Heb mij zojuist hier geregistreerd en heb meteen een paar vragen over mijn nieuwste aanwinst, een Expobar Brewtus IV (met vibratiepomp).
(Ik heb deze vragen overigens ook op thuisbarista.nl gesteld; dit voor leden die dat forum ook bezoeken. Ik neem aan dat dat geen bezwaar is).
De Expobar heb ik een paar dagen geleden aangeschaft na ca 4 jaar, met zeer veel plezier overigens, met een Rancilio Silvia (met P.I.D.) te hebben gewerkt. Die Rancilio staat overigens te koop, zie onder "Te koop aangeboden".
Met de Expobar had ik eigenlijk al meteen behoorlijke resultaten, al moet ik uiteraard nog wat verder oefenen om de machine beter te leren kennen. Ik ben er in ieder geval heel blij mee. Ik heb echter 2, misschien wat simpele, vragen:
1) Nadat ik de handle omhoog zet, duurt het bij mij ca 12 a 13 seconden tot dat de koffie begint te druppelen. Nu weet ik inmiddels al dat dat met de pre-infusie te maken heeft, maar ik vraag mij af of 12 a 13 seconden niet wat al te lang is. Op andere fora lees ik tijden van 6 tot 8 seconden. Wat is jullie mening ?
2) Ik kan de portafilter met inklikken niet zo ver doortrekken dat hij haaks op de groep staat. Hij staat, zo strak mogelijk aangetrokken, op ca 65 a 70 graden i.p.v. 90 graden. Is dat gewoon nieuwigheid van de pakkingsring in de groep ?
Alvast bedankt voor reacties.
Ton
Re: 2 vragen over mijn nieuwe Expobar Brewetus IV
3Als je bedoelt de totale tijd vanaf het omhoogzetten van de handle: ca 40 seconden.Midas schreef:Hoelang duurt het zetten in totaal?
Zodra de koffie begint te druppelen/lopen, is het nog rond de 25 seconden.
4Kan het zijn dat je de maling te fijn heb of de koffie te hard stampt?
Heb ook sinds 2 weken een brewtus IV en bij mij duurt het zo'n 8 sec.
De portafilter kan ik ook niet 90 graden krijgen. Maar dat heeft vlgs mij te maken met de nieuwigheid.
Heb ook sinds 2 weken een brewtus IV en bij mij duurt het zo'n 8 sec.
De portafilter kan ik ook niet 90 graden krijgen. Maar dat heeft vlgs mij te maken met de nieuwigheid.
5Kan nieuwigheid zijn, maar dat zou volgens mij niet zoveel uit moeten maken. Het klinkt mij in de oren naar overdosering. Houd je wel zo'n halve centimeter ruimte boven je puck? Heb je ook een afdruk in je puck als je die er weer uit haalt? Hoe doseer je, met een weegschaaltje? Ik zou dus eerst naar dosering kijken.
Als je -zeg- 16 gram doseert kan het zomaar zijn dat je de pf verder in kan draaien, en meteen je doorloop naar behoren is. Je zou dan niet eens minder fijn hoeven malen.
Oh ja, bij mij duurt het ook wel zo'n 5 seconden voor de eerste druppeltjes door het filter komen (Naked) en zo'n 10 seconden voor de eerste koffie in het kopje terecht komt.
Als je -zeg- 16 gram doseert kan het zomaar zijn dat je de pf verder in kan draaien, en meteen je doorloop naar behoren is. Je zou dan niet eens minder fijn hoeven malen.
Oh ja, bij mij duurt het ook wel zo'n 5 seconden voor de eerste druppeltjes door het filter komen (Naked) en zo'n 10 seconden voor de eerste koffie in het kopje terecht komt.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder
6Ik zou je eigen gemalen koffie gewoon meenemen naar een andere brewetus bij de dealer en er daar eens naar kijken. Zit er verschil dan is er toch iets niet goed me je machine. Ik weet dat deze meneer namelijk veel verstand heeft van de techniek en het zetten en dat hij alle mogelijkheden al heeft geprobeerd van gof naar fijn, verschillende filterbakes, veel en weinig enz enz.
7Zojuist een nieuwe portafilter aangeschaft en deze krijg ik ook niet helemaal haaks in de groep op + 1cm na (zonder koffie). Met de andere pf geen probleem maar deze zaten bij de Brewtus vanaf het begin. Komt dit vaker voor?
Profitec Pro 800 / Niche Zero / Eureka Olympus 75 Mythos schijven
8Maar wat is het probleem nou helemaal precies? Aantrekken totdat ie net niet lekt. En dat is veel minder hard dan je zou denken. Waar ie stopt stopt ie. Naarmate je pakking een beetje slijt moet ie verder naar links.
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit
Re: RE: Re: 2 vragen over mijn nieuwe Expobar Brewetus IV
9Het is geen probleem maar een constateringBluecold schreef:Maar wat is het probleem nou helemaal precies? Aantrekken totdat ie net niet lekt. En dat is veel minder hard dan je zou denken. Waar ie stopt stopt ie. Naarmate je pakking een beetje slijt moet ie verder naar links.

Het viel mij gewoon op en vroeg mij af of dit vaker gebeurd mij een nieuwe pf.
Profitec Pro 800 / Niche Zero / Eureka Olympus 75 Mythos schijven
Re: RE: Re: 2 vragen over mijn nieuwe Expobar Brewetus IV
10Echt naar Links?ronald22 schreef:Het is geen probleem maar een constateringBluecold schreef:Maar wat is het probleem nou helemaal precies? Aantrekken totdat ie net niet lekt. En dat is veel minder hard dan je zou denken. Waar ie stopt stopt ie. Naarmate je pakking een beetje slijt moet ie verder naar links.
Het viel mij gewoon op en vroeg mij af of dit vaker gebeurd mij een nieuwe pf.
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.