Hallo,
Ik zie dat er niet veel op vragen word gereageerd.
Ik dacht dat er ook mensen lid zijn die met de merken werken of verkopen.
Kunnen die niet reageren?
want ik twijfel nog wat.
En is het verschil tussen de 650 en 745 het geld ook waard 250 verschil.
En wat is het echte verschil?
Gr,
Klaas
Re: nivona 650 of 745
2Hallo Klaas,
Dat is geen onwil, maar 'wij' doen in echte koffie en de meesten van ons zien een automaat bijna als ongewenst.
Er zijn er hier maar weinig die je daar info over kunnen geven.
Dat is geen onwil, maar 'wij' doen in echte koffie en de meesten van ons zien een automaat bijna als ongewenst.
Er zijn er hier maar weinig die je daar info over kunnen geven.
3Ok Bedankt voor je reactie
maar ik dacht ik zit in de volautomatenhoek
Gr,
Klaas
maar ik dacht ik zit in de volautomatenhoek
Gr,
Klaas
4Als je je verdiept in espresso en er tijd en moeite in wil steken, komen de meeste mensen toch snel uit bij zoiets als een semi-automaat. Omdat je daarbij veel meer controle hebt over alle variabelen en de apparatuur over het algemeen op een heel ander niveau staat, kunnen de resultaten van een Semi veel beter zijn dan van een superautomaat.
Er is niets mis met een Super, maar die koop je vanwege het gemak, niet voor de smaak. Je zal dus minder snel mensen vinden die zich verdiepen in allerlei superautomaten, want het ging tenslotte om het gemak. Maar als ze er zijn, zou je ze op fora zoals deze moeten vinden.
Wat ik ervan begrijp is het ook nauwelijks bij te houden. Er zijn slechts een paar "plateaus" waarop een heleboel variaties worden gemaakt.
Er is niets mis met een Super, maar die koop je vanwege het gemak, niet voor de smaak. Je zal dus minder snel mensen vinden die zich verdiepen in allerlei superautomaten, want het ging tenslotte om het gemak. Maar als ze er zijn, zou je ze op fora zoals deze moeten vinden.
Wat ik ervan begrijp is het ook nauwelijks bij te houden. Er zijn slechts een paar "plateaus" waarop een heleboel variaties worden gemaakt.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder
5Zover ik weet zijn de verschillen tussen de 650 en 745 nihil, namelijk:
- design van de 745 is wat strakker
- de 745 werkt met een tekstdisplay, de 650 met symbolen
- de 745 geeft automatisch aan wanneer je de filter moet vervangen. De 650 heeft deze functie niet.
De belangrijkste zaken zoals de zetgroep en de molen zijn (zover ik weet) aan elkaar gelijk. Beste kun je dit navragen bij de importeur of een van de dealers. De meeste Nivona dealers zijn behoorlijk "koffie georienteerd" (Dit in tegenstelling tot andere merken die in de schappen van de Mediamarkt, BCC etc. liggen). Dit is natuurlijk geen garantie op een objectief/deskundig advies.
Nivona bouwt naar mijn mening goede volautomaten (de mijne werkt al jaren probleemloos). Naast de uitnembare zetgroep vind ik de temperatuur van het water (echt heet) en de eenvoudige wijze waarop je de koffiehoeveelheid en intensiteit kun instellen de grote pluspunten.
- design van de 745 is wat strakker
- de 745 werkt met een tekstdisplay, de 650 met symbolen
- de 745 geeft automatisch aan wanneer je de filter moet vervangen. De 650 heeft deze functie niet.
De belangrijkste zaken zoals de zetgroep en de molen zijn (zover ik weet) aan elkaar gelijk. Beste kun je dit navragen bij de importeur of een van de dealers. De meeste Nivona dealers zijn behoorlijk "koffie georienteerd" (Dit in tegenstelling tot andere merken die in de schappen van de Mediamarkt, BCC etc. liggen). Dit is natuurlijk geen garantie op een objectief/deskundig advies.
Nivona bouwt naar mijn mening goede volautomaten (de mijne werkt al jaren probleemloos). Naast de uitnembare zetgroep vind ik de temperatuur van het water (echt heet) en de eenvoudige wijze waarop je de koffiehoeveelheid en intensiteit kun instellen de grote pluspunten.
Bezzera Strega, Ceado E37S & een Nivona voor het gemak