6
door Erik82
Zelf ben ik ook nog maar 2,5 maand bezig met m'n halfautomaat. Heb gemerkt dat het gewoon trial and error is. Het heeft me ook 3 KG VERSE bonen gekost voordat ik redelijk consequent een goed bakkie kon zetten. Met oude bonen spoot de koffie alle kanten uit, met verse bonen was het een wereld van verschil. Ik ben nu zo'n 6 KG bonen verder het het gaat nu allemaal vanzelf goed. Gewoon heel veel doen en dan nog veel meer doen

.
Wat mij erg heeft geholpen is een weegschaal kopen die tot op 0,1gr nauwkeurig weegt en gewoon altijd je hoeveelheid koffie afwegen. Ook een naked portafilter is een hele goede manier om de fouten uit je techniek te halen. Ik heb ook meteen de veer uit het portafilter gehaald zodat je wat makkelijker de koffie in het filter kan doen en de houder gewoon in de groep kunt houden. Wat ik ook heb gemerkt is dat er een groot verschil in tampers zit. Mijn eerste was een vrij lichte met dikke randen (Concept-Art Massiccio). Nadat ik een Motta had gekocht met dunnere randen en veel meer gewicht ging het recht tampen stukken makkelijker en dat merkte ik meteen in de uitloop.
Probeer ook niet elk bakkie espresso je maling aan te passen. Hier heb ik aan het begin veel te veel tijd mee verknoeid. Gewoon even 3 espresso's aankijken en dan aanpassen (tenzij je in 15 of 40 seconden een bakkie hebt). Je zult merken dat je met dezelfde maling, aan het begin, toch nog veel verschil hebt in doorlooptijd. Het blijkt toch dat de maling pas gesettled is na 2-3 espresso's door de hoeveelheid koffie die in de maler blijft hangen. Ik maak de sproeimond en doser zelfs helemaal schoon met een kwast na het malen en zelfs dan merk ik dat ik gedurende 2-3 epsresso's toch nog wat verschil heb als ik de maling heb veranderd.
Probeer zoveel mogelijk zaken constant te houden. Als je meer dan 1 ding gaat veranderen weet je uiteindelijk niet meer waar de fouten zitten/wat je goed doet. Voor de rest gewoon heel veel oefenen en dan nog heel veel meer (volgens mij had ik dat al eerder gezegd

).
Strietman CT2, LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 (102HU en OM), Pietro M-Modal, 1ZPresso J-Ultra, LWW The BIRD, Orea V4/Z1, Hario V60/NEO, OXO Rapid Brewer, Acaia Lunar en Pearl S, Sworks Billet basket 15gr en 18gr en nog veel meer