Re: water softner

11
rbenus schreef:Ik heb niks tegen ionen an sich (anders kan je niet leven), maar de uitwisseling van Ca2+ en Mg2+ tegen Na+, en (CO3)2- tegen Cl- kan ongewenste invloeden hebben. In feite verwissel je de waterzouten voor keukenzout en dan ook nog 2x zoveel vanwege de lading.

NaCl krijgen we al meer dan genoeg binnen.

In een andere hobby speel ik meer met waterprofielen, omdat het daar meer invloed uitoefend op de smaak. Cloride ionen geven daar een duidelijk volmondigere smaak, wat niet altijd gewenst is. De combinatie met Na wordt al gauw ziltig, wat vaak al helemaal niet gewenst is.

Koffie is natuurlijk een sterk/geconcentreerd extract, dus waarschijnlijk valt het niet zo op? Ik zou iig wat terughoudend zijn met ionenwisselaars als ontharder.

Daarnaast is een RO-apparaat niet eens zo duur; ca. €50-60 en je hebt een schier eindeloze hoeveelheid gedestilleerd-waardig water. Ook goed bij het ontkalken en de ramen lappen... :D
Wat is dit nou voor verhaal?
Vooral dat rood gemaakte slaat weer nergens op, de hoeveel zout waar hierover gesproken wordt is bijna niet meetbaar en van geen enkele invloed op wat voor dieet dan ook, dat beetje zout wat achterblijft in de ionenwisselaar na de regeneratie is in geen verhouding wat je erin stopte om te regenereren, die grote hoeveelheid die je erin stopte was nodig om de kalk te verdrijven en met het overtollige zout weg te spoelen, daarom moet je de wisselaar na het regenereren dan ook spoelen, anders raak je nooit op een gezonde manier van die kalk af.

Dat beetje zout wat achterblijft in de wisselaar om de uitwisseling te kunnen bewerkstelligen is in zeer kleine mate ten opzichte van het verbruikte zout in het regeneratieproces.

Nee rbenus, dat je keukenzout al genoeg binnenkrijgt geloof ik zonder meer, maar dat de ionenwisselaar van een koffieapparaat hier enige invloed op heeft durf ik te betwijfelen, je moet ettelijke duizenden liters verbruiken om weer opnieuw te moeten regenereren, stel dat er in het filter 100 gram zout achterblijft om te kunnen werken, neem dan 5.000 liter en maak de deelsom dus dat is dan 1 gram zout op 50 liter water, 50 liter water is; zeg bij een vrij slap bakje 60 cc = 800 koppen koffie = 0,00125 gram zout per kop koffie

Lijkt me dat je daar wel een overvloedige hoeveelheid zout van binnenkrijgt :mrgreen:
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

12
ronald22 schreef:
rbenus schreef:Ik heb niks tegen ionen an sich (anders kan je niet leven),

Daarnaast is een RO-apparaat niet eens zo duur; ca. €50-60 en je hebt een schier eindeloze hoeveelheid gedestilleerd-waardig water. Ook goed bij het ontkalken en de ramen lappen... :D
Waar zijn die RO-apparaten te koop? Tot nu toe nog niets kunnen vinden.
FF Google'n en gelijk heel veel hits !!

Maar pak eerst deze maar.

http://www.salucon.nl/water.html

Vooral deze is heel mooi en organisch.

Afbeelding
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

15
De man van La Scala vertelde mij ook dat gewoon keukenzout prima kan. Inderdaad een verzadigde zoutoplossing maken, en daarin de filters laten regenereren.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

16
Mja met de zout inname zal het waarschijnlijk wel meevallen, was bedoeld als prikkelend voor de discussie :D .
Ik zei hiermee overigens niet dat je dóór een ionenwisselaar teveel zout binnen krijgt, slechts "zout krijgen we al genoeg binnen" wat voor de gemiddelde nederlander gewoon waar is.
@3aan schreef:Vooral dat rood gemaakte slaat weer nergens op
Vooral? :?:
Je betoog lezende bedoelde je waarschijnlijk: "Alleen mijn interpretatie van dat rood gemaakte slaat weer nergens op" en dan ben ik het met je eens. :)

Maar dat neemt niet weg dat je met ionenwisselaars geen ionen verwijdert maar slechts wisselt (what's in a name).
Dat heeft ook effecten op de smaak van je dranken. (waar je verder niet op in gaat)

Als je alleen je kalk kwijt wilt, zonder daar andere ionen voor terug te krijgen is een RO-apparaat effectiever.
ronald22 schreef:Waar zijn die RO-apparaten te koop? Tot nu toe nog niets kunnen vinden.
excuses voor de late reactie, zie dit topic vandaag pas weer.
http://www.osmoseapparaat.nl/
Behmor 1600+, Baratza Sette 270W, La San Marco SM95A, Faema MC90, La Pavoni Europiccola, mini Gaggia, Bezzera Magica, Bosch B30