Re: Noob vraag over tijd doorlopen espresso in volautomaat

11
Hoera!

Ik krijg sinds vanochtend prima espresso uit mijn Gaggia Titanium.
Mooie crema, >20 seconden en prima smaak.
Met de Palermo van de Simon Levelt, maalgraad op 0 (!) en hoeveelheid op maximum.

Heel raar, want gisteren was het echt een stuk minder...
Maar goed, ik klaag niet :-)

Ik ga desalniettemin wel met stt bellen, want ik vind het vreemd dat maalgraad 0 pas een goede espressomaling geeft. Waar heb ik 1 t/m 18 (!) dan voor nodig?
Ik kan de koffie er ook niet uithalen voor gebruik buiten de machine...
Daarnaast staat er in de handleiding dat ik de extreme instellingen moet vermijden.

Hoe dan ook: heb net een prima espresso op, mooie start van de zondag!

14
NeonKnight schreef: Dezelfde bonen genomen (Palermo van Simon Lévelt).
De in de winkel gemalen bonen leiden tot een behoorlijk kopje espresso.
Even een vraag, vind je dit echt lekker? De ene keer dat ik het kocht was het voor mij een mengeling van rubber en asfalt. Niet te hakken. Echt vies. En het was nog best vers ook.
Ben toen teruggegaan, maar kon niet ruilen of geld terug. Het enige wat ze mij konden aanbieden was een kopje van dezelfde bonen uit de jura die er stond. Smaakte hetzelfde alleen slapper. Heb het derhalve ook niet opgedronken.
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit

16
Spironski schreef:Had Palermo niet 60% Robusta?
Dat zeggen ze niet, op de website staat alleen dat het een melange is. Dan nog; Lavazza GranCrema heeft ook een groot deel robusta, en dat is best lekker. En nog goedkoper ook. En je kan het kopen bij winkels die wel klantenservice hebben. Ik snap niet dat Levelt nog bestaat met zulk een slechte klantenservice, slechte koffie en hoge prijzen.
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit

17
Bluecold schreef:
NeonKnight schreef: Dezelfde bonen genomen (Palermo van Simon Lévelt).
De in de winkel gemalen bonen leiden tot een behoorlijk kopje espresso.
Even een vraag, vind je dit echt lekker? De ene keer dat ik het kocht was het voor mij een mengeling van rubber en asfalt. Niet te hakken. Echt vies. En het was nog best vers ook.
Ben toen teruggegaan, maar kon niet ruilen of geld terug. Het enige wat ze mij konden aanbieden was een kopje van dezelfde bonen uit de jura die er stond. Smaakte hetzelfde alleen slapper. Heb het derhalve ook niet opgedronken.
Daar kan ik inmiddels een beter antwoord op geven: nee

Het apparaat van Gaggia was defect, dus heb het teruggebracht. Inmiddels een - duurdere - delonghi ecam 23.450 gekocht. Als ik daarop een espresso zet van de Palermo, dan vind ik dat geen prettig kopje om te drinken. Bij de kapotte Gaggia was ik op een gegeven moment zó blij dat het op een espresso leek (letterlijk) dat ik niet kritisch heb geproefd. Daarnaast werd de boon ook niet goed geëxtraheerd, dus was volgens mij de smaak minder aanstootgevend (meer aangelengd).

Ik heb inmiddels weer een aantal verschillende soorten bonen gehaald, van de bonen van de Hema, het kruidvat, lavazza, Gaggia en onze koffiebar (eigen melange, drie dagen geleden gebrand). Dat wordt tijdens de feestdagen eens proeven :-))

Koen.