Fiorenzato Bricoletta als upgrade

1
Goeden avond beste koffie genieters,

Heb vanmiddag mijn nieuwe "gebruikte" machine gekocht.
Min of meer uit sport, nieuwsgierigheid, van de week op MP, een laag bod op deze machine uitgebracht.
Na twee keer overboden geworden te zijn( is dit eigenlijk correct Hollands),en het hoogste bod door een andere bieder weer verwijderd, kreeg ik gisteren een mail dat ik de Bricoletta voor mijn bod 385,00 E ophalen mocht.
Na telefonisch contact met de eigenaar, kreeg ik een goed gevoel over de Bricoletta.
Deze mijnheer was duidelijk een liefhebber van espresso en had zelf ook weer een upgrade gemaakt naar een machine met een vaste water aansluiting.
De bricoletta is in goede en vooral schone staat, en regelmatig in onderhoud geweest bij Espressoservice West.
Het is de Bricoletta met geribbelde zij kanten en met een schakelaar in plaats van een lever.
Wat is het verschil in deze twee uitvoeringen?

Heb vanavond mijn eerste espresso gemaakt, en tot mijn grote verbazing kwam er een heel mooi espressootje uit met een twee maal zo dikke crema laag in vergelijk tot mijn oude trouwe Silvia.
Had alleen verwacht dat het opschuimen van melk moeilijker lees krachtiger zou zijn.
Mijn Silvia heeft duidelijk een krachtiger stoombeeld, had hier meer druk achter verwacht.
Is dit bekend, of ligt dit aan het nozzletje met twee gaatjes?
Wil alleen binnen niet al te lange tijd nog een Eric's E-61 thermometer voor op de kop kopen.
Waar kan ik deze het beste bestellen?

Moet zeggen dat Bricoletta niet alleen lekker smaakt maar als woord ook lekker smoelt :D

Nu maar kijken of mijn trouwe Silvia weer doorgeschoven kan worden richting vriendin, en mijn hele ouwe Gaggia Classic weer terug naar Nederland voor verkoop.

Binnen kort komen er weer nieuwe updates en foto's van mijn klassieker project, ( CMA, leone?/Astoria Argenta EAP 1) waar ik weer mee verder wil en kan gaan.
Verheug me al bijna op het opstaan morgen vroeg en mijn eerste bakkie.

Re: Fiorenzato Bricoletta als upgrade

2
Goed gedaan man !!

Ik vind dit een hele mooie en gewoon met een schakelaar vindt ik persoonlijk mooier en lekkerder werken dan met dat levertje, of het moet een "echte" levermachine zijn, dan is het wat anders.

Ik zou maar even wachten met die Erics, gewoon goed flushen totdat je geen belletjes en bubbels meer uit je groep ziet komen. PF erin en gaan met die banaan eh Fiorenzato.

Voldoende backflushen en ga dat routinematig elke morgen doen en eens in de 2 weken chemisch en laat je machine voldoende op temperatuur komen.

Afbeelding

PS hoe hoog staat de boilerdruk voor deze machine is 1,2 perfect voor het schuimen.
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

3
Ja, Bricoletta: mooie machine hoor! En €385 is een koopje, zeker als die goed is onderhouden.

Jij hebt dan de volautomaat ==> de waterhoeveelheid is vooraf ingesteld? Dat handeltje is voor het aan/af zetten van de pomp (semi- automaat0. Zou in principe ook met een schakelaartje kunnen.

Silvia kan goed stomen, maar de Bricoletta zou dat ook heel goed moeten kunnen, die heeft een grotere boiler en een veel zwaarder element. Minder hard stomen zou aan de tip kunnen liggen, om de zaak wat in bedwang te houden.

De Bric is een E61 machine, itt de Silvia. Heeft toch wat voordelen als preinfusie, wat meer speling boven de koffiepuck, wat stabielere temperatuur.

De Erics kan ik zonder meer aanraden. Het is dan gedaan met het raden van de temperatuur; het gaf mij veel meer rust. En koop dat ding dan gewoon bij Eric Svendson zelf, volledig betrouwbaar: http://users.rcn.com/erics/Pricing_Inve ... dering.pdf

Wellicht staat hier nog wat interessants voor je: http://www.home-barista.com/pros-perspe ... letta.html
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

4
Vooralsnog heb ik het gevoel dat de Bricoletta in goede staat is.
Bij de backflush met water komt geen vuiligheid mee, filter ziet goed schoon uit.
Uiteraard is dit alles alleen optisch en gevoel.
Pompdruk staat op 1,3 bar, vorige eigenaar had mij ook verteld dat hij de pompdruk iets verhoogd had.
Het valt mij bijzonder mee te werken met de Bric, had echt wat meer gewenning verwacht.

