Ik vraag me af of iemand hier al eens onderzoek heeft gedaan naar de invloed van de temperatuur van het water in het reservoir, dit bij gebruik van een HX. Volgens mij heeft dat namelijk flinke invloed.
Het was me al vaker opgevallen dat het temperatuurverloop tijdens het zetten nogal eens verschilde. De ene keer verliep de extractie van 95C naar 93,5C, maar een andere keer verliep het van 95C naar 91C, of soortgelijke verschillen. Nu denk ik dat dit heeft te maken met wanneer ik het waterreservoir heb bijgevuld.
Het water dat uit mijn kraan loopt is vandaag 8C, als ik dat vlak van tevoren in mijn apparaat gooi zal het dus zo'n 87 graden moeten opwarmen voordat het bij de koffie komt. Als het water echter al een tijdje in het reservoir staat is het zo'n 40C geworden en hoeft het dus maar 55 graden op te warmen. Dat is een groot verschil!
Nu kan je één en ander een beetje opvangen met je flush en wacht-tijden, maar niet helemaal is mijn indruk. De flush zelf gaat overigens ook sneller met dat koele water. Maar ik ben er nog niet helemaal uit hoe het nu allemaal precies in elkaar steekt voor het eindresultaat.
Zouden we er dan een nieuwe variabele bij hebben: de temperatuur van het water in je reservoir?
Watertemperatuur bij het vullen
1La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder