Re: GESLOTEN < Domingo Caffè

31
Toen we het kilopak open maakte kwam er een heerlijke geur vanaf, waarbij een van de eerste gedachten 'romig' waren. De bonen zagen er mooi uit, beetje donker gebrand.
CRW_2841-small.jpg
Na wat afstellen, als eerste een espresso gezet. Het gevolg was een espresso met een mooie cremelaag.

CRW_2827-small.jpg
De smaak van de espresso was vol, romig maar ook een hint van pittigheid. Toen ik dit proefde dacht ik meteen dat het een heerlijke espresso macchiato of cappuccino zou gaan opleveren. De espresso had een mooie volle romige smaak, zonder een hint van vervelende zuurheid of bitterheid. Ik zou zelfs zeggen dat hij een tikkeltje zoet was.

De smaak zou volgens mij zeer mooi uitkomen in een espresso macchiato. En na deze te hebben gemaakt en de eerste slok nam werd mijn vermoeden bevestigd.
CRW_2835-small.jpg
De smaak was wederom zeer vol en romig, dit keer versterkt door de melk. Er zit weinig zuur en bitterheid in de koffie, zeer zachte ronde smaak.

Sinds kort ben ik ook in het gelukkige bezit van een Aeropress. Meteen maar even gechecked of deze koffie lekker was in de aeropress. De eerste poging faalde volledig, de meest waarschijnlijke reden was de maling. Veel te fijn waardoor er een zeer hoge graad van bitterheid aanwezig was. De tweede poging, met een veel minder fijne maling, resulteerde in een mooie aeropress koffie. Zacht van smaak, licht zurig (door arabica neem ik aan). Maar ook hier zat weer de romige smaak aan die ik bij de espresso en de cappuccino inmiddels gewend was.

Ristretto: kon niet test ivm molen (niet fijn genoeg)
Espresso: 8.5
Cappuccino: 8.0
Espresso macchiato: 8.5
Latte macchiato: 8.0
Aeropress: 8.0

Algehele smaak: 8
Romigheid: 9
Kleur: 8
Aroma/geur: 9
Verpakking: 9

Eindoordeel: 8.5
Barista Kampioen Baarn en Omstreken 2008
Currently: Gaggia Baby Twin - Compak K3 Touch - Concept-Art Massiccio
Wishlist: Espresso Gear Xpressivo Barista RVS

34
Beste mensen,

Ik heb een hoop gedoe gehad met de post (TNT) na een keer niet thuis te zijn geweest zou de post een tweede keer komen. Ze zijn niet geweest maar na navraag op het postkantoor bleek dat de zending was afgeleverd. Dat kan niet want ik was er niet. De buren hadden ook niets. Klachtenlijn gebeld maar die willen niets doen. Ik had Jeroen hier ook van op de hoogte gebracht.
Wat schetst mijn verbazing, gisterenavond werd de koffie toch nog gebracht. Ergens in het proces een tijdje zoek geraakt :shock:
Complimenten aan Sebastiaan voor het leuke pakket en met zorg verpakt. Ik ga nu proeven en zal zo spoedig mogelijk mijn review plaatsen.
Expobar Brewtus III
Mazzer mini E type A
Iroast 2
Voorheen diverse Cimbali´s

35
Hierbij mijn review.
Het eerste wat mij na het openmaken van de zak opviel was ook die geur die aan een likeurtje deed denken. Iets van een amandellikeurtje. De branding is mooi egaal, donkerbruin. De bonen glimmen iets maar er staan geen dikke oliedruppels op. Ze zijn denk ik heel gelijkmatig en rustig gebrand voor de perfecte smaakontwikkeling. Je kan aan de bonen zien dat er veel aandacht is besteed aan het brandproces.
Ik heb nu ongeveer 10 koppen gezet. Zowel espresso ristretto als cappuccino.
De extractie is iedere keer mooi en langzaam, met een lage temperatuur wordt de koffie snel iets aan de blonde kant maar dit heeft geen negatieve invloed op de smaak in die zin dat zowel een lage als een wat hogere temperatuur andere smaak karakteristieken naar boven brengt. De lage temperatuur het frisse tikje rinse de hoge temperatuur geeft een mooi romig mondgevoel waarbij chocolade, caramel tonen naar boven komen. Op de achtergrond proef je ook dan nog steeds iets van dat frisse/bloemige. De nasmaak is heel zacht en blijft lang in je mond hangen wat een prettige ervaring is. Afhankelijk van de temperatuur en doorlooptijd zit er een klein bittertje in wat ik niet echt hinderlijk vind.
Als cappuccino doet deze koffie het ook heel goed. Ondanks de zachte smaak blijft hij in de melk wel overeind en het grappige vond ik dat je in de cappuccino echt dat likeur smaakje terug krijgt.
Als thuisbrander weet ik hoe moeilijk het is om in een blend alle verschillende smaken op de juiste manier te combineren en dat is in deze koffie heel goed gelukt. Al met al een zeer prettige ervaring, erg lekkere koffie waar ik dankzij de kilozak nog mooi een tijdje van kan genieten. Sebastiaan nogmaals bedankt voor deze leuke actie!

Espresso: 8
Ristretto: 8
Cappuccino: 8
Algehele smaak: 8
Romigheid: 9
Kleur: 7.5
Aroma/geur: 7.5
Verpakking: 9
IMAG0008.jpg
Expobar Brewtus III
Mazzer mini E type A
Iroast 2
Voorheen diverse Cimbali´s

36
Wegens zware rugproblemen heeft het even op zich laten wachten, maar hier dan mijn ervaring met de Domingo.

Zowiezo natuurlijk dat openen van die doos, zwaar ingepakt, een hele kilo koffie en kop en schotel. Ik ben gek op zulke dingen, dus mijn dag kon niet meer kapot.
Zoals ik al zei door rugproblemen niet in staat geweest tot veel nuttigs dus het openen bewaard tot ik weer mobiel was en toen........
Foto's-0062.jpg
Al meteen zwaar verliefd op dat aroma, verse koffie rook wat chocolade en wat zoetigs. Bonen niet te donker gebrand, wel een olieglansje
Volgens Sebastiaan's aanwijzingen niet te fijn gemalen en mijn eerste twee espresso's gezet.
Foto's-0063.jpg
Steeds eentje geproefd en de ander laten staan. Wat je in eerste instantie proeft is een lang aanhoudend zoetje, romig en in de nasmaak een klein bittertje
Crema staat als een huis, na 5 minuten nog duidelijk aanwezig.
Foto's-0065.jpg
Als fervent ristretto drinker was ik hier heel benieuwd naar en die is werkelijk super, iets meer bitter dan in de espresso, zoetje en room vallen dan wat meer weg, maar top
Cappucino dan, zoals al eerder opgemerkt komt dan het zoete en romige weer meer omhoog, terwijl in de espresso macchiatto het bittertje weer meer dominant is
Natuurlijk ook nog wat gespeeld met maling en zoals Sebastiaan terecht opmerkte niet te fijn gemalen komt hij het meeste tot zijn recht
Tenslotte ook als Lungo is het een topkoffie.
Als aanrader als snoepje bij de espresso een blaadje chocolade 99% , echt een topcombi

De cijfers:
Ristretto: 9
Espresso: 8.5
Cappucino: 8.5
Espresso macchiatto: 8.5

Crema: 9
Romigheid: 8.5
Kleur: 8
Aroma/geur: 9.5
Verpakking:8

EINDOORDEEL: 9
Een super veelzijdige koffie, die in alle zetwijzen de sterke kanten benadrukt, hij komt met stip binnen op 1 in mijn persoonlijke top drie.
Barista level 1 en 2
Nationaal Coordinator SCAE Netherlands

37
Jeej :) Hartstikke leuk deze reviews!
Altijd leuk om te zien dat onze ideeën bevestigd zien!

Ook de foto's erbij zijn erg leuk en natuurlijk extra top dat de meeste hem zo lekker vinden!
Ik neem er nu ook nog eentje ;)

Ohja, succes met je rug!!
I barista, do you?
Izzo Alex Duetto - Macap M4 Digitaal - Compak K10 WBC -Xpressivo Barista tamper

38
Rug is gelukkig veel beter, morgen weer aan het werk.
Nogmaals hartstikke bedankt voor de koffie en als hij op is, bestel ik zeker nieuwe.
Als ik moet wachten tot ik in de buurt ben krijg ik misschien ontwenningsverschijnselen ;) , dus het zal wel via internet gaan.
Barista level 1 en 2
Nationaal Coordinator SCAE Netherlands

40
Door omstandigheden op het werk ben ik tot nu toe nog niet toegekomen aan de review voor deze koffie. Ik heb die omstandigheden zo-even af kunnen sluiten, dus nu heb ik weer de tijd. Maar niet voordat ik nog even een weekje op vakantie ben geweest! :D

Impressie tot nu toe positief: zacht, romig, vol maar toch redelijk pittig. Ik mis nog een beetje rijkheid en de crema krijg ik nog niet optimaal, maar we zullen zien of ik dat nog beter kan krijgen.
Dus nog even geduld a.u.b., de review volgt t.z.t.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder