schilletjes in brand

1
Wat ik nou weer meemaak,ben net aan het branden,en met de derde batch [ Torre alta ] vliegen spontaan
de schilletjes in de fik.
Vind die Torre zowiezo veel schilletjes afstoten,maar dit had ik niet verwacht,meteen de schillebak eraf getrokken en in de wasbak gepleurd.
Ik maak die schillebak om de 5 batches schoon door m in de afwasmachine te duwen.
Brand op max 235 graden met zo,n 250 gram,heb dit nog niet eerder meegemaakt met die Torre,heb 'm al verschillende keren gebrand.
Fiorenzato Ducale 1 groeps & Gaggia Orione 1 groeps /\ Gene cafè /\ Faema MC90 /\ Aristarco Ema 75 /\ French press /\ Mokkapotje

Re: schilletjes in brand

2
Ik vind dat bij mijn zelfbouw Behmor altijd zo gezellig, geeft zo'n ouderwets kampvuur gevoel en dan weet je tenminste dat je aan het branden bent, het heet niet voor niets "Koffie Branden" ;)
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

3
Heb bij mijn Gene nog nooit een brandje gehad, en heb ook wel eens op 240C gebrand (normaal niet hoger dan 235C, inderdaad). Maar goed, nooit weg lopen van je machine, dus... :oops:

Moet wel zeggen dat ik zelden het filter afwas en dat ik bij 240 gram brand (en die paar gram kunnen veel uitmaken, heb ik gemerkt).
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

5
Is inderdaad geen goed idee om de gene alleen te laten tijdens het branden.
Ik zag de schillen tegen het rooster waar ze de schillebak ingaan spontaan in de fik gaan.
Was ff een zooitje in de keuken,maar goed dat vriendinnetje er niet is :lol:
Zal ook eens op 240 gram overgaan.
Fiorenzato Ducale 1 groeps & Gaggia Orione 1 groeps /\ Gene cafè /\ Faema MC90 /\ Aristarco Ema 75 /\ French press /\ Mokkapotje

6
Ik heb i.p.v. mijn normale 240 gr. wel eens 260 gr. gebrand. Wist niet wat me overkwam, alles ging veel sneller, veel meer rook. Leek dus veel heter te worden in de trommel, en dat van slechts 20 gr. verschil.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

7
grad schreef:Jij zult wel buiten zitten met je kampvuur :lol:
Half!

Onder een afdak zeg maar een "veranda" achter het huis, gaat perfect en de roosters naar de woonkamer open, kunnen ze daar meegenieten 8-)

Ik brand zo'n 500 gram ineens, vind ik een stuk mooier en gelijkmatiger gaan dan 250 of 350 oid.
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.