schoonmaken. Koffieresten (zwart/donker laagje) blijft nogal makkelijk aan het koper hangen; aan chroom hecht het wat minder goed en kan je het er zo afvegen met een doekje. De boel leek me wat makkelijker schoon te maken als het verchroomd van binnen; doekje erover en klaar.
Overigens heb ik een onhandige verpakking met backflushmiddel, ooit gekocht bij de Simon Lévelt. Het poeder is verpakt in zakjes, maar in zo'n zakje zit veel meer dan nodig is voor je zetgroep. Ik verdeel het nu over zetgroep + bak voor pfs, maar echt handig is het niet (en trouwens ook erg duur ivm Cafiza). De doos is bijna op, volgende keer bestel ik een pot Cafiza bij fascino, kan ik weer een jaar vooruit ofzo.