Re: Maalgraad compak k3

21
Dat bijstellen is zo erg nog niet. Wat het allervervelendste is: dat je koffie straks thuis zo lekker is, dat je buitenshuis bijna overal de koffie niet meer te drinken vindt 8-) .
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

22
Spironski schreef:Dat bijstellen is zo erg nog niet. Wat het allervervelendste is: dat je koffie straks thuis zo lekker is, dat je buitenshuis bijna overal de koffie niet meer te drinken vindt 8-) .
Nou en of, da´s vast en zeker!
Gene Café, Mahlkönig Vario Home II, Rancilio Silvia + Auber PID, Fiorenzato T80, Kyocera CM-50-CF handmaler.

23
Was meer als grapje bedoeld.. ;-) Instellen van de K3 lukt nu goed.. Dmv schroef bovenop is de fijnheid in te stellen, onderkant/in de bodem de portie..
Gaat eigenlijk best goed. Nu alleen nog verse bonen inderdaad en kijken wat het "echt" resultaat is..
Daarnaast vind ik het alleen maar erg leuk om over koffie/espresso te leren. Een paar weken geleden wist ik, bij wijze van, niet het verschil tussen espresso en capucino.
Hen me nu al verdiept in meer varianten van/met koffie dan waar menig individu ooit van heeft gehoord. ;-) Nogmaals, naast de behoefte aan lekkere koffie, is de interesse/nieuwsgierigheid aanwezig.. Ik zie het als een hobby. Daarnaast zit ik nu eenmalig zo in elkaar dat ik van veel dingen gewoon wil weten hoe het werkt, wat ik aan het doen ben.
Dus niet gewoon pomp laten lopen en "koffie" brouwen, maar weten wat de theorie erachter is, wat de verschillende factoren voor invloed kunnen hebben en daar dan mee "spelen"..

24
Ow en daarbij dronk ik vanmiddag een senseo bij mijn ouders.. En ookal gaat alles nog niet goed met mijn nieuwe machine en maler, die senseo (die ik altijd gewrns was ook thuis) smaakte niet naar koffie.. :-/ Dus inderdaad, straks zeker met verse bonen waarschijnlijk, nergens betere/lekkerdere koffie dan thuis.. (mijn vrouw is al helemaal trots, dat zegt genoeg! ;-))

26
Dank voor de link, zal deze eens grondig bestuderen als ik er aan toe kom.. Vandaag bij Levelt bonen gehaald.. Meest recente (aantoonbaar) was met productiedatum 10-7-2011. (moet goed zijn, geb-datum van ons zoontje (-;) Kleine verpakking gekocht om te proberen en de 3 weken ook niet overschreden zal worden voordat ze op zijn..

Daarnaast een goede tamper aangeschafd, motta 58mm.

Vanavond maar eens de "oude bonen" uit de maler halen en weer eens wat proberen! Ben erg benieuwd..

28
Nutty75 schreef:Dank voor de link, zal deze eens grondig bestuderen als ik er aan toe kom.. Vandaag bij Levelt bonen gehaald.. Meest recente (aantoonbaar) was met productiedatum 10-7-2011. (moet goed zijn, geb-datum van ons zoontje (-;) Kleine verpakking gekocht om te proberen en de 3 weken ook niet overschreden zal worden voordat ze op zijn..

Daarnaast een goede tamper aangeschafd, motta 58mm.

Vanavond maar eens de "oude bonen" uit de maler halen en weer eens wat proberen! Ben erg benieuwd..
Ziet er veelbelovend uit.
Gene Café, Mahlkönig Vario Home II, Rancilio Silvia + Auber PID, Fiorenzato T80, Kyocera CM-50-CF handmaler.

29
:oops: Even mijn "excuses" aanbieden.. Door mijn eigen onwetendheid, daarnaast wat gebrekkige handleiding van de K3, dacht ik de "fijnheid" bij te stellen, maar dus niet.. Dacht te moeten schroeven (ook na wat zoekwerk op i-net) aan een stelschroef, maar nu blijkt dus dat je met wat kracht de bovenkant kan draaien om zodoende de fijnheid te kunnen instellen..

Ik ben dus tot nu toe alleen maar bezig geweest met de dosering, niet de fijnheid van de maling. Even kort tijd gehad om ook daar mee te spelen. Nu zelfs gehad dat de maling zo fijn was dat icm het aanstampen het water niet door de koffie heen wilde lopen... Een heel klein beetje in het begin, maar meer ook niet.. Morgen maar eens aan de gang om de maling zo te krijgen dat ik een shot krijg die wél tussen de 20-40 seconden ligt.. Ik denk dat de cremalaag dan ook wel komt..(?)

Enige is dat ik nog zit te denken waar ik de dosering nu op ga proberen af te stellen.. Op het "enkele" filter precies genoeg, zodat ik bij het dubbele filter bij twee doseringen precies genoeg heb.. Of dat het zo ingesteld dient te worden dat het dubbele filter de goede dosering heeft.. (als dat haalbaar is..) denk persoonlijk de eerste optie..

Ach, blijft een hobby.. ;-) Gewoon lekker bezig blijven en het plezier erin houden!
(nooit beseft dat een echte goede kop espresso zo ingewikkeld zou kunnen zijn om te maken.. Respect voor de echte barista's en iedereen die het thuis voor elkaar krijgt.. ;-))

30
Enige is dat ik nog zit te denken waar ik de dosering nu op ga proberen af te stellen.. Op het "enkele" filter precies genoeg, zodat ik bij het dubbele filter bij twee doseringen precies genoeg heb.. Of dat het zo ingesteld dient te worden dat het dubbele filter de goede dosering heeft.. (als dat haalbaar is..) denk persoonlijk de eerste optie..
Heb je het nu over de instelling van de doser? Als dat zo is: vergeet dat, dat is alleen voor cafe's aardig.

Allereerst: het is niet makkelijk om met het enkele filter een goede espresso te zetten, en 30ml is ook echt heel weinig. Ik zou dat enkele filter dus opbergen en voorlopig werken met het dubbele filter, en daar espresso's van -zeg- 45ml mee maken (ristretto's). Lekkerder en makkelijker.

Verder dus niet proberen je doser op porties in te stellen. Koop een nauwkeurig weegschaaltje en doseer op gewicht, of doe het op volume: gewoon je filter vullen en afstrijken alvorens te tampen.
Je doser gebruik je dan in feite alleen maar om klontjes in je maalsel te breken. Al malende bedien je de hendel (tjak, tjak, tjak) en stop met malen even voordat je filter vol is.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder