Piston uitloop vorm

1
Ik ben er zojuist achter dat er 2 verschillende ground pistons voor mijn Francis Francis x1 zijn.
Heb even een collage van internet plaatjes gemaakt, waarop het verschil duidelijk te zien is.

Afbeelding

Mijn francis heeft dus die onderste. De vorige eigenaar vertelde me dat hij die een eens los bijgekocht had. Ik merk al een tijdje dat de koffie er soms wat 'uitsnotterd'.

Zou het werkelijk veel verschil maken als ik het bovenste model zou gaan gebruiken? Of maak ik me druk om niks?

Is het eigenlijk piston of portafilter?
I had some dreams, they were clouds in my coffee. Carly Simon
Live on stage: Vibiemme Domobar + Racillio Rocky

Re: Piston uitloop vorm

2
De bovenste uitloop geeft iets minder kans op bellen in de cremelaag. De onderste uitlopen zijn eigenlijk gewoon gaten, de koffie valt er gewoon uit. Uit de bovenste uitlopen valt de koffie op de "brug"en loopt er dan links en rechts vanaf en geven hierdoor een rustiger uitloop beeld. Ze snotteren dus minder.

De juiste benaming is FILTERDRAGER. Piston is engels voor zuiger en dat zegt iets over het type machine. Het is inderdaad zo dat ook veel "professionals" de term piston gebruiken, maar dat is dus niet correct. Portafilter is engels voor ..... juist, filterdrager.
Ik vond de volgende espresso toch lekkerder.

3
Driek schreef:De juiste benaming is FILTERDRAGER. Piston is engels voor zuiger en dat zegt iets over het type machine. Het is inderdaad zo dat ook veel "professionals" de term piston gebruiken, maar dat is dus niet correct. Portafilter is engels voor ..... juist, filterdrager.
Ben met de cursus van de SCAE - Barista Level 1, Dutch Coffee Academy - bezig...Ook ik werd (door Moniek Smits) op de vingers getikt omdat ook ik 'piston' had gezegd :oops: Ook ik zal het nooit meer zeggen :P

Je ziet waar zo'n cursus niet allemaal goed voor is!!

Gr Herman
"Voulez Vous Café avec moi?"

5
Driek schreef: De juiste benaming is FILTERDRAGER. Piston is engels voor zuiger en dat zegt iets over het type machine. Het is inderdaad zo dat ook veel "professionals" de term piston gebruiken, maar dat is dus niet correct. Portafilter is engels voor ..... juist, filterdrager.
Zelfs de forumnaam.....
Het leven van een barista gaat niet over rosetta's....

Als kind was ik al dol op koffiekoppen!

6
Jasper schreef:de forumnaam.....
Ok, ok, ok... ik snap 'm :?

Wat zal ik er van maken? "Filterdrager machines" of "Espressomachines met filterdrager"....? Suggesties?
Martijn Verhaeg - mountainbike clinic
Cookin' BV - www.cookin.nl
Het weblog voor koffiegekken - www.koffiegek.nl
Het weblog voor theegekken - www.theegek.nl
Horecaondernemer? - www.horecakoffie.nl
Gek van fietsen? www.rideit.nu