Noob vraag over tijd doorlopen espresso in volautomaat

1
Hoi,

Ik heb sinds vandaag een Gaggia Titanium volautomaat. Daarvoor een Nespresso en een Gaggia Classic.

Op dit moment ben ik bezig om er een fatsoenlijke espresso uit te krijgen en dat valt me nog vies tegen. Ik verbaas me over hoe grof de maling nog is als ik de molen fijner afstel.

Wat ik me dan ook afvroeg is het volgende: bij het zetten van een espresso wordt een tijd aangehouden van ergens tussen de 22 en 28 seconden als ik het goed heb. Geldt dat ook voor een volautomaat of is dat daar totaal anders?

Ik heb namelijk in een seconde of 8 een gevuld espressokopje... Als dat te snel is, zou ik denken dat dat komt door een te groffe maling. Maar dat geldt natuurlijk alleen als ik inderdaad vast mag houden aan die tijd.

Heb al een aantal soorten bonen geprobeerd, maar vooralsnog helemaal niet onder de indruk... :?
Heeft iemand misschien dezelfde machine en een combinatie bonen + hoeveelheid + maalgraad die goede espresso levert? Dan heb ik een uitgangspunt om vanuit verder te proberen.

Re: Noob vraag over tijd doorlopen espresso in volautomaat

2
Ik denk eerlijk gezegd dat je van zo'n superautomaat niet dezelfde kwaliteit moet verwachten als van een Classic of zelfs een Nespresso. Een Super moet wel heel goed zijn afgeregeld en afgesteld om die kwaliteit wèl te behalen.

Wil je het goede uit een espressoboon willen halen, dan zal de extractie toch in de buurt van die 25 seconden moeten zitten, of het nu een handmatige machine een semi-automaat of een superautomaat is.

Allicht kan je afwijken van de "Gouden Regel", voor ristretto kan je b.v. nog wel eens een langere extractie aanhouden, maar 8 seconden is echt veel te kort (en dat proef je dus).

In de hele vergelijking zijn de bonen van het grootste belang. Liefst niet ouder dan 2 weken, en als ze ouder zijn dan een maand is het onbegonnen werk, met welk espresso apparaat dan ook.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

3
Hoi,

Dank je voor je reactie. Goed om te weten dat die regel hier ook geldt. Het vocht (koffie kan ik het niet noemen) is inderdaad duidelijk geen goed extract van de boon.

Bonen zijn krakend vers, maar ik heb inmiddels gezien dat er condens tussen de behuizing en het display zit. Er lijkt dus ergens een lek te zitten. Blijkbaar een maandagochtendmodelletje...
Afgezien van dit (extreem belangrijke) punt verder wel een mooie machine.
Ik geef hem nog even het voordeel van de twijfel :-)

Ben nu bezig met de leverancier om dit opgelost te krijgen.
Probleem kan zich altijd voordoen, hoe adequaat erop wordt gereageerd is van groot belang.
We zullen zien!

Mvrgr,
Koen.

5
Spironski schreef:Ik denk eerlijk gezegd dat je van zo'n superautomaat niet dezelfde kwaliteit moet verwachten als van een Classic of zelfs een Nespresso. Een Super moet wel heel goed zijn afgeregeld en afgesteld om die kwaliteit wèl te behalen.
Is wel te doen mijns inziens, nespresso zeker. :)
Behmor 1600+, Baratza Sette 270W, La San Marco SM95A, Faema MC90, La Pavoni Europiccola, mini Gaggia, Bezzera Magica, Bosch B30

6
Hoi,

Heb inmiddels een vervangende machine. Wat er uit komt begint op espresso te lijken, maar is tegelijkertijd te bitter en te waterig. Loopt sowieso nog veel te snel door.
Als ik het goed heb, lijkt de koffie nu zowel over- (bitter) als onder-geëxtraheerd (waterig).
Met gemalen koffie gaat het wat beter, maar ook zeker niet optimaal.

Ik ga nu maar eens een flinke hoeveelheid koffiebonen inslaan en gestructureerd experimenteren met alle variabelen (maalgraad, hoeveelheid, voorpercoleren en temperatuur).

Heeft iemand een tip voor een "standaardboon" op deze machine?

Mvrgr,
Koen.

9
Heb daarnet een kopje gezet met gemalen lavazza.

Even een tijdje de machine en het kopje opgewarmd.
Loopt in de correcte tijd door: rond de 25 seconden.
Ziet er goed uit: mooie, stabiele (blijft een paar minuten, ook als ik er van drink) crema met een hazelnootachtige kleur.

Ik vind alleen de smaak te ijzerachtig/ waterig.
Maar ik ben hier al aardig blij mee voor nu.

Nou proberen om via de molen ook hierbij in de beurt te komen.
Gisteren de molen + chute helemaal schoongemaakt.
En de zetgroep.

Weet ik in ieder geval ook wat beter hoe de machine in elkaar zit.
En dat de molenafstelling werkt (de knop van de fijnheid draait niet zo heel duidelijk, de hoeveelheid "klikt" echt).

Nou weer verder experimenteren!

10
Heb vandaag wat geëxperimenteerd met gemalen en ongemalen bonen.
Dezelfde bonen genomen (Palermo van Simon Lévelt).
De in de winkel gemalen bonen leiden tot een behoorlijk kopje espresso.
Met de molen van de Gaggia Titanium kom ik daar niet erg dicht in de buurt, helaas: zelfs ook maalgraad "0" (ja, ik weet dat in de handleiding staat dat je dat moet vermijden) en de maximale hoeveelheid koffie.

De Puck is kleiner en de maling groffer. Koffie loopt (dus) ook sneller door.
Het is nét acceptabel, maar ik vind het behoorlijk idioot dat ik de molen die tot 18 gaat op 0 moet zetten voor een redelijk resultaat. Ik zou verwachten dat 6-8 de normale stand is.

Ga maandag maar eens met stt bellen.