Hoi hallo,
Vraagje.
Ik ben veel aan het oefenen met mijn Dalla Cote mini. Als ik voor een cappuccino melk schuim, krijg ik in verhouding erg veel schuimen en weinig melk in het kannetje. Stretch ik dan teveel? Mijn machine geeft zeer krachtige stoom uit 3 openingen. Zou daar ook een oorzaak in kunnen zitten?
Ik hoor graag van jullie
Groetjes
Dennis
Re: te veel schuim
3Ja, en maar heel voorzichtig schuimen. Eventjes (10 seconden?) "tsssk, tsssk" tot 1,5x volume en daarna alleen maar rond laten wervelen. Pas op dat je niet dat "schloempff" geluid krijgt, dan krijg je veel te grove bellen en teveel volume. Hoop dat je de geluidsbeschrijving snapt
.
Als het goed is zie je dan geen belletjes in je melk en glanst het. Ook niet heter laten worden dan zo'n 70C.
Als het goed is zie je dan geen belletjes in je melk en glanst het. Ook niet heter laten worden dan zo'n 70C.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder
Re: te veel schuim
4Als je een thermometer hebt kun je zien dat bij 30-35º je al moet stoppen met schuimen en de melk moet gaan spinnen. In het begin schuimde ik ook vrolijk door tot de gewenste eindtemperatuur of tot het aan de rand van mijn bakje zat. Het schuim wat je dan hebt is inderdaad te dik voor latte art. Het is wel goed te gebruiken voor Cappuccino's!