Spironski, het is net niet de machine als op de afbeelding.
Ik heb niet de elektronica er op, maar gewoon een kantelschakelaar om de pomp te bedienen.
Vind dat persoonlijk ook mooier, lijkt me stabieler in verband met mogelijke storing.
Alhoewel een lever mij esthetisch beter bevallen had, nostalgie of zoiets.
Wat ik al schreef, het stomen had ik meer van verwacht.
Meer in het idee, de melk rolt mijn kannetje uit.
Bedankt voor de link, zal hem morgen eens goed door lezen, is zo te zien vrij uitgebreid.
Die thermometer bij Erics, is dat de eerste die je in de PDF ziet?
Enne voor deze prijs had ik ook zeker niet verwacht de Bric te krijgen.

Eerste ervaring bericht is meer dan positief, bijna lyrisch, moet ik zeggen.
Als upgrade, na twee espresso's 1 goed, 1 in de gootsteen, en een cappuccino, nu al geslaagd :D
8-)

6
Toevallig net even de nozzle er af gedraaid en bekeken.
Zat ietsjes vuil op, heb dit ook verwijderd maar was niet echt schokkend.
Stoompijp ziet er van binnen ook schoon uit.
Misschien is het gewoon een kwestie van onbekendheid, heb ook geen enkele ervaring met vergelijkende machines.
In ieder geval in verhouding tot de Silvia is deze met stomen veel en veel beschaafder.
Misschien van de week toch eens even voor de zekerheid een schoonmaakbeurt geven.
8-)

7
Kijk uit met "toevallig" iets er vanaf draaien, dadelijk heb je een halve machine op de gootsteen liggen :mrgreen:

Afbeelding

Four hole steam tip provides powerful steaming performance for large quantities of milk. Optional 2 hole tip available for lower volumes of milk. This optional tip does take a little longer to froth your milk, but is is the best tip to make that perfect microfroth. Hands down!
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

8
Ik meen dat de Bric een verwarmingselement had van 2000W? Dat is meer dan normaal, dus daarmee zou je toch uitstekend moeten kunnen stomen, lijkt me. Wellicht ben je wat verwend met de Silvia.

Maar het kan zijn dat een ander tipje beter werkt (ik de mijne b.v. ook vervangen, scheelde enorrrm). In het ergste geval is er steeds een beetje melk het stoomtuitje ingezogen bij het afkoelen, als deze niet goed werd schoongeblazen. Uiteindelijk kan dat zelfs in de boiler terecht komen, krijg je een soort vieze kaas... :x

Een boilerdruk van 1,3 is aan de hoge kant. Krijg je wel lekkere stoom, maar de machine loopt ook sneller warm (langere flush).

De Erics E61 thermometer is inderdaad de bovenste op het pdf-je, dat daaronder is slechts een koppeling.

Een gewone backflush laat meestal niet zoveel zien, maar wacht totdat je een chemische doet.... Je zou ook eens de douche los kunnen maken (die klemt simpel, gebruik een schroevendraaier) en kijken hoe het er daaronder uitziet, dat is de ware test.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

9
Heb de douche even los gehaald zoals je gezegd had.
Lekker makkelijk.
Okay het was niet helemaal schoon, maar ook niet om te zeggen wat een varken.
Direct dan maar een chemische back flush gedaan en de broeikop tevens schoongemaakt.
Dit is dus nu in ieder geval weer mooi schoon.

Espresso getrokken en is natuurlijk nog maar weer eens een stapje beter.

Zal wel eerdaags eens even een nieuwe afdichtingsring moeten gaan halen.
Die die er nu nog onder zit is redelijk uitgehard.
Maar nog steeds geen echt negatieven dingen te melden over mijn machientje.
Hoe zit het met een eventuele ontkalkings programma?
Had al ergens vernomen dat dat met een HX machine een beetje anders is dan met mijn oude Silvia.
Okay ik weet het, kan dat waarschijnlijk ook bij Home Barista .com vinden?

By the way hou de boilerdruk nog even zo, ga daar vandaag of morgen nog wel eens ff mee experimenteren.
Anyway thanks,
8-)

10
Ja Silvia is een single boiler, dus makkelijk te ontkalken. Een HX ontkalken is best een gedoe. Zoek even op dit forum, ergens heb ik een handleiding van ECM gepost waarin precies staat hoe een HX te ontkalken (machine op laten warmen en daarna uit zetten, vulsensor loshalen, machine schuin houden en warmwaterkraan openzetten totdat boiler leeg is, stoomkraan open draaien, machine weer aanzetten, vol laten lopen met ontkalkvloeistof totdat water uit stoomkraan komt, machine uitzetten etc.).