Re: Beste set voor maximaal 1350 euro

21
De druk van de boiler is keurig netjes afgesteld op ongeveer 0,9 bar. Ik heb nog geen ervaring met een flow restrictor en zou me hier dan even in moeten verdiepen. Ik zit er zelf aan te denken om over een tijdje Eric's E-61 thermometer te kopen (na al die anakopen is het geld even op). Tot die tijd is kijken of mijn vader z'n oude multimeter ook temperatuur kan meten om die hiervoor te gebruiken.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60

22
Ha, dus je vriendin heeft de SJ toch goedgekeurd? Mooie maler hoor!

HB is een goede bron, daar kan je alles vinden om een goede espresso te kunnen maken. Donker en bitter duidt inderdaad op een te hete temperatuur. Je hebt een HX gekocht en die moet je even leren kennen, heb je het "HX-Love" artikel op HB al gelezen?
15 seconden is inderdaad vrij kort voor de meeste E61 groepen, maar het hangt er helemaal vanaf hoe het ding is afgesteld en hoe je zetmethode is ("flush and go" of "flush and wait").
Je kan een eind komen met te kijken naar het "borrelen" van het water dat er uit komt plus een paar seconden, maar de Erics is wel het ding dat je wil aanschaffen. Het maakt het werken met een HX een fluitje van een cent.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

23
Spironski schreef:Ha, dus je vriendin heeft de SJ toch goedgekeurd? Mooie maler hoor!

HB is een goede bron, daar kan je alles vinden om een goede espresso te kunnen maken. Donker en bitter duidt inderdaad op een te hete temperatuur. Je hebt een HX gekocht en die moet je even leren kennen, heb je het "HX-Love" artikel op HB al gelezen?
15 seconden is inderdaad vrij kort voor de meeste E61 groepen, maar het hangt er helemaal vanaf hoe het ding is afgesteld en hoe je zetmethode is ("flush and go" of "flush and wait").
Je kan een eind komen met te kijken naar het "borrelen" van het water dat er uit komt plus een paar seconden, maar de Erics is wel het ding dat je wil aanschaffen. Het maakt het werken met een HX een fluitje van een cent.
HX-love heb ik inderdaad gelezen. Erg nuttig. Net als het technische artikel over HX-machines. Heb de laatste 2 weken echt ontzettend veel gelezen. Dit merk ik nu met het zetten en gebruik van de machine. Het enige wat ik niet kon is de uitleg over flush and go. Voor zover ik weet gebruik ik nu een flush and wait (gewoon door laten lopen totdat ik denk dat het goed is, en vanavond dus nog wat langer).

Eric's thermometer zal wel ergens begin volgend jaar worden als de buffers weer wat zijn aangespekt.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60

24
Flow restrictor er in zou ik eerst proberen.
Kost minder dan n paar euro en dan kan je je beperken tot een flush van hooguit een sec. of 5 & go.
In Duitsland verkopen ze veel de BFC ela met standaard flow restrictor en die heeft geen of nauwelijks cooling flushes nodig.
Mail anders ff met Marcus op Kaffeenetz (alias Nobi).
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

25
Ben het met bvds eens: probeer een flowrestrictor te plaatsen, die kosten niet veel en het kan veel schelen met de lengte van je flush.

Dat wil niet zeggen dat een Erics nutteloos zou zijn, het is een heel ander ding. Waar de flowrestrictor de kop van de zetgroep minder heet laat worden, weet je met de Erics precies hoe heet het zetwater is. Dus ook mèt flowrestrictor, maar zònder Erics weet je nog steeds niet precies wat de temperatuur van je water is en hoe lang je dan dus exact moet flushen.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

26
Ik zal is naar een flow restrictor kijken.

Heeft er iemand toevallig ervaring met het misbruiken van een motta thermometer (voor melk opschuimen) om je een globaal idee te geven van de temperatuur bij een cooling flush?

Dit zou namelijk een goedkope tijdelijke oplossing zijn totdat ik een Eric's of flow restrictor heb.

27
Ikzelf gebruikte aanvankelijk een digitale kookthermometer (zo'n lange die je in een stuk vlees kan steken). Dat geeft een indicatie; het ding reageert langzamer dan de Erics en je je houdt hem toch in water dat kennelijk al wat is afgekoeld. Bij mij zat er zo'n 2C verschil (lager) in met wat ik met de Erics meet. Bovendien meet je het water tijdens de flush en niet tijdens het koffie zetten. Daardoor weet je nog steeds niet in hoeverre je je flush zou moeten bijsturen

28
zou het pragmatisch aanpakken...

koffie in portafilter en zonder deze in de groep te doen flushen tot bijvoorbeeld 5 seconden na het einde van de flash boil...dit kun je zien aan het borrelende water bij het douchscherm en horen aan het gesis...vervolgens zonder je te haasten portafilter in de groep doen en extractie starten...dan proefen en bepalen of de smaak je bevalt...te heet of te bitter? flush wat langer....te koud of te zuur...flush wat korter of wacht wat langer na het einde van de flush...

dus in plaats van extact te willen meten wat er gebeurt meer op smaak en gevoel handelen...het handige van een 'heetloper' als jouw machine is dat je goed kan bepalen wat het einde van de 'flash boil' is...zodat je dus vanaf dat punt reporduceerbaar kan handelen...het maakt dan niet uit of het 5 of 10 seconden duur of nog langer voor de flash boil stopt; het einde van de flash boil is je referentie...

het klopt dat 'meten=weten' maar dat wil niet zeggen dat je daar gelukkiger van wordt!

probeer eerst eens of je op deze manier een routine kan vinden die okay shotjes geeft, dan kun je daarna nog bepalen of je voor de flow restrictor gaat of een Eric's...

ik was uiteindelijk veel gelukkiger met een flow restrictor dan met Eric's digitale thermometer en nog gelukkiger met de bezzera die ook zonderf flushen goede koffie zet, maar bijvoorbeeld Spironski was wel gelukkig met zijn thermometer...

o ja, en mijn koffie werd er niet echt beter op met zo'n thermometer of flow restricotor, hooguit was het iets eenvoudiger omdat je niet hoeft te tellen ne je zintuigen te gebruiken...
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

29
op dit moment, de tweede dag op rij, weer stijf van de caffeïne. Vandaag alweer 4 dubbele espresso's op. Vanochtend mijn pak Oromo van het Koffielab opengemaakt (branddatum de 14de). Net wel een hele lekker espresso weten te zetten. 17g koffie met 26 seconden (vanaf het punt waarop de koffie in het kopje begint te lopen) en 55ml. Zo nog is proberen met 18gr de 60ml te halen en een tikkeltje lichtere cremalaag. Nu al lekker aan het finetunen. Het afstellen van de molen heeft me de meeste tijd gekost. De stockfleths-move begin ik nu ook al redelijk onder de knie te krijgen en verbeterd de consistentie in het zetten enorm.

De cooling flush begin ik nu ook goed door te krijgen. Ik deed dit eerst met het enkele protafilter erin maar nu zonder portafilter wat ik prettiger vind.

Ook lekker aan het oefenen met water en een druppeltje zeepsop voor opschuimen. Met volle melk is het me ook al aardig gelukt. M'n vriendin is het hele weekend weg en ben daardoor lekker veel aan het oefenen.

Het boek thuisbarista heeft me ook wel goed geholpen met de basistechnieken. Wat is de espresso trouwens een groot verschil met alles wat ik hiervoor heb gedronken! Ben koffie nog veel meer gaan waarderen.