Beginnersvragen

1
Hallo allemaal,

Ik sta op het punt met het experimenteren te beginnen.
Nu wil ik de doorlooptijd klokken om te zien hoe snel de koffie doorloopt.
Wanneer druk ik nu de stopwatch in, het moment dat de druk oploopt en er dus water in wordt geperst, of zodra de eerste druppel het kopje inloopt?

Daarnaast nog een vraag, als je grover maalt is het dan standaard om de hoeveelheid koffie iets te verhogen, of is daar geen relatie tussen.

Thanks alsvast voor de antwoorden.

Groet, Johan

Solis Barista Pro 114
Laatst gewijzigd door jl-himself op di 20 sep 2011, 20:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Re: Beginnersvragen

2
1, zodra je de knop omzet.
2,je gaat grover malen om de doorlooptijd te versnellen. Als je er dan weer meer koffie in doet vertraagd dat de doorlooptijd weer. Het water moet namelijk door meer koffie stromen.
Ik moet wel bekennen dat ik nog geen grafiekje heb kunnen vinden van smaak, maling en hoeveelheid.
Smaakt bijv. 14 gram het zelfde als 15 gram iets grover gemalen, dus met exact dezelfde doorlooptijd?

3
Vraag 2 gaat feitelijk over dosering, en dat maakt inderdaad een flink verschil.

De timing is wel iets om in de gaten te houden, maar geen "wet van Meten en Persen" ;) , ga er een beetje soepel mee om. Als uitgangspunt zou je kunnen zeggen: 30 seconden vanaf hendel overhalen/knop indrukken, en 25 seconden vanaf de eerste druppels. Zal ongeveer op hetzelfde uitkomen.
En als je dan eens een doorloop hebt van 20 seconden voor de juiste hoeveelheid espresso, dan kan het best zijn dat je toch een super kopje koffie hebt gezet.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

7
Maar inderdaad is 50 à 60 ml voor een dubbele shot en 35 ml lijkt me wel mooi voor een enkele (er blijft ook wat achter in de puck.
Ik zou die waarden als uitgangspunt nemen voor een lekkere espresso. Gaandeweg leer je wel wat afwijkingen van die regel voor gevolgen hebben. Uiteindelijk maak je misschien wel een heerlijke triple ristretto van 60 ml in 45 seconden.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

8
Hee Bluecold, dat is een goeie link zeg, staat gelijk bij mijn favorieten. thanks!

Spironki: met de 35ml is het idd nu al smakelijk, moest alleen even wennen aan het bodempje in mijn espressokopje. (doorlooptijd was goed)
Vanochtend maar een dubbele espresso gemaakt :)

Dank voor je antwoord.

Groet, Johan