Re: verkeerd melkkannetje?

11
Ja, mijn ervaring is ook dat je niet het glanzende heel fijne microfoam krijgt als je in het begin grove bellen hebt geblazen. Ik zou proberen te vermijden dat je die grote bubbels krijgt, wanneer dan ook.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Re: verkeerd melkkannetje?

12
Haha,
Bedoel ook niet mega bubbels....
Gewoon met goede koude melk beginnen en dan eerst bovenin beginnen
dan is het, ik noem het geen schuim, bubbelig.
Oftewel je warmt eerst het bovendeel en krijgt een beginlaag schuim,
en dan naar onder om de rest te warmen en schuim te maken.
Doordat je die bovenlaag hebt kun je gemakkelijk op de grens gaan zitten
met je pijpje tussen melk en schuim om het resultaat te krijgen.

Zoals iemand eerder schreef, is het niet makkelijk om alle geluiden en
de techniek te beschrijven. Veel oefenen dat is het.

Re: verkeerd melkkannetje?

13
fabulous schreef:Haha,
Bedoel ook niet mega bubbels....
Gewoon met goede koude melk beginnen en dan eerst bovenin beginnen
dan is het, ik noem het geen schuim, bubbelig.
Oftewel je warmt eerst het bovendeel en krijgt een beginlaag schuim,
en dan naar onder om de rest te warmen en schuim te maken.
Doordat je die bovenlaag hebt kun je gemakkelijk op de grens gaan zitten
met je pijpje tussen melk en schuim om het resultaat te krijgen.
Als ik de draaikolk zie die ik krijg in mijn kannetje, ben ik vrij zeker dat de melk vrijwel homogeen opwarmt. Eerst de bovenkant opwarmen en daarna de onderkant kan misschien met een föhn ofzo, maar niet met een stoomboiler op volle kracht. Dat is ook niet de bedoeling; juist die kolk zorgt ervoor dat je microfoam kan maken.

Ergo: ik begrijp je punt niet.

Re: verkeerd melkkannetje?

14
Veel oefenen dat is het.
Daar kan ik het helemaal mee eens zijn.

Maar de rest begrijp ook ik niet. Met een Cellini zal je ongetwijfeld zoveel stoomdruk hebben (tenzij je de boilerdruk heel erg laag het ingesteld) dat je de hele inhoud van je kannetje laat rond wervelen, en niet alleen maar het bovenste of onderste gedeelte. Dat lijkt me schier onmogelijk zelfs.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Re: verkeerd melkkannetje?

15
Spironski schreef:
Met een Cellini zal je ongetwijfeld zoveel stoomdruk hebben (tenzij je de boilerdruk heel erg laag het ingesteld) dat je de hele inhoud van je kannetje laat rond wervelen, en niet alleen maar het bovenste of onderste gedeelte. Dat lijkt me schier onmogelijk zelfs.
Klopt. Het is een ware wervelwind. Erg bedankt allemaal voor de tips trouwens. Ben nu wat dagen en kannetjes verder en ja, het gaat werkelijk steeds beter. Weet ook precies wat een speenvarken is en wat een scheurende krant... Ik hoorde het hoor!

Laatste cappuccino (van een uurtje geleden) is tot nu toe mijn hoogtepunt. Nee, geen latte art, en ja, ik zie ook nog wel wat luchtbelletjes, maar toch vond ik het al best een beetje in de goeie richting komen...

Re: verkeerd melkkannetje?

16
Ik zou willen dat je in de horeca van deze melk kreeg, ziet er heel behoorlijk uit! Bedenk je ook dat die zogenaamde "Latte Art" (ik krijg het woord bijna m'n toetsenbord niet uit! :twisted: ) niets toevoegt aan de smaak hè? Het is louter een leuk gezicht.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Re: verkeerd melkkannetje?

17
Spironski schreef:Bedenk je ook dat die zogenaamde "Latte Art" (ik krijg het woord bijna m'n toetsenbord niet uit! :twisted: ) niets toevoegt aan de smaak hè? Het is louter een leuk gezicht.
Ja joh, het kan me natuurlijk gestolen worden... Ik hoorde trouwens laatst van iemand dat als je in een gemiddeld koffiebarretje in Mogadishu een ordentelijke cappuccino bestelt, ze het fenomeen 'Latte Art' daar in de regel achterwege laten. Blijkbaar is het wereldwijd bekend dat het inderdaad niets aan de smaak toevoegt.

En morgen ga ik weer verder oefenen.

Re: verkeerd melkkannetje?

18
Ja, ik weet het: presentatie doet wonderen. Maar soms zijn mensen zo hoteldebotel over Latte Art terwijl ik me dan afvraag hoe de koffie eigenlijk proefde. 8-)
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Re: verkeerd melkkannetje?

19
Om nog terug te komen op de beginvraag, of het een verkeerd melkkannetje kan zijn.

Zelf kreeg ik redelijk melkschuim in een simpel melkkannetje, was een model wat al wel wat taps toe liep aan de bovenkant.
Omdat ik een andere maat wilde hebben, bestelde ik een mooi Motta-kannetje bij Koffiebean.
Zonder dat ik extra mijn best deed, kreeg ik de eerste keer al makkelijker een goede "whirl" .
Na even oefenen is mijn melkschuim echt een stuk beter geworden.
En door het tuitje kan ik nu ook eindelijk een soortje hartje of appeltje schenken (kwam eerder niet verder dan model "klodder" ).
Ik ben er dus van overtuigd dat een kannetje wel degelijk kan helpen in het opschuimen en schenken.
In elk geval wel bij een beginner zoals mijzelf.
Bezzera BZ07de / Eureka Mignon

Re: verkeerd melkkannetje?

20
Een dikke week en een stuk of tien gevulde kannetjes later... En ja hoor. Ik kan het! Tenminste... Heb nu een zeer constant resultaat, zelfs met dat rotkannetje van mij en zelfs met (ja echt, vanmorgen geprobeerd) volle, verse, biologische melk. Ging als een tierelier.

Heel erg dank voor de tips. Wat mij vooral hielp was 1. geluid (krant/varken) 2. de temperatuur goed in de gaten houden (heb er een thermometertje ingestoken) en 3. de stand van het stoompijpje. Ik houd hem recht tegen de wand, dus recht op het melkoppervlak zeg maar. Dat scheelt alles.

Leukste van alles was de reactie van een paar dagen geleden van mijn al 4,5 jaar niet-koffiedrinkende vriendin, die ik overhaalde om toch eens een slokje te proberen:

'Het is niet normaal.'
'Verslavend!'
''Nóg één!'


En een paar uur later:

'Ik wil koffie!'

Echt waar. De Mokum Blend van Two For Joy (Haarlemmerdijk, branden zelf in de winkel, superleuk) deed overigens het meeste werk, maar dat lijkt me logisch...

Als laatste nog even een fotootje van twee macchiato's die ik net maakte.