Re: nieuwe major

13
Ik zie nu pas dat je de bezzera hendel machine hebt staan, hoe bevalt deze, zeker in vergelijk met de export (heb zelf ook een export). Heb je overwogen om een lusso te kopen?
Dit heeft wel niets te maken met de maler, maar ik zag je filmpje.....
Ik ben trouwens veel zachter gaan tampen nou jouw verhaal, bevalt goed :P
San Remo Capri 1 groep/Quamar t48
Ponte Vecchio Export/Fiorenzato t-80

14
robertjetten schreef:Ik zie nu pas dat je de bezzera hendel machine hebt staan, hoe bevalt deze, zeker in vergelijk met de export (heb zelf ook een export). Heb je overwogen om een lusso te kopen?
Dit heeft wel niets te maken met de maler, maar ik zag je filmpje.....
Ik ben trouwens veel zachter gaan tampen nou jouw verhaal, bevalt goed :P
Ik had idd een Lusso op het oog.
Echter ik had de Strega al.De Export is aan BVDS verkocht.Zo te horen is die er zeer blij mee.Hetgeen niet vreemd is daar de Export zeer lekkere koffie zet.
De Strega bevalt zeer goed.praktisch in gebruik,op vast water lekker stil en zeer lekkere koffie. :D

15
Heeft de major conische of vlakke maalschijven? (kon er wel achter komen dat ze 83 mm zijn)

Ik heb het Quamar / mazzer mini verhaal een beetje laten varen. Ik lees veel dat mensen toch gaan upgraden na een paar jaar, dus ik denk dat ik het meteen goed ga doen, en ben dus naar een Super Jolly of een Major aan het kijken. (Een espressomachine gaat er ook zeker komen dit jaar)

Spironski, ik weet dat jij van een SJ naar een Major bent gegaan. Als ruimte/geld geen issue is, raadt jij dan iemand een SJ of een Major aan?

Groet,
R.

17
Spironski, ik weet dat jij van een SJ naar een Major bent gegaan. Als ruimte/geld geen issue is, raadt jij dan iemand een SJ of een Major aan
Oh, da's geen vraag: de Major. Sneller, bijna geen retentie, maalsel nog wat losser, smaak net wat meer diepte.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

18
Maar als ruimte en geld echt geen issue zijn, zou ik me ook verdiepen in bijv. de Mahlkonig K30 of ehh, een Elektra Nino? Of zo'n HG-One. Al is het om meer over molens en de mogelijkheden daarvan te weten te komen.
Of een molen die qua specs ongeveer hetzelfde is als de Major: een Compak K8 (of hoger, K10 WBC?). Of een Macap, bijv. de (conische) MXK of M7K.

Nouja, je begrijpt de boodschap ;) hoewel de Major en SJ uitstekende molens zijn, zijn er ook (vrij veel) andere opties.

19
Bedankt voor je antwoord Spironski! Bijna geen retentie? Bijzonder voor een machine met deze grote maalschijven. Is de mond anders gevormd dan bij de mini / Super Jolly?

Stel dat ik een major koop, dan wil ik er wel de hopper op hebben zitten voor het aangezicht. Is deze werkbaar als je er elke keer +/- 50-100 gram bonen in doet uit de bonenvoorraad die ik donker/luchtdicht/koel bewaar. Of gaat de boel popcornen? Ik weet dat jij afgepast erin doet met een tamper erop zonder hopper. Ik hoop dat dit geen domme vraag is ;-)

20
SteefM schreef:Maar als ruimte en geld echt geen issue zijn, zou ik me ook verdiepen in bijv. de Mahlkonig K30 of ehh, een Elektra Nino? Of zo'n HG-One. Al is het om meer over molens en de mogelijkheden daarvan te weten te komen.
Bedankt voor de input.