Re: Beste set voor maximaal 1350 euro

11
Volgens mij ben je nu toch te kort door de bocht. "De meeste malers en machines"? Dus met een Krups stoomespresso apparaatje van €80 en een plastic malertje van €50 zou je wel redelijke espresso kunnen zetten? Als je maar goede bonen gebruikt? Denk het niet.

Zeker voor espresso heb je toch een bepaald minimum aan kwaliteit nodig. Het begint inderdaad met goede en verse bonen, maar daarna zal je toch een adequate espressomaler nodig hebben (een Lux lijkt me het minimum) en een redelijk espresso apparaat (een Gaggia Classic lijkt me het minimum).

Nu vermoed ik dat bvds het als een a priori ziet dat je espresso apparatuur aan deze minimumeisen voldoet, maar ik denk dat dit voor veel mensen die beginnen niet het geval is. Vandaar dat ik het toch wil noemen.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

12
Juist! Met een gaggia classic en een lux kun je uitstekende espresso zetten, maar met een LM GS3 en een compak K10 is dat wel eenvoudiger...

En als je mijn post goed leest staat daar ook dat er kleine malers zijn die het beduidend slechter doen...

;)
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

13
Waar het mij om ging is dat als een beginneling leest: "laten we voorop stellen dat je met de meeste malers en machines een prima koffie kan zetten...", hij dan naar de Blokker loopt en denkt met €130 voor maler+machine klaar te kunnen zijn. En dat is niet zo, dat ben je toch met me eens?

Je hebt toch een bepaald minimum nodig, en ik noem een Classic en een Lux als minimum voor goede espresso. Maar dat zijn niet zomaar wat machines en kosten toch ook wat meer. Maar met die machines en goede en verse bonen en wat kunde, moet het lukken om goede espresso te zetten, daar zijn we het volgens mij ook wel over eens.

En ik denk eerlijk gezegd dat de espresso uit GS3+K10 ook daadwerkelijk lekkerder is in 95% van de gevallen. Ze zijn niet alleen makkelijker, maar zullen ook meer uit de boon kunnen halen.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

15
Op dit moment wat vorderingen gemaakt. Het is allemaal toch wat ge-upgrade. Heb nu een mogelijke optie op een Vario en denk er anders over om een nieuwe Vario te kopen of een Mazzer Mini. Heb het idee dat ik met een horecamaler een te groot dood volume ga krijgen voor de hoeveelheid koffie die ik ga zetten (gemiddeld 2 kopjes per dag).

Ga ook een dezer dagen even een BFC Levetta Junior testen. Hou ook nog wel de Bezerra B707 PID van bvds in de gaten. Mijn eerste keuzes zijn door veel inlezen en uitzoeken toch helemaal op de schop gegaan.

Nogmaals bedankt voor de handige informatie. Nu is het de lastige keuze om de knoop een keer door te hakken. Zoveel verschillende opties en mogelijkheden. Zeker voor een broekie niet makkelijk.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60

16
Ook ik drink niet meer dan 2 kopjes per dag, maar ben toch erg blij met mijn Mazzer Major (over lomp gesproken, 20kg aan de haak). Ik heb ook kleinere malers gehad, maar zou niet meer terug willen.En als gezegd is het oppervlak dat het ding inneemt niet eens zoveel groter dan een kleine maler, met 20x30cm. Het zit hem voornamelijk in gewicht en hoogte.

En bedenk je wel dat de maler, na de bonen, toch van het grootste belang is, belangrijker dan het espresso apparaat. Het is ook een terugkerend verschijnsel hier op de site, dat mensen verbaasd staan over hoeveel een betere maler uitmaakt.

Een Mini is bomb-proof, maar de Vario zet betere koffie en is veel makkelijker in gebruik.

En of je nu die BFC of die Bezzera neemt maakt denk ik voor je koffie niet eens zoveel uit, het zijn beide uitstekende machines. Mogelijk dat de coolingflush van de Bezzera korter is. Het gaat denk ik in de keuze tussen deze twee dan meer om prijs en staat van onderhoud.

18
Zie mijn vergelijking van de vario, eureka, bezzera op TB
Ben ook fan van de eureka, alleen als directmaler wel veel klontjes...
Bouwkwaliteit en smaak erg goed, stuk beter dan bijv een ascaso i-steel met vlakke schijven...
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

19
Even een update. Na wat zoeken uiteindelijk uitgekomen op een 2de-hands set. Een Mazzer SJ zonder horecaschakelaar (veel minder verspilling van koffie) en een BFC Levetta Junior Plus.

Na veel gepruts en zo'n 100gr bonen verspilt te hebben met verkeerde malingen en dus bijbehorende verknalde espresso's uiteindelijk iets gevonden wat redelijk is. Dacht dat ik redelijk koffie kon zetten maar ben nu keihard op m'n vingers getikt :D.

De verdeling en het tampen al redelijk onder de knie. Meteen een naked portafilter gekocht om dit wat beter te kunnen zien. Tevens een kilo Oromo Espressoblend bij het Koffielab gekocht. Wat een verschil trouwens met mijn Simon Levelt bonen. Bij de bonen van SL spoot het naked portafilter alle kanten op, bij gebruik van verse bonen was dit probleem meteen verholpen. De SL bonen dus maar misbruikt om de maling goed te krijgen.

Op dit moment een doorlooptijd vanaf het aanzetten van de pomp van ongeveer 32s met 17gr koffie. Alleen nog een erg donkere cremalaag en wat bittere koffie. Ik denk dat dit te maken heeft met de temperatuur. Ik heb elke keer zo rond de 10-15 seconde een cooling flush gedaan maar denk dat dit veel te kort is geweest. Via home-barista.com wat filmpjes op Youtube gezien en daar doen ze een cooling flush van rond de 30 seconden. Vanavond maar weer wat espresso's maken om te kijken of het me nu wel goed gaat lukken.

Ik wil iedereen nogmaals bedanken voor alle bruikbare tips. In ieder geval helemaal tevreden met mijn set. Over een jaar wil ik mijn eigen bonen gaan branden. Eerst maar is het baristavak onder de knie zien te krijgen zoals het zetten van een goede epsresso en cappucino. Ik heb ook het boek thuisbarista gekocht om me wat meer te verdiepen in de verschillende soorten koffie's en de technieken.

Alle tips en trucs blijven natuurlijk welkom voor deze beginnende, maar zeer tevreden, prutser :D.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60

20
check even hoe hoog de boilerdruk is en evt. pressostaat bijstellen tot max. 1,0 bar; stoomdruk is dan wel minder, maar moet nog voldoende zijn voor 2 cappuccino's.

als de boel nog steeds te heet is kun je nog een flow restrictor in de TS lijn pluggen; dat maakt heel veel uit